Gå til innhold

Hypertread vs Dual PIII


Wintel

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bytte ut mitt dual-oppsett med P4 HT.

Er det noen som har erfaring med begge oppsettene som fortelle meg hvordan HT føles i forhold til "ekte dual"???

 

Er ikke så opptatt av FPS eller ren power, kun av å beholde dual-følelsen...

 

Ser konkret på følgende oppsett:

 

Asus P4C800-E DELUXE Hovedkort S478/800

- I875P, Dual DDR, S-ATA, GBLAN, LYD, Raid

 

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB

- Kit w/two matched Value Select 512MB

(evt. Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB

- Kit w/two matched CMX512-3200LL DIMMs)

 

Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800

- Socket PGA478, 512kB "Northwood"

 

To stk:

Western Digital Raptor 36,7GB S-ATA

- 10000RPM 8MB cache WD360GD

Disse to skal kjøre i Raid0 på den integrerte kontrolleren...

 

Har fra før av et par 120GB disker, DVD-spiller og DVD-brenner, Asus Ti4200 skjermkort.

 

Skal bruke maskinen til videoredigering, surfing og en sjelden gang noe spilling.

(bruker i dag 12 timer på å encode en 2-timers film)

 

Wintel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det oppsettet du har der, vil nok være til dels betydelig kjappere enn det du allerede har idag. Gjevnt over fjøla vil du nok merke stor forskjell. Men når det er sagt, kan det godt være at det er situasjoner hvor dual-P3'n kan være mer behagelig. Som f.eks om du skulle kode en film, samtidig med at du f.eks skulle spille osv.

 

Personlig har jeg ikke følt "dual-følelsen" med P4 HT, så om noen har konkret erfaring med hvordan koding av film ol. samtidig med spilling vil være, så fortell gjerne meg om det også :)

 

Btw: hvilke programmer bruker du til å kode om filmer? Alt jeg har prøvd har bare vært single-threaded :(

 

Eller om du vil beholde "dual-følelsen" så kan f.eks et dual AMD MP/XP oppsett også være ålreit. Spesielt om du tar deg bryet med å "modde" to AthlonXP om til MP... da kan du få deg et meget raskt og forholdsvis rimelig ekte dualsystem.

Lenke til kommentar

Du sier ikke hvor raske P3 du har. Men en P4 3GHz HT vil uansett ta rotta på det systemet med god margin. Du vil utvilsomt kunne encode fortere, og spillytelsen går betraktelig opp. Jeg merker en klar forbedring i multitasking og respons med HT fra da jeg ikke hadde HT. Så jeg vil absolutt driste meg til å si at det er verdt å oppgradere.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Si meg, gir ikke Pentium 3 mer ytelse pr MHz enn Pentium 4? Det er vel Pentium 3 som ligger bak (altså er grunnlaget for) Pentium M..?

I så fall må jo to dugelige Pentium 3 i dual yte på høyde med en Pentium 4 3,06GHz?

 

edit; ble tatt der ja [savner rødmesmileyen igjen...] Håper jeg har gjort meg mer forstått med endringene :) Det var uansett poenget til gixer jeg skulle fram til og

Endret av enden
Lenke til kommentar
Si meg, gir ikke ø3 mer ytelse pr MHz enn p4? Det er vel p3 som ligger bak Pentium M..?

I så fall må jo to dugelige p3 yte på høyde med en p4 3,06?

Skjønner ikke helt hva du skal fram til her... men jeg syns det som står i signaturen din er ganske interessant ;)

Les/tenk gjennom innlegget ditt før du poster!

 

Ellers til trådstarter: Hvis du har dual 500Mhz P3 så merker du nok overgangen til P4 mye, men hvis du kjører dual 1,3 Ghz P3 så er saken kanskje en annen.

Lenke til kommentar
Men når det er sagt, kan det godt være at det er situasjoner hvor dual-P3'n kan være mer behagelig. Som f.eks om du skulle kode en film, samtidig med at du f.eks skulle spille osv.

 

Personlig har jeg ikke følt "dual-følelsen" med P4 HT, så om noen har konkret erfaring med hvordan koding av film ol. samtidig med spilling vil være, så fortell gjerne meg om det også :)

 

Btw: hvilke programmer bruker du til å kode om filmer? Alt jeg har prøvd har bare vært single-threaded :(

Jeg bruker NeroVison til å encode filmene mine - programmet gjør alt jeg ønsker, men går rimelig tregt...

 

Man får en utpreget luksusfølelse av å kjøre et ekte dual-oppsett, uansett hva man gjør så henger f.eks. aldri startmenyen - det tok to år før jeg skjønte hva folk mente med at de så timeglasset på PC´en :-)

 

Den totale ytelsen er det så som så med, men du verden så mye mer behagelig det er jobbe med dual-maskiner... HT er på en måte "dual-light", og selv om hastigheten går tildels betydelig opp så ønsker jeg på ingen måte å miste følelsen av ekte dual - det var bakgrunnen for topic´en...

 

Det sier seg selv at en motorsykkel med 180 hester går raskere enn en traktor med 200 diesel-hester... Men det er ingen tvil om hvem som kan dra den største lasten... (nei, jeg har ikke engang sittet på en traktor..)

 

Wintel

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å bytte ut mitt dual-oppsett med P4 HT.

Er det noen som har erfaring med begge oppsettene som fortelle meg hvordan HT føles i forhold til "ekte dual"???

 

Er ikke så opptatt av FPS eller ren power, kun av å beholde dual-følelsen...

 

Ser konkret på følgende oppsett:

 

Asus P4C800-E DELUXE Hovedkort S478/800

- I875P, Dual DDR, S-ATA, GBLAN, LYD, Raid

 

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB

- Kit w/two matched Value Select 512MB

(evt. Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB

- Kit w/two matched CMX512-3200LL DIMMs)

 

Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800

- Socket PGA478, 512kB "Northwood"

 

To stk:

Western Digital Raptor 36,7GB S-ATA

- 10000RPM 8MB cache WD360GD

Disse to skal kjøre i Raid0 på den integrerte kontrolleren...

 

Har fra før av et par 120GB disker, DVD-spiller og DVD-brenner, Asus Ti4200 skjermkort.

 

Skal bruke maskinen til videoredigering, surfing og en sjelden gang noe spilling.

(bruker i dag 12 timer på å encode en 2-timers film)

 

Wintel

Har selv hatt:

 

Dual PII 450

Dual PIII 500

Dual AMD XP 1700+

AMD XP 2400+ @ 3000+

P4 HT 2.4 @ 3.0

Opteron 246

 

Av dette likte jeg best:

 

Opteron 246

Dual XP 1700+

XP 2400+ @ 3000+

P4 2.4 @ 3.0 HT

Dual PIII / II

 

 

Min mening er derfor at du kommer til å like Singel P4 HT bedre enn Dual PIII. I motsetning til UFO ville jeg ikke vurdert dual MP nå. Systemene er dønn stabile osv, men lite fremtidsrettede. Dersom du skal ha skikkelig dual så kjøp for all del dual Opteron 24x. Du får CPU-er fra 2000,- og oppover. Samme med hovedkort. Da får du et _bra_ system :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...