Gå til innhold

De vokser fra 1 centimeter til 1,5 meter på fem måneder. Nå kan de bli vår nye milliardindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Vi må tørre å tenke nytt og stort. Alt handler om prioritering og tilrettelegging, sier Handå."

 

Ja, det ligger ny industri og venter, men det krever politikere hvor ikke ideologien står i veien.

Skal vi høste av havet må også Norge tenke som Tyskland, Danmark og England og bruke subsidier for å skape de nye arbeidsplassene.

Tyskland belastet strømkundene med 50 øre/kWh for å betale kr 3,-/kWh i støtte.

I dag trappes subsidiene ned men de har fått 300 000 arbeidsplasser innen fornybar energi. Danmark har også redusert sine subsidier, men de fikk Vestas som resultat av sin politikk.

I dag er det England som håper på nye arbeidsplasser innen energi fra havet og støtter denne type utbygginger med kr 2,50/kWh. Statoil bruker derfor pengene sine i England.

Her hjemme signaliserer Tord Lien at el-sertifikatordningen skal bort, en støtte på 20 øre/kWh, hvor vi strømkunder belastes med 3 øre/kWh.

Støtten som skal skaffe oss 26 TWh mer fornybar energi, men skal vi ut på havet må støtten økes.

Jeg tror de fleste forstår at det er umulig å konkurrere på energimarkedet uten støtte, når konkurrenten er nedbetalt vannkraft.

Bygger vi først store konstruksjoner på havet, skal det bare små justeringer til for også å kombinere med oppdrettsanlegg og algeproduksjon(Multi-use).

Nettsiden http://www.owwe.net viser hvordan dette kan gjøres.

Jeg la arbeidsledighetstallene inn i et regneark og økningen fra 90 000 til 130 000 arbeidsledige førte til 20 mrd. i negativ retning for statskassen.

Selvsagt burde også Norge tenke som Tyskland og England, da de 10 ørene dette koster oss er for lommerusk å regne i sammenligning med inntektene fra nye arbeidsplasser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg husker at jeg en gang i tiden var fjetret av ideene omkring oppdrettsanlegg og mulighetene som lå her for Norge. Det var ikke i mine tanker at det skulle føre til slike miljøproblemer for småfisken i havet, villaksen og bunnøkologien i fjordene. Det er snakk om store tarefarmer til havs, forhåpentlig vis ikke inne i fjordene slik at slik monokultur vil utgjøre en fare for økosystemene der. Jeg ser ut fra artikkelen at det ses på som en av løsning i det "grønne skiftet" og det ser spennende ut.

Lenke til kommentar

"Vi må tørre å tenke nytt og stort. Alt handler om prioritering og tilrettelegging, sier Handå."

 

Ja, det ligger ny industri og venter, men det krever politikere hvor ikke ideologien står i veien.

Skal vi høste av havet må også Norge tenke som Tyskland, Danmark og England og bruke subsidier for å skape de nye arbeidsplassene.

Tyskland belastet strømkundene med 50 øre/kWh for å betale kr 3,-/kWh i støtte.

I dag trappes subsidiene ned men de har fått 300 000 arbeidsplasser innen fornybar energi. Danmark har også redusert sine subsidier, men de fikk Vestas som resultat av sin politikk.

I dag er det England som håper på nye arbeidsplasser innen energi fra havet og støtter denne type utbygginger med kr 2,50/kWh. Statoil bruker derfor pengene sine i England.

Her hjemme signaliserer Tord Lien at el-sertifikatordningen skal bort, en støtte på 20 øre/kWh, hvor vi strømkunder belastes med 3 øre/kWh.

Støtten som skal skaffe oss 26 TWh mer fornybar energi, men skal vi ut på havet må støtten økes.

Jeg tror de fleste forstår at det er umulig å konkurrere på energimarkedet uten støtte, når konkurrenten er nedbetalt vannkraft.

Bygger vi først store konstruksjoner på havet, skal det bare små justeringer til for også å kombinere med oppdrettsanlegg og algeproduksjon(Multi-use).

Nettsiden http://www.owwe.net viser hvordan dette kan gjøres.

Jeg la arbeidsledighetstallene inn i et regneark og økningen fra 90 000 til 130 000 arbeidsledige førte til 20 mrd. i negativ retning for statskassen.

Selvsagt burde også Norge tenke som Tyskland og England, da de 10 ørene dette koster oss er for lommerusk å regne i sammenligning med inntektene fra nye arbeidsplasser.

"sammenligning med inntektene fra nye arbeidsplasser."

Det er ikke inntektene/pengene/tallene som er det interessante resultatet av arbeid/produksjon i et samfunn.

Men det materielle resultatet som øker vår velstand. Primært i egen nasjon, sekundært som bytte mot andre nasjoners  overskuddsproduksjon.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...