Gå til innhold

Nikon kamera til jorden rundt reise

Gjest Slettet-NvO6MF

Anbefalte innlegg

Først og fremst liker jeg at folk som kommenterer hva jeg skriver faktisk LESER hva jeg skriver. Du byttet ut noe BEDRE, med DÅRLIGERE. Ganske stor forskjell, don't you think ? Jeg får vel bare poengtere at jeg kommer aldri til å bytte til noe kjipere om jeg har et fritt valg.

Når man har fotoutstyr for seks-sifret beløp, da skifter man ikke ut det til noe dårligere bare for å skifte ut. Det å prøve nytt, må ha en bedre hensikt enn bare å prøve nytt. Spesielt når jeg vet med 100% sikkerhet at det man bytter til er i en billigklasse i forhold til det jeg har fra før.

Forresten, jeg velger også fritt hva jeg vil ha.

Ok, og med stempelet "billigklasse", mener du da også dårligere ?

Personlig er jeg en stolt amatørfotograf og prøver ikke hevde noe annet. Du hevder å sitte på fotoutstyr til seks-sifrede beløp, og da tenker jeg "proff" right off the get go. Har du noen egne bilder du kan vise til så jeg kanskje skjønner litt mer hvem du er?

Så får jeg vel bare tillegge at det finnes flere proffe fotografer som f.eks bruker Olympus M4:3 systemet. Hvem hadde trodd dét :)

Forskjellen på proffe og amatører er at proffe må leve av utstyret de kjøper, amatører kan skaffe seg dyrt utstyr for å kose seg med det, fordi det er en hobby.

Jeg har snekkerverktøy som proffe snekkere misunner meg, fordi jeg noen ganger lager noe det passer å bruke akkurat det utstyret til. Ingenting som et møbel som trenger akkurat det verktøyet, som en unnskyldning for å kjøpe det:-)

Vel, nå er jo dette irrelevant da det ikke hadde noe som helst å gjøre med hva jeg og han andre diskuterte. Du poengtere bare at om man har penger kan man kjøpe ting, men det vet vel alle...

Ikke enig, jeg mener jeg var right on spot: Å bruke utsagnet "En proff bruker det" har svært liten betydning for hva en seriøs og bemidlet amatør bør/vil bruke. Amatører og proffer har helt forskjellig tilnærming til det å velge utstyr. En proff skal bare ha jobben gjort, for en amatør kan følelsen ved å kjøpe og eie noe være vel så viktig, eller bare muligheten til å ha dert stående i en hylle. Det er to vidt forskjellige diskusjoner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-68389

Så får jeg vel bare tillegge at det finnes flere proffe fotografer som f.eks bruker Olympus M4:3 systemet. Hvem hadde trodd dét :)

Så får jeg vel bare tillegge at det finnes flere proffe fotografer som bruker telefonkamera. Hvem hadde trodd dét :)

Hovedformålet mitt med å delta i denne tråden er at altfor mange tenker kun DSLR. Jeg vil at folk heller tenker på hva de selv ønsker, og så faktisk innser at det finnes alternativer som kan gjøre jobben veldig bra.

Det tror jeg vi alle er enige i og nettopp derfor vi spør trådstarter om hvordan han skal bruke kameraet og hva han selv foretrekker av funksjonalitet, deriblant søkertype. Selv foretrekker jeg optisk søker fremfor elektronisk etter å ha brukt begge typer over lengre perioder og reagerer derfor på bastante og villedende påstander om at "speilrefleks er gammeldags". Det går for eksempel an å ha en mer ydmyk holdning til folks preferanser enn å stemple visse preferanser som gammeldagse.

Vet ikke helt hva jeg skal tolke ut av ditt utsagn om at flere proffe fotografer bruker telefonkamera. La oss holde oss innen rimelighetens grenser. En mobil har store begrensinger til bildebrikke og objektiv. Dette er ikke med i diskusjonen.

Ok, du har en preferanse rettet mot gammel standard, men jeg VET at den kommer til å forsvinne en dag grunnet utvikling. Jeg har også sjekket begge, men foretrekker den nye. Når jeg sier at speilrefleks er gammeldags er det jo fordi det faktisk er dét. Fordi alt for mange fortsatt tenker at kamera er kun speilrefleks, fordi de mangler informasjonen om de alternativene som faktisk finnes.

Jeg ønsker ikke å være ydmyk når folk trenger å høre den mest riktige måten å tenke på da slike som regel er inngrodd i sin tro... Enkelte trenger en wake-up-call rett og slett. Det er utrolig trist å høre om folk som TROR at kun ett merke er best hver eneste gang. Da tenker jeg bare at slike folk er særdeles dumme. Veldig trist, og umulig å prate med slike...

Endret av Bruker-68389
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Blir litt som å si at bærbar pc er det eneste å vurdere fordi det fungerer perfekt for deg.

Nok en "røver" som IKKE leser hva jeg skriver. Jeg har allerede sagt at folk må velge selv, men det jeg prøver å påpeke er at man bør ta mer riktige valg. 

Jeg er ikke så veldig interessert i random kommentarer fra folk som kommer med irrelevante kommentarer da de ikke aner opp og ned på noe som helst...

Lenke til kommentar

Jeg er 100% klar over at inget kamera er perfekt til alt, ja. Det jeg vil poengtere er at f.eks et speilløst system vil kunne utføre veldig mye.

Personlig ønsker jeg ikke å ta bilder i bevegelse. Av den grunn kan jeg derfor utelukke mye. Canon 7D MKII er derfor hva jeg ønsker minst, selvom det helt sikkert er et bra kamera til SITT FORMÅL.

Hovedformålet mitt med å delta i denne tråden er at altfor mange tenker kun DSLR. Jeg vil at folk heller tenker på hva de selv ønsker, og så faktisk innser at det finnes alternativer som kan gjøre jobben veldig bra.

Du skriver at et actionkamera er uinteressant for deg, og da utelukker du en hel gruppe personer som er avhengig av et kamera til denne type fotografering, hvorfor forstår jeg ikke siden de også er fotografer. 

Nok en "røver" som IKKE leser hva jeg skriver. Jeg har allerede sagt at folk må velge selv, men det jeg prøver å påpeke er at man bør ta mer riktige valg.

Det er vel derfor mange ikke liker dine påstander siden du bastant mener at riktig valg er et kamera uten speil, og mener at de som ikke er enige med den påstanden er dinosaurer.

Siden vi er på et nettforum som omhandler foto går vi utifra at mesteparten av brukerne her er hobbyfotografer med en viss innsikt innen foto og er kapable til å ta egne valg utifra sine fotokunnskaper, at enkelte her fortsatt tviholder på et DSLR er ikke pga. av at de er kunnskapløse men av den enkelte grunnen at et speilløst systemkamera system ikke har de rette kvalifikasjonene ennå.

Og mesteparten av brukerne her på forumet har testet eller eid et speilløst systemkamera og enkelte har da ikke fått et fullverdig kamera utifra sine egne bruksmønster og gått tilbake til det de kjenner fra før.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva jeg skal tolke ut av ditt utsagn om at flere proffe fotografer bruker telefonkamera. La oss holde oss innen rimelighetens grenser. En mobil har store begrensinger til bildebrikke og objektiv. Dette er ikke med i diskusjonen.

Du kan tolke det sarkastisk. Det var meningen å synke lavt for å illustrere hvor irrelevant "proffene bruker det"-argumentet er. Proffer bruker mye variert. Det er på ingen måte noen indikator for hva trådstarter eller glade amatører bør velge.

NB. Ordet amatør stammer som kjent fra fransk, amour, altså en som elsker det han driver med. Som motsetning til en som gjør noe for pengene, en som har det som profesjon, "proff". For å sette det på spissen, det er forskjell på en som har sex for pengenes del (profesjon: hore) og en som har sex fordi man elsker partneren (amatør).

Ok, du har en preferanse rettet mot gammel standard, men jeg VET at den kommer til å forsvinne en dag grunnet utvikling. Jeg har også sjekket begge, men foretrekker den nye. Når jeg sier at speilrefleks er gammeldags er det jo fordi det faktisk er dét. Fordi alt for mange fortsatt tenker at kamera er kun speilrefleks, fordi de mangler informasjonen om de alternativene som faktisk finnes.

Jeg ser du forsøker nok en gang å innprente at optisk søker er "gammeldags". Til det får jeg bare si gammelt og godt. Det fungerer særdeles bra og vil fortsette å fungere særdeles bra i framtida. For å oppnå full forvirring om hvor jeg vil hen så kan jeg også nevne at speilrefleks er en yngre oppfinnelse enn speilløse kamera, men hva de gjorde for et århundre siden er forsåvidt irrelevant for trådstarter. Dette er ingen konkurranse om hva som kom først.

Jeg ønsker ikke å være ydmyk når folk trenger å høre den mest riktige måten å tenke på da slike som regel er inngrodd i sin tro... Enkelte trenger en wake-up-call rett og slett. Det er utrolig trist å høre om folk som TROR at kun ett merke er best hver eneste gang. Da tenker jeg bare at slike folk er særdeles dumme. Veldig trist, og umulig å prate med slike...

Så du har fasiten på hvordan folk bør tenke? Så fint for deg da. Fortsett å lev i den bobla, bare ikke prøv å overbevis verden om at de har feil smak. Ett merke? Tror du dette handler om "fotballsupporterklubber" for kameramerker? Ærlig talt, tror du virkelig det?

Jeg er ikke så veldig interessert i random kommentarer fra folk som kommer med irrelevante kommentarer da de ikke aner opp og ned på noe som helst...

"må velge selv - bare de velger det jeg har fasiten på er riktig måte å tenke på" - javel :roll:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil at folk heller tenker på hva de selv ønsker, og så faktisk innser at det finnes alternativer som kan gjøre jobben veldig bra.

Jeg er fullstendig enig i det du påstår er ditt hovedformålmål i denne diskusjonen, å få folk til å tenke på hva de selv ønsker og at det finnes alternativer. Problemet er bare det at argumentene dine ikke står i stil med ditt hovedformål, for omtrent all din argumentasjon går ut på at du vet best hva andre ønsker. Du sier bortimot rett ut at alle som velger noe annet en det du mener er det rette er idioter.

Jeg synes det er en god ide at du og andre promoterer det speilløse alternativet, men den fundamentalistiske måten du argumenterer på kan lett føre til det motsatte.

Endret av polljen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Møter man sterk opposisjon når man fremmer noe nytt, så trengs det som regel tyngre skyts for å få frem et poeng. Truth hurts heter dét, og det er ikke feil når man omgås indoktrinering. Det ble strittet imot fra start, men først mot slutten løsnet det litt. Merkelig hvor stort grep en merkevare kan ha om enkelte konsumenter...

Mitt siste ord...

Lenke til kommentar

Sånn prater en sann ekstremist, følg meg og mine disipler uten hensyn til konsekvensene.

I dette tilfelle at man ikke får fotografert det man skal fotografere siden man må bruke feil fotoutstyr for og tilfredsstille opportunismen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Møter man sterk opposisjon når man fremmer noe nytt, så trengs det som regel tyngre skyts for å få frem et poeng. Truth hurts heter dét, og det er ikke feil når man omgås indoktrinering. Det ble strittet imot fra start, men først mot slutten løsnet det litt. Merkelig hvor stort grep en merkevare kan ha om enkelte konsumenter...

Mitt siste ord...

"Alle er så dumme når jeg er sur!"

Jeg har aldri prøvd å få noen til å gå bort fra sånne gammeldagse kamera uten speil (speilløst er mye eldre enn speilrefleks), men lar hver enkelt velge selv. Da forventer jeg også at jeg får lov til å velge speilrefleks uten å måtte forsvare mitt valg. 

Jeg har ikke prøvd FF speilløst, men har testet kompaktkamera av forskjellige slag og 4/3, uten å bli fortrolig med det. Derfor bruker jeg speilrefleks, som gir meg akkurat den måten å jobbe på som jeg ønsker. Det eneste jeg savner er å kunne styre fokuspunkt med øyet, ellers synes jeg det er helt perfekt. Gi meg et speilløst med søker uten forsinkelse, der jeg kan bruke øyet til å styre hva som skal være i fokus, så skal jeg se på det på nytt. Inntil videre koser jeg meg med mitt Nikon speilrefleks. 

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har for øyeblikket et Nikon D200 som begynner å bli gammelt og kunne tenke meg å oppgradere. Valget står for øyeblikket mellom Nikon D5300 og D7100 (synes ikke D5500 og D7200 har store nok forbedringer til å være verdt de ekstra kronene), men jeg er veldig usikker på hva jeg skal gå for.

Grunner til å gå for D7100 er:

- Kamera skal bli med jorden rundt i 3 måneder i alt fra et av verdens våteste og tørreste områder, inn i skog og jungel og trenger å være litt mer robust

- Har lyst til å bruke videofunksjonen en del og egen lydutgang er stort pluss

- Ekstra minnekortplass er veldig greit for backup av bilder når man er langt fra mulighet for strøm og Internett

- Bedre batterilevetid (vil være opp til 5 dager uten lademuligheter)

Grunner til å gå for D5300:

- Billigere

- Kan filme i 1080p@60 uten å ha 1.3x crop mode

- Mindre og lettere

Ved å kun se på listen så virker jo D7100 som det riktige valget, men samtidig så er pris en vesentlig faktor, og etter det jeg har funnet på finn.no så er D7100 rundt 30 % dyrere i snitt. Har noen erfaringer med disse kameraene og kan gi noen tips om hva det er lurt å velge? Finnes det noen løsninger for bedre lyd på D5300/er innebygd mikrofon overlevbar (har ikke veldig høye krav)? Vil en D5300 overleve litt "skitne" omgivelser som regnskog, ørken osv?

Har ikke lest hele tråden og kjenner ikke til disse kameraene, men jeg var på en lik reise som det med et Fuji X-T1 nettopp og bare tenkte å nevne mine erfaringer.

1. Flere batteri er gull verdt og gjør egentlig batterilevetiden ganske så lite viktig. Vi hadde med oss 4-5 batteri og hadde da alltid 1-2 som var fullt oppladet. Helt gull verdt da du aldri tenker å tenke på å spare batteri.

2. Wi-Fi med mobil-app er gull verdt. Spesielt om du har med deg noen av det kvinnelige kjønn så er det veldig stas å få gode bilder inn på mobilen on the go(skal sendes til de der hjemme, sosiale medier osv). I tillegg har du sikkert automatisk cloud-backup av bildene på mobilen hvis uhellet skulle være ute.

3. Backup/lagring! Du blir aldri helt sikra. Vet ikke helt hva budsjettet ditt er, men vi la ned en del ekstra penger i backup. Du har kanskje tenkt å bruke mange minnekort? Vi gjorde også det, men hadde i tillegg en slik en: http://www.elkjop.no/product/data/harddisk-og-ssd/WDPASWLESS1TB/wd-my-passport-wireless-1-tb-ekstern-harddisk?scid=Pricecomparison2989

"Liten" pris å betale for den ekstra tryggheten for oss. Veldig enkelt å sette inn minnekortet, vente noen minutter og så har du backup av alt og kan for så vidt også bla gjennom bildene via mobilen om du skulle ønske det.

Lenke til kommentar

- Kamera skal bli med jorden rundt i 3 måneder i alt fra et av verdens våteste og tørreste områder, inn i skog og jungel og trenger å være litt mer robust

Et punkt til: Høy luftfuktighet er drepen for kameraer, nesten uansett hvor bra konstruert de er. Jeg husker en artikkel (trodde det var på luminous landscape, men finner den ikke akkurat nå) fra en regnskogsekspedisjon hvor flere hus i Nikon D3/Canon 1D-klassen med værtettet optikk døde av luftfuktighet.

Litt mer robuste hus som D500, D700/800 og D4/5 holder nok noe bedre enn rimeligere hus som D5300, og D7x00 ligger nok et sted i mellom. Men mulighet til å tørke ut utstyret skikkelig i tørre og oppvarmede omgivelser på daglig basis er nok et must. Skal du bo i telt over tid, så tror jeg noen luretriks av typen lufttett beholder og en tøypose med silica-basert kattesand er smart.

Regn i seg selv trenger ikke å være et stort problem, bare kjøp med et regntrekk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nikon D3100 - (7.4/9V - 2,5A)

AF - Snikkor 18-55mm ( 1: 3.5-5.6 G2 ED)

Kameraet ble sist brukt (17.Mai 2015) i fjord, helt til batteriet gikk tomt. Nå Idag skulle jeg stare det opp igjen så skjer det ingenting. Kjøpte en universal lader til batteriet, ladet i noen timer men fortsatt ingenting.

Forstår dette ett vanlig problem med denne modellen, har dere løsningen ?

Takk på forhånd

Vedlagte miniatyrbilde®

Setter pris på melding ( ny her )

Lenke til kommentar

Kameraet ble sist brukt (17.Mai 2015) i fjord, helt til batteriet gikk tomt. Nå Idag skulle jeg stare det opp igjen så skjer det ingenting. Kjøpte en universal lader til batteriet, ladet i noen timer men fortsatt ingenting.

Takk på forhånd

Vedlagte miniatyrbilde®

Batteriet kan være så utladet at det ikke vil ta lading igjen. 

Lenke til kommentar

Bare på ett år?

Ett år er ikke "bare". Du sa selv at batteriet var utladet da du satte bort kameraet, da tar det ikke lang tid før spenningen synker så mye at laderen ikke skjønner at det er satt inn et batteri, og dermed ikke prøver å lade det opp. Nytt batteri er det du trenger, det gamle har du selv ødelagt. 

Forresten, det holder å skrive ett enkelt innlegg om det, og å mase etter svar etter noen få timer er lite trivelig. 

Endret av tow
Lenke til kommentar

Bare på ett år?

Ett år er ikke "bare". Du sa selv at batteriet var utladet da du satte bort kameraet, da tar det ikke lang tid før spenningen synker så mye at laderen ikke skjønner at det er satt inn et batteri, og dermed ikke prøver å lade det opp. Nytt batteri er det du trenger, det gamle har du selv ødelagt. 

Forresten, det holder å skrive ett enkelt innlegg om det, og å mase etter svar etter noen få timer er lite trivelig. 

Stått opp med feil fot i dag :-)

Lenke til kommentar

Takk på forhånd

Vedlagte miniatyrbilde®

Det er uklart ut fra din beskrivelse om du ladet batteriet og ikke brukte det på ett år eller om det ble tomt og det stod et år uten at det ble ladet. Alle batterier lades gradvis ut av seg selv og hvis det blir tomt og står lenge kan det bli ødelagt. Dette er ikke noe som er spesiellt for din modell. Tipper nytt batteri er løsningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF

Takk for input. Har nå til slutt gått til innkjøp av en D7000. Skulle gjerne hatt en D7100, men pris styrte mot D7000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...