Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lakkerer nekter å gi tilbake bilen min

Shantara

Anbefalte innlegg

Hei. Har et par spørsmål.

For ca 1,5 måned siden leverte jeg bilen min til en lakkerer som skulle ta all rusta på bilen min for 10 tusen kroner. Når jeg hentet bilen hadde han ikke gjort halvparten av hva vi ble enige om, pluss at jobben han hadde gjort var grusom. Det var rennemerker i lakken, lakken var grov mange steder, han hadde glemt å lakkere et par steder slik at det var bart metall flere steder. Etter 3 dager var MYE av rusta tilbake + ekstra rust der han ikke lakkerte. Klaga på jobben og involverte andre for å få han til å enten gi tilbake pengene eller gjøre hele jobben på nytt. Jeg ga han 7000kr før han utførte jobben og skulle gi de resterende 3000kr neste lønning.

Etter mye om og men fikk jeg han til å ta inn bilen igjen. Men det eneste han fikset var rennemerkene etter lakk og den grove lakken. Nytt mas igjen for at han skulle ta resten av bilen, måtte true med å gå videre med saken.

På mandag leverte jeg bilen til han, og han skulle bruke 2 dager på å ta alt på nytt. Istedenfor å få igjen bilen på onsdag, fikk jeg melding fredags kveld om at bilen var ferdig, og jeg skulle ta med de resterende pengene. Dette har jeg selvfølgelig ikke lyst til, ettersom han har gjort en såpass dårlig jobb tidligere som ikke har holdt. Og så mye jeg har masa og trua for at han skal gjøre det på nytt. Kan jo ikke stole på at resultatet holder denne gangen heller! Jeg svarte at han kunne få de resterende pengene om 3 måneder hvis bilen fortsatt var rustfri da. Svaret jeg fikk var "da kan du hente bilen om 3 måneder".

Jeg kjørte bort på lakkverkstedet i går, i håp om at jeg kunne hente bilen med reservenøkkelen. Men bilen var ikke der! Verken inne på verkstedet (kikka inn vinduene) eller på utsiden. Fikk tak i adressa hans og kjørte ut der han bor, men ingen bil å se.

Dette må jo være tyveri? Han har verken lov til å nekte meg bilen min eller kjøre den vekk og gjemme den! Hva kan jeg gjøre? Vet ikke om dette er noe politiet gidder å henge seg opp i... trenger hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Dette er rettsreglene i grove trekk:

Du kan la være å betale (helt eller delvis), dersom det foreligger en mangel i arbeidet. Du kan ikke la være å betale fordi det kanskje vil vise seg i fremtiden at det foreligger en mangel, se håndverkertjenesteloven § 21.

Se også § 17 – § 20, beskriver hva som er en mangel.

Dersom du nekter å betale selv om det ikke foreligger en mangel, kan lakkereren holde bilen tilbake, se § 46 (og § 41).

Og for øvrig: En krangel som dette er normalt ikke en politisak.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Det du skulle gjort var å si ok. Så dra å inspisere bilen, og om jobben var bra så kunne du betalt resten. Hvis den ikke var bra så skulle du kranglet på nytt. Du kan ikke nekte å betale FØR du har sett resultatet - dėt blir for dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...