Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Acer aspire 5750, mister nett etter oppdatering til win 10.


Anbefalte innlegg

Hei.

La akkurat inn Windows 10 på en Acer aspire 5750 (clean install fra minnepenn).

Tok backup av brukerens filer via nettverk før jeg begynte.

Når jeg skulle kopiere tilbake via nettverk så begynte den å klage på at filene ikke var tilgjengelig, og når jeg sjekker nettverks status så viser den at kabelen er frakoblet.

Reagerer ikke om jeg tar ut kabelen og plugger den i igjen.

Men etter en restart så funker det ei stund igjen.

Testet også med wlan, og samme skjedde der etterhvert.

 

Så prøvde jeg ei chipset oppdatering fra Intel, men da påstod den at det ikke fantes noen tilkoblinger, samme om kabel var i eller ikke.. Wlan fant heller ikke noe nettverk.

Men begge kortene var fremdeles installert.

Så jeg tok en ny re-install.. Men denne gangen via nettverk, for å se om den klarte det uten problemer.

Dette gikk fint, og backup på ca 13GB klarte den å kopiere tilbake.

Så kjørte jeg Windows update, og når den nesten var ferdig med å installere så mente den at nettverkskabelen var frakoblet igjen.

Ut fra logg, ser det ikke ut som om det er noe chipset, lan eller wlan driver som har blitt oppdatert av Windows update.

 

Så jeg skjønner ikke helt hva som skjer her..

Skal sies at jeg ikke har installert noe drivere manuelt.

Og Acer har kun drivere til 7 og 8/8.1.

Og disse er fra rundt 2012 ca.

Kan jo prøve disse, men vil ikke tro dem fungerer så bra.

 

Mens jeg skrev dette så måtte den restartes, og nettverk var tilbake.. Men rakk å forsvinne før jeg var ferdig med å skrive.

 

Andre problemer jeg opplever er at den ikke vil slå seg av.. Skjermen blir svart, men power fortsetter å lyse, harddisk led blinker i ny og ne.

Ikke hver gang det skjer, men ofte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har opplevd noen tilsvarende med en Asus PC, dette gjaldt da touchpaden. Windows update trodde det var en lenovo og ikke Asus. Noe som førte til at den ikke fungerte lengre etter at windows update var kjørt. 

 

Anbefaler deg å notere ned hardware ID og google den, så finner du forhåpentligvis en nyere driver til kortet ditt enn det Windows update har. 

Lenke til kommentar

Tror jeg fikk den stabil.

La inn chipset driver, og cardreader driver fra Acer, og tvang den til å bruke en eldre lan driver.

Etter dette falt den ikke av nett med kabel.

Og wlan kortet er nok muligens samme som i min egen laptop.. Og der må man tvinge den til å kjøre på en annen driver.

Husker ikke navnet i farta, men er noe broadcom multiband greier man måtte sette det til.

Etter dette så var wlan i orden også, og den slår seg av som normalt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...