Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BSOD (critical process died) og generelt treghet i windows10

Anbefalte innlegg

Her er specs på PCen

CORSAIR RM850x 850W PSU

Intel Core i5-6400 Skylake

ASUS B150M-C, Socket-1151

Crucial DDR4 2133MHz 16GB (2x8GB)

ZOTAC GeForce GTX 970 4GB

Corsair SSD Force Series LE 240GB 2.5''

Seagate Barracuda® 1TB

Oset som er installert er : Windows 10 Home Nordic. Dette er da en komplett PC av denne typen: https://www.komplett.no/komplett-gamer-i30-crazy-gtx970-edition/11062 (med bedre konfigurerte komponenter selvsagt).

Først og fremst: 
- BSOD critical process died.

Dette har skjedd flere ganger det siste døgnet, og det er helt random hva jeg driver med når det skjer. Den første gangen browsa jeg rundt på youtube, andre gang spilte jeg spill, tredje gangen satt jeg og hørte på musikk osv. 

Jeg prøvde å kjøre sfc /scannow (slik alle guidene sier) og fant ingenting.

Siden det ikke hjalp, prøvde jeg å reset'e windows. Det hjalp heller ikke. Så prøvde jeg en clean install fra en bootable usb. Nå har jeg ikke fått en BSOD så langt, men PCen er ikke responsiv i det hele tatt. Det tar for eksempel 10-15 sekunder å bare starte opp chrome. Jeg mener, dette er jo langt ifra den ytelsen som komponentene er kapable av.

I tillegg får jeg ikke aktivert windows. Ifølge microsoft måtte komplett gjøre dette pga lisensnøkkelen var registrert på en spesiell måte. Kan dette ha noe med tregheten å gjøre?

Jeg er rimelig tom for ideer på hva som kan gjøres. Jeg håper dere har noen forslag til hva som kan sjekkes :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte ikke på å beholde dmp filene når jeg formaterte. Regnet liksom med at det skulle løse problemene :p

Men kjører memtest86+ nå. Hvordan ser jeg om alle testene passerte? Og hvor lenge bør jeg la den kjøre?

Endret av saffzz
Lenke til kommentar

Ok den sier "pass complete, no errors"

Når jeg leser på nett, ser jeg at flere sier at 1 pass ikke er nok. Jeg kjenner at dette er langt utenfor mitt kompetanse så enda et dumt spørsmål: hvor mange ganger bør jeg kjøre det?

Lenke til kommentar

Kjørte memtest86 hele natten uten errors. Installerte windows på nytt igjen etter å ha formatert SSD'en. 

Fortsatt samme problem; vanlige applikasjoner tar 10-15 sekunder å starte (chrome, display settings, spotify)

Hvordan kan jeg sjekke om SSD har problemer? Det bør jo ikke være noe i veien med SSD'en; den er jo bare 3 uker gammel? 

Døende SSD er kan gi blåskjerm. Skjedde på en maskin nylig her i gården. Blåskjerm kom oftere og oftere helt til SSD ikke kunne oppdages mer.

Prøvde å kjøre SSDLife og 
qqsohyO.png?1
Endret av falz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...