Gå til innhold

Nikon kamera til jorden rundt reise

Gjest Slettet-NvO6MF

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-NvO6MF

Hei. Jeg har for øyeblikket et Nikon D200 som begynner å bli gammelt og kunne tenke meg å oppgradere. Valget står for øyeblikket mellom Nikon D5300 og D7100 (synes ikke D5500 og D7200 har store nok forbedringer til å være verdt de ekstra kronene), men jeg er veldig usikker på hva jeg skal gå for.

Grunner til å gå for D7100 er:

- Kamera skal bli med jorden rundt i 3 måneder i alt fra et av verdens våteste og tørreste områder, inn i skog og jungel og trenger å være litt mer robust

- Har lyst til å bruke videofunksjonen en del og egen lydutgang er stort pluss

- Ekstra minnekortplass er veldig greit for backup av bilder når man er langt fra mulighet for strøm og Internett

- Bedre batterilevetid (vil være opp til 5 dager uten lademuligheter)

Grunner til å gå for D5300:

- Billigere

- Kan filme i 1080p@60 uten å ha 1.3x crop mode

- Mindre og lettere

Ved å kun se på listen så virker jo D7100 som det riktige valget, men samtidig så er pris en vesentlig faktor, og etter det jeg har funnet på finn.no så er D7100 rundt 30 % dyrere i snitt. Har noen erfaringer med disse kameraene og kan gi noen tips om hva det er lurt å velge? Finnes det noen løsninger for bedre lyd på D5300/er innebygd mikrofon overlevbar (har ikke veldig høye krav)? Vil en D5300 overleve litt "skitne" omgivelser som regnskog, ørken osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg har for øyeblikket et Nikon D200 som begynner å bli gammelt og kunne tenke meg å oppgradere. Valget står for øyeblikket mellom Nikon D5300 og D7100 (synes ikke D5500 og D7200 har store nok forbedringer til å være verdt de ekstra kronene), men jeg er veldig usikker på hva jeg skal gå for.

- Kamera skal bli med jorden rundt i 3 måneder i alt fra et av verdens våteste og tørreste områder, inn i skog og jungel og trenger å være litt mer robust

- Ekstra minnekortplass er veldig greit for backup av bilder når man er langt fra mulighet for strøm og Internett

- Billigere

- Mindre og lettere

Ved å kun se på listen så virker jo D7100 som det riktige valget, men samtidig så er pris en vesentlig faktor, og etter det jeg har funnet på finn.no så er D7100 rundt 30 % dyrere i snitt. Har noen erfaringer med disse kameraene og kan gi noen tips om hva det er lurt å velge? Finnes det noen løsninger for bedre lyd på D5300/er innebygd mikrofon overlevbar (har ikke veldig høye krav)? Vil en D5300 overleve litt "skitne" omgivelser som regnskog, ørken osv?

Skulle jeg ha kjøpt et DSLR kamera i dag, ville Nikon D500 vært et meget interessant kamera. Virker som store forbedringer og et naturlig valg i alle fall for deg med D200. Men prisen ser ut til å bli noe stiv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF

Skull gjerne hatt en D500, 4k i video er jo veldig interessant også. Problemet er som du nevner pris. Siden kameraet er såpass nytt er det i tillegg ingen til slags brukt, så jeg må betale nypris, som blir en enda større forskjell sammenliknet med et brukt D7100. Da går budsjettet plutselig opp fra 5-6000 til 20000+, og det er laaaangt over det jeg er villig til å betale nå.

Lenke til kommentar

Har du mye verdifult utstyr til D200-en? Hvis ikke så høres det ut som Pentax K-3 ville vært et bedre valg enn Nikon sin D7100. Pentaxen er svært godt bygget for å møte varierende vær og støv-utfordringer. Det har også mange rimelige objektiver med værtetting. Kamerasystemet er ikke å betrakte som værtett om det sitter et objektiv uten tetting på det. K-3 og D7100 bruker samme Sony-produserte sensor og har omtrent samme størrelse. Si i fra hvis det er interessant så kan jeg eventuelt forklare mer om forskjeller og hva Pentax-systemet har å tilby.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF

Takk for svar. Pentax ser interessant ut og jeg har ikke veldig mye utstyr til min D200, men det er jo fortsatt en del enklere å kun bytte hus enn å måtte selge det jeg har og kjøpe inn nye objektiver til Pentax. Siden en D200 er relativt verdiløs nå også så er den veldig grei å ha som et backup-hus.

Siden jeg ikke ønsker å legge alt for mye penger i dette så er brukt utstyr veldig aktuelt. Etter å ha søkt litt på finn.no så ser det ut til å være veldig mye mer tilgjengelig til Nikon og Canon enn for eksempel Pentax. Noen erfaringer med hvor lett det er å få tak i brukt utstyr?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Ikke noe problem å bytte til et annet merke. Bare å selge alt samlet.

I år 2016 ville hvert fall jeg gått for et speilløst system fra f.eks Olympus. Alt koster mindre, har mindre fysisk størrelse og naturlig nok veier det langt mindre.

Speilrefleks er gammeldags...

Lenke til kommentar

Speil vs ikke speil handler ikke om gammelt vs nytt. Det handler om hvilken søker man foretrekker. Elektroniske søkere har noen fordeler over speil og vise versa. Det skal også sies at de virkelig prisgunstige speilløse mangler søker fullstendig. Der må man holde kameraet relativt vinglete for å kunne se skjermen, så fremt ikke sola skinner på skjermen, for da blir også det vanskelig. Størrelse og vekt-fordelen til speilløse kamera og objektiver ment for disse kommer bare delvis fra at skjerm, prisme og søker er fjernet. Den fordelen er også delvis et resultat av mindre sensorer, som er negativt for bildekvaliteten. Tilhengere av Panasonic og Olympus argumenterer ofte "det er ikke så negativt at du vil merke noen forskjell på mFT og APS-C i praksis", men forskjellen i bildestøy er i omtrent samme størrelseorden som APS-C vs fullformat.

Apropos gammeldags-påstanden, legg merke til at det selges ca 3 ganger så mange speilrefleks per år enn speilløse. Dette forholdet har ligget ganske stabilt de siste 5 årene i følge eksport-tallene fra Japan (CIPA).

Men tilbake til konkrete anbefalinger. D200 er ganske verdiløst på bruktmarkedet på grunn av at sensorens ytelser (dynamikk og støy), og autofokusen henger ganske langt bak moderne kamera. Sånn sett vil jeg vurdere bruksverdien som backupkamera også ganske lavt.

Nikon D5300 sammenlignes best med Pentax K-S2, mens K-3 sammenlignes best med D7100. Her er i hvert fall spesifikasjonene sammenlignet, men det gir selvsagt ikke et komplett bilde.

Det stemmer at bruktmarkedet for Pentax-utstyr er mindre enn for Nikon. Man må gjerne vente lengre på at bestemt utstyr skal dukke opp på finn. Utvalget er derimot upåklagelig på ebay. Det er også mulig å legge ut en "ønskes kjøpt" på facebook-gruppa til de norske pentaxianerne eller på pentaxforums.com. Disse bruker-miljøene er så vidt jeg vet større og mer "organisert" og har flere ressurser enn de man finner til Nikon. Man blir fort ønsket velkommen som en i familien og kan dele erfaringer, få hjelp etc.

Hvilke typer objektiver ønsker du å ha til systemet? Enten for å erstatte gammelt med identisk nytt eller endre litt på prioritetene (f.eks lavere vekt, andre brennvidder etc). Hvis jeg får en passe oversikt over hva du trenger så kan jeg sette opp en liste med konkrete forslag.

Edit: Panasonic har forresten noen kameraer som er skikkelig gode på video-biten.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Man får veldig gode bilder med speilløse systemer idag, punktum.

Grunnen til at det fortsatt selges flest speilreflekser er jo av den enkle og banale grunn at alt nytt(endring) er skummelt. Fremtiden har faktisk kommet, men folk flest tør altså ikke å ta steget.

Lenke til kommentar

Ikke grav deg alt for langt ned i den vrangforestillingen. Speilløst handler som sagt ikke om nytt vs gammelt. Det handler om hvilken søker man foretrekker. Noen liker A og noen liker B. Sånn forblir det fremover også. Før ca 2011 tok speilløst markedsandeler fra speilrefleks rett og slett fordi de startet på scratch med null andel. For systemkamera har de speilløse utgjort ganske stabile 25% de siste 5 årene, mens speilrefleks har ligget like stabilt på ca 75%. Altså 3 solgte speilrefleks for hvert speilløse. Stabilt. I 5 år. Det handler om at markedet stabiliserte seg etter introduksjonsperioden til de speilløse. Vi kan godt si det sånn at for hver person som foretrekker (og kjøper) systemkamera med elektronisk eller uten søker, så er det tre personer som foretrekker optisk søker. Hva folk foretrekker er altså ganske stabilt over tid. Jeg har selv vært innom speilløse systemkamera både med og søker og har konkludert med at det ikke er noe for meg. Smak og behag. Med salgsstatistikkene som faktagrunnlag så er jeg altså ikke alene om å foretrekke optisk søker. Hadde det vært sånn at folk var ultrakonservative med teknologivalg så ville vel elbilene hatt omtrent 0% av salget i dag, smarttelefoner omtrent 0%, nettbrett omtrent 0% etc. Folk er ivrige på ny teknologi som aldri før, så det er altså ikke derfor det selges stabilt tre speilreflekser for hvert speilløse systemkamera. Jeg vil bare frem med budskapet om at salgsstatistikker er en fin måte å gjøre realitetssjekk på og her har din forestilling om "nytt vs gammelt" ganske mye å lære.

Ellers er jeg enig i at man får veldig gode bilder med speilløse systemer i dag. Og med speilrefleks. Og med gode kompaktkameraer. Faktisk også med god gammeldags film om jeg får provosere litt. :)

Kan vi ikke forsøke å stoppe en unødvendig avsporing med å spørre trådstarter om elektronisk søker eller ingen søker, kan være aktuelt? Eventuelt, les deg litt opp på forskjellene, ta en tur i en butikk og finn ut hva du selv foretrekker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett hvilket kamerasystem du velger, kjøp et par ekstrabatterier for å slippe bekymringer eller overraskelser. Uoriginale batterier får man for en symbolsk pris på eBay.

Hvis man ikke tar med seg laptop så kan man kjøpe batteridrevne backupbokser med minnekortspor for å kopiere innholdet fra minnekortene inn på en 2.5" harddisk. Her er noen eksempler, og det er mye billig kinesisk på eBay:

http://www.bhphotovideo.com/c/buy/Stand-Alone-Data-Storage/ci/3369/N/4000227848

Lenke til kommentar

Grunnen til at det fortsatt selges flest speilreflekser er jo av den enkle og banale grunn at alt nytt(endring) er skummelt. Fremtiden har faktisk kommet, men folk flest tør altså ikke å ta steget.

Du er klar over at det finnes andre preferanser angående kjøp av kamera en bare "gode bilder" ?

For meg er ikke speilløse systemer helt på høyde angående mitt bruksmønster/optikk, og det er sikker flere andre som ikke får en fullgod brukeropplevelse med et speilløst kamera ennå.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å gi råd om valg av hus uten å vite hva du har av linser fra før, og om du er avhengig av å bruke de videre. Vær oppmerksom på at D5300 (alle D3xxx og D5xxx-modeller) ikke gir autofokus med linser uten innebygd motor. Har du linser av denne typen må du opp på D7xxx-nivå for at AF skal virke.

Jeg ville ikke hatt noe problem med å reise med et D5300. Alle kameraer tåler en god del, men du må være litt mer forsiktig med et D5300 enn et D7100. Kanskje du må gi opp et bilde av og til hvis forholdene er vikrelig ille, men veldig ofte er det mulig å skjerme utstyret med en paraply, en plastpose osv osv, hva du måtte ha for hånden. Merk også at for å få full glede av bedre værtetting på D7100 må linsene dine holde samme nivå. Jeg har aldri vært i regnskog, men har hatt med kamera uten værtetting både i ørken og på lange fot- og kanoturer. Verste som har skjedd var noen sandkorn i zoomringen som gjorde at jeg måtte få objektivet renset.

Personlig synes jeg det er ett litt kunstig skille mellom speilrefleks og speilløst. Begge er systemkameraer som gir tilnærmet samme bildekvalitet for "vanlige" motiv, og begge har fordeler og ulemper. Som Simen1 skriver kan søkertype bety noe. Noen liker optisk søker bedre enn elektronisk. Jeg synes det er små forskjeller, men ved actionbilder kan det være litt forsinkelse på en elektronisk søker. I lite lys kan du få lysere søkerbilde med elektronisk søker, men søkerbildet blir også noe dårligere pga kraftig forsterkning.

Hvis antall bilder per ladning er viktig har speilrefleks en klar fordel på det området. Vel og merke så lenge man bruker vesentlig optisk søker. Bruker man skjermen mye som søker for stillbilder (og ved videopptak) reduseres forskjellen.

Speilløse kan lages mindre og lettere, særlig kamerahusene. Klar fordel når du skal pakke, kan være ulempe i bruk når alt blir litt mindre.

Pris: Man skulle tro speilløse var litt billigere med enklere konstruksjon, men det er ikke tilfelle. Skal du ha innebygd søker er prisene ganske like inne samme nivå av kameraer, men det er ofte ikke mulig å finne helt tilsvarende modeller. For speilløst må man ha flere batterier for å nå opp i samme kapasitet som for speilrefleks. Ikke sikkert man trenger samme kapasitet, men gjør man det blir det en ekstra kostnad.

Video: Her vinner speilløse ganske klart (men alle er ikke like bra). Det som er felles fordel er at søker kan brukes under opptak, og video har bedre autofokus. Fokuseringen er dessuten stillere enn på mange speilrefleksobjektiv, men om du får lyd fra fokuseringen under opptak avhenger primært av objektivet (type AF-motor betyr mye). Det finnes også optikk for speilrefleks som gir lite lyd ved fokusering, men "i snitt" vinner de speilløse. Uansett kamera vil du får bedre lyd med en ekstern mikrofon eller ekstern opptaker. For å bruke ekstern mikrofon må du ha en modell med inngang for det. Ekstern opptaker kan brukes uansett, men krever synking/utbytting av lydspor i editeringsprogram. Jeg har ekstern opptaker (billig sak), men slår meg som regel til ro med den innebygde lyden uansett. Selv jeg som ikke-lydentusiast hører klar forskjell så hva som er bra nok er veldig subjektiv.

Ser en del nå hevder at fokusering er like bra på speilløse som på speilrefleks. Jeg har selvsagt ikke prøvd alt, men min erfaring er at så lenge motivet er i ro er speilløst like raskt og minst like nøyaktig. For motiv som beveger seg synes jeg speilrefleks er klart bedre, igjen med forbehold om at jeg ikke har prøvd f.eks Sony A6300.  

Pentax: Pentax lanser modell etter modell med til dels unike funksjoner, værtetting og til dels veldig bra pris/ytelse. Så vidt jeg kan bedømme uten å få større markedsandeler. Hadde du hatt Pentax linser hadde det vært lett å anbefale et nytt Pentax kamera. Men jeg synes det er vanskelig å anbefale noen å bytte til Pentax fra Canon eller Nikon. Da bytter du til et system med veldig liten markedsandel, mindre utvalg i systemet, mindre bruktmarked og færre butikker som fører merket. Ellers har Pentax fått dårligere kritikk enn Canon og Nikon for autofokus, men det er ikke noe jeg har prøvd selv. 

Skulle jeg reist i tre måneder ville jeg latt speilrefleksen vært hjemme og kjøpt et kamera med fastmontert linse. Mine preferanser går mot stort zoomområde og aktuelle modeller ville vært Panasonic FZ1000 og Sony RX10 II/III. Alternativt et speilløst hus fra Olympus eller Panasonic (som Olumpus E-M10 II/E-M5 II eller Panasonic G7/GX8/GX80) med en passende linse eller to, men det er nok godt utenfor ditt budsjett, selv med salg av det du har. Av de du nevner hadde jeg havnet på D5300.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter må ikke bli lurt til og tro at det er forskjellen i bildekvalitet som bør avgjøre valget hans. Jeg hadde null problem med å gå fra Canon 5D MKIII og L-objektiver (ja fullformat) til MFT kamera med Zuiko optikk. Helt udramatisk og forskjellen i bildekvalitet er forsvinnende liten. Hvem med interesse for bildene er opphengt i ørsmå deler i bildet blåst opp i det uendelige på astronomiske ISO verdier. Hvordan man kommer frem til optimal bildekvalitet og hvordan følelsen er underveis er mye, mye viktigere. Men nå skal vi vel ikke dra i gang nok en uvesentlig diskusjon, det finnes allerede en drøss av dem for dem som ønsker og grave seg ned i dette fremdeles.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har for øyeblikket et Nikon D200 som begynner å bli gammelt og kunne tenke meg å oppgradere. 

Kjøp deg en ny mobiltelefon og USB-lader med solcellepanel....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF

Takk for gode svar. For å prøve å svare på noen av spørsmålene:

- Har i grunn ingen preferanse på elektronisk/ingen søker vs speil, men det har mest med min mangel på erfaring med førstnevnte. Må nok prøves før jeg kan si hva som er foretrukket. Med det sagt så er det veldig greit å kunne ha kamera påslått og klart til å ta bilder uten å tømme det fullstendig for batteri.

- Har for øyeblikket en kit lens 18-55 mm (som vanligvis ligger hjemme), en prime 50 mm f/1.8 og en 28-300 f/3.5-6.3. Skulle gjerne hatt en prime fisheye eller liknende for å "fylle ut", men til syvende og siste er jeg fornøyd med en all-around zoom linse og en lyssterk prime til å dekke behov i mørket. Igjen spiller vekt og plass inn her da bagasjeplassen er svært begrenset. Så vidt jeg er klar over nå så er det fokusmotor i alle objektivene, så kamerahus trenger nok ikke dette.

- Masse ekstra batterier skal kjøpes. Vil jo ha lademuligheter, men vet allerede nå at deler av reisen vil være 4-5 dager helt uten strøm, så  eBay skal nok brukes flittig.

Jeg må innrømme at jeg fortsatt er veldig usikker. Det tryggeste nå virker som å gå for en D5300 siden jeg kun trenger å bytte hus og er kjent med hva jeg får av Nikon. Men det er mest i "frykt" for det ukjente av andre løsninger ...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Du er klar over at det finnes andre preferanser angående kjøp av kamera en bare "gode bilder" ?

Og du er klar over at det var KUN dette punktet jeg svarte på? Jeg kan masse jeg, men jeg skriver ikke en roman når det ikke er nødvendig...

Lenke til kommentar

Og du er klar over at det var KUN dette punktet jeg svarte på? Jeg kan masse jeg, men jeg skriver ikke en roman når det ikke er nødvendig...

Et uthevet punktum sier tydelig ifra at du har sagt det som er og si utifra dine preferanser, på det grunnlaget går jeg utifra at du ikke har flere preferanser en bildekvalitet.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Et uthevet punktum sier tydelig ifra at du har sagt det som er og si utifra dine preferanser, på det grunnlaget går jeg utifra at du ikke har flere preferanser en bildekvalitet.

Beklager å måtte si dette, men dine vurderingsevner suger...bare fordi du ikke skjønner hvordan verden henger sammen, betyr ikke at du bare kan lage din egen realitet. Wake up!

Lenke til kommentar

- Billigere

- Mindre og lettere

Flere D7100 til salgs brukt, med og uten objektiv. Noe å vurdere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...