Snylter Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Om du hadde nektet å signere gebyret, ville de ikke tilkalt politiet. Politiet bruker ikke ressurser på å følge opp folk som sniker på bussen, de har bedre ting å gjøre på. Om kontrollørene har lov å holde tilbake kan diskuteres; jeg mener å huske at hvis de bruker fysisk makt på å holde deg tilbake, er det du som har retten til anmeldelse, ikke motsatt. Jeg er ikke 100% sikker på det siste. Politiet kommer helt definitivt i slike tilfeller med mindre det er seriøse saker på gang. Du har rett til å anmelde så mye du bare gidder, det betyr ikke at motparten har gjort noe galt. Jeg vet ikke hvordan reglene er for kontrollørene på bussen (vektere), men for kollektivselskapets egne vakter er det anledning til å holde igjen snikere. Vold mot dette kollektivselskapets egne ansatte anses også som vold mot offentlig tjenesteperson. 1 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Mulig jeg tror for mye på Nordstrands blad nå, men forutsatt at du gikk på ved første holdeplass til 85 bussen på Ulvøya, så ligger det jo en joker der. Jf. http://www.noblad.no/nordstrandsblad/nyheter/nordstrand/fra-krisehandel-til-popular-narbutikk/s/2-2.09-1.6785213 - så selger jo den Ruterbiletter? 3 Lenke til kommentar
tvv Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 (endret) Spar deg for tiden på å skrive en klage! Boten slipper du ikke unna! Det er din oppgave å skaffe deg gyldig billett. Ruter blåser i om du ikke har 4G :-) Tror du virkelig at det ville være lønnsomt å ha en automat på hvert eneste stopp i Oslo - ja da må du nesten tro om igjen. Så sorry - du må nok betale - så får du heller skaffe deg et reisekort med noen kroner på i nødsfall! Endret 26. april 2016 av tvv 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Mulig jeg tror for mye på Nordstrands blad nå, men forutsatt at du gikk på ved første holdeplass til 85 bussen på Ulvøya, så ligger det jo en joker der. Jf. http://www.noblad.no/nordstrandsblad/nyheter/nordstrand/fra-krisehandel-til-popular-narbutikk/s/2-2.09-1.6785213 - så selger jo den Ruterbiletter? Ulvøybroa holdeplass er på fastlandet, Ulvøya er en øy. Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 26. april 2016 Forfatter Del Skrevet 26. april 2016 (endret) Har betalt Ork å klage. Livet fortsetter. Takk for svar! Tråden er løst Hvis det e.v.t skulle hende en annen gang skal de ikke få id noe de ikke har krav på eller singnatur fra meg igjen isåfall. Endret 26. april 2016 av flamethower1234 Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Til orientering så gjør ikke det at du slipper boten. Etter alt å dømme tar ting lengre tid. 1 Lenke til kommentar
blured Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Yup, som referert til i yrkestransportlova, så har de lov til å holde på deg "så lenge den reisande ikkje gjev tilstrekkelege opplysningar om namn, adresse og fødselsdato". 3 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) Om du hadde nektet å signere gebyret, ville de ikke tilkalt politiet. Politiet bruker ikke ressurser på å følge opp folk som sniker på bussen, de har bedre ting å gjøre på. Om kontrollørene har lov å holde tilbake kan diskuteres; jeg mener å huske at hvis de bruker fysisk makt på å holde deg tilbake, er det du som har retten til anmeldelse, ikke motsatt. Jeg er ikke 100% sikker på det siste. Åjo, det skjer at politiet dukker opp om de er i nærheten. Det hadde jo ikke skjedd så mye om Politiet hadde kommet heller. Jeg hadde uansett nekta hvis jeg måtte ha singnert. Jeg gjorde en stor tabbe ved å gi dem id osv.. Politiet er ikke på "laget" ditt om du skjønner. De vil bygge opp en sak mot deg ikke "hjelpe" deg. Hvordan vet du det? Dette var et kjent fenomen når jeg jobbet som sentervekter. Om noen nektet å oppgi ID, eller nektet å signere en anmeldelse, så ble politiet varslet. Kommer politiet, så har man plikt å oppgi ID. Så folk hadde valget mellom å frivillig oppgi ID, eller vente på politiet. Anmeldt ble man uansett. I disse tilfellene ga straffeloven adgang til å holde folk igjen. I ditt tilfelle gir yrketransportloven adgang til dette, og du er over den kriminelle lavalder. Lov om anlegg og drift av jernbane, herunder sporvei, tunnelbane og forstadsbane m.m. (jernbaneloven) § 7a. (Tilbakeholdsrett) Reisende med transportmiddel som reguleres etter loven her, som kontroll ikke kan framvise gyldig billett, og som ikke på stedet betaler slik tilleggsavgift som departementet har godkjent med hjemmel i § 7 første ledd, kan holdes tilbake av transportselskapets kontrollører så lenge den reisende ikke gir tilstrekkelige opplysninger om navn, adresse og fødselsdato. Tilbakeholdsretten gjelder også mens de gitte opplysninger verifiseres. Endret 2. mai 2016 av Windoge 2 Lenke til kommentar
Spectryx Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Bare rette kjapt på deg! Om folk ikke signerer bryr politiet seg fint lite om, det har ingenting å si for anmeldelsen heller. Men ja, oppgir du ikke ID til vekter/kontrollør kommer stort sett alltid politiet Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Om du hadde nektet å signere gebyret, ville de ikke tilkalt politiet. Politiet bruker ikke ressurser på å følge opp folk som sniker på bussen, de har bedre ting å gjøre på. Om kontrollørene har lov å holde tilbake kan diskuteres; jeg mener å huske at hvis de bruker fysisk makt på å holde deg tilbake, er det du som har retten til anmeldelse, ikke motsatt. Jeg er ikke 100% sikker på det siste. Politiet kommer 9 av 10 ganger når vi tilkaller de på grunn av ting som dette. Så jo, det blir prioritert. Det er bare i svært spesielle tilfeller de ikke har tid. Ting som bilulykker, brann, hektisk helgenatt osv, er stort sett unntakene. 2 Lenke til kommentar
Harley Davidson Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Jeg går ikke rundt med cash. Bruker kort 24/7 Altså.. du bortforklarer bare alt.. Trenger du cash for å ta offentlig transport, så GJØR du det. Hva er det for noe tullprat at du går bare med kort? Nesten det samme som at jeg går aldri med penger på meg. Bussen burde vært gratis fordi. Ta boten som en mann. Ditt ansvar, din skyld. 2 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Jeg går aldri med kontant. Er ikke uvanlig. Men alle busser i krs har mulighet for kort. Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 3. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2016 (endret) Jeg går ikke rundt med cash. Bruker kort 24/7 Altså.. du bortforklarer bare alt.. Trenger du cash for å ta offentlig transport, så GJØR du det. Hva er det for noe tullprat at du går bare med kort? Nesten det samme som at jeg går aldri med penger på meg. Bussen burde vært gratis fordi. Ta boten som en mann. Ditt ansvar, din skyld. Boten er betalt for over en uke siden kjære deg og jeg har tatt boten som en mann ... Alt er betalt for lengst og løst folkens^^ Tusen takk for svar! Ja det var min feil^^ Er vi ferdige med å diskutere en tråd som er løst for ca. en uke siden eller? Endret 3. mai 2016 av flamethower1234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Jeg går ikke rundt med cash. Bruker kort 24/7 Altså.. du bortforklarer bare alt.. Trenger du cash for å ta offentlig transport, så GJØR du det. Hva er det for noe tullprat at du går bare med kort? Nesten det samme som at jeg går aldri med penger på meg. Bussen burde vært gratis fordi. Ta boten som en mann. Ditt ansvar, din skyld. Boten er betalt for over en uke siden kjære deg og jeg har tatt boten som en mann ... Alt er betalt for lengst og løst folkens^^ Tusen takk for svar! Ja det var min feil^^ Er vi ferdige med å diskutere en tråd som er løst for ca. en uke siden eller? Om du ikke tåler at det blir diskusjon i en tråd så er det mulig at du ikke burde starte en tråd (?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg