Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Bot på 950 kr for å ikke ha billett.


Anbefalte innlegg

Morn!  Jeg var hos en venn på som bor på Ulvøya. Når jeg skulle dit kjøpte jeg billett fra en automat men på vei tilbake hadde jeg ikke billett rett og slett fordi det ikke var noe sted å kjøpe billetten fra på selveste Ulvøya brua. Når jeg gikk på bussen kom de å sa sånn og sånn. Jeg ga dem id noe jeg aldri skulle gjort også singnerte jeg på boten eller arket, noe jeg også ikke skulle ha gjort. Jeg fortalte dem at jeg det ikke var noe billett automat der og det de sa var at jeg kunne lasta ned ruter appen for å så kjøpe billett deg. Da sa jeg at jeg ikke hadde 4g noe jeg ikke har (klarer meg med wifi)  og de de sa var at det var mitt problem... Så jah så ble det og er det en ting jeg angrer på er at jeg singnerte og ga dem id noe de ikke har krav på. Har noen tips til hvordan jeg kan slippe den boten? Jeg er 15år bare så det er sagt. Beklager skrivefeil...

 

EDIT: Hadde ikke cash til billett heller da jeg bare går med kort.

Endret av flamethower1234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. 
Send klage, få kompisen din til å ta bildet av hvor du tok bussen ifra, som viser null informasjon om bilettautomat/ruter app. 

Deretter forklarer du også at du ikke har tilgang på 4G, siden du kanskje hadde brukt opp din 4G. Vis også gjerne til din billett som du kjøpte på vei ned ditt, så dem ser at du faktisk kjøpte fysisk billett på vei ned! Du kan også forklare at du kanskje heller ikke har noe kort informasjon og legge inn i en evt ruter app, for kjøp av billett. 

 

Lykke til. 

Endret av Jarv!s
Lenke til kommentar

Det er vel sånn ca null sjanse for at du får fjernet den boten.

 

For å sitere fra ruter sine hjemmesider: "Du som reiser er selv ansvarlig for å ha gyldig billett. Passasjerer som ved kontroll ikke har gyldig billett, vil få et gebyr. Størrelsen på gebyret er fastsatt av Samferdselsdepartementet."

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Pokker altså...Hva hadde skjedd om jeg ikke hadde gitt dem id og singert da?

 

Det kortet svaret er at de har lov til å holde deg igjen så lenge du ikke oppgir ID. For et mer utfyllende svar så siterer jeg krikkert fra noen år tilbake:

 

Det rettslige utgangspunktet er, som Priim har sitert lenger opp, yrkestransportlova § 33. Den sentrale delen av bestemmelsen er annet ledd:

 

(2) Reisande med rutetransport som går inn under lova her, som i kontroll ikkje kan framvise gyldig billett, og som ikkje på staden betaler den tilleggsavgift som departementet har godkjend med heimel i første ledd, kan haldast tilbake av transportselskapet sine kontrollørar så lenge den reisande ikkje gjev tilstrekkelege opplysningar om namn, adresse og fødselsdato. Retten til å halde reisande tilbake gjeld òg mens dei opplysningane den reisande gjev vert stadfesta.

 

Kontrolløren har rett til å kreve "tilstrekkelege opplysningar om namn, adresse og fødselsdato". Lovens forarbeider beskriver dette rett ut som en plikt til å gi nettopp de opplysningene som er nevnt - navn, adresse, og fødselsdato. Departementet skriver videre at dette ikke innebærer noen generell legitimasjonsplikt, og det er ikke straffbart å nekte å gi opplysningene i seg selv. 

 

Retten til å holde den reisende tilbake gjelder også mens opplysningene blir bekreftet, men departementet forutsetter at dette i høyden vil innebære noen få minutter. Bekreftelse kan skje via folkeregisteret eller via at den reisende frivillig fremlegger legitimasjon, men det siste er fortsatt ingen plikt. 

 

Det foreligger ingen legitimasjonsplikt overfor Ruter. Det foreligger en plikt til å oppgi personalia (navn, adresse, og fødselsdato) men denne plikten har én sanksjon knyttet til seg, og det er at du kan holdes tilbake til politiet kommer (dersom de kommer i løpet av kort tid), men kontrolløren kan ikke kreve at du blir med lenger enn du opprinnelig skulle. 

Endret av blured
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du hadde ikke gyldig billett ved påstigning, og dermed virker gebyret korrekt utstedt

Be dine foreldre/foresatte skaffe deg reisekort med et gitt forhåndsvalgt beløp, slik at du neste gang enkelt kan dra kortet for gyldig billett. Eventuelt 30-dagersbillett dersom du reiser mer enn ca. 20 enkeltturer i måneden.

https://ruter.no/kjop-billett/billetter-og-priser/

https://ruter.no/kjop-billett/nettbutikk/bestill-reisekort/

Lenke til kommentar

For å sitere fra ruter sine hjemmesider: "Du som reiser er selv ansvarlig for å ha gyldig billett. Passasjerer som ved kontroll ikke har gyldig billett, vil få et gebyr. Størrelsen på gebyret er fastsatt av Samferdselsdepartementet."

 

Spørsmålet er om det ikke er Ruter sin feil for å ikke ha utstyr i orden. For å sammenligne så kan fartsbøter bli annullert om veiene ikke er tilstrekkelig skiltet.

Lenke til kommentar

Nei, derfor en selv er ansvarlig for å ha gyldig billett. Det har vel sånn ca aldri vært noen busstopp i Norge (annet enn midt i byer eller på bussentraler) som har hatt automater? Aldri har det vært mulig å betale med annet enn kontanter på lokalbusser rundt Oslo heller. Så det kommer vel ikke som noen overraskelse, at om du ikke har en mobil du kan kjøpe billett med, at du trenger kontanter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...