jannicken Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 De vokser fra 1 centimeter til 1,5 meter på fem måneder. Nå kan de bli vår nye milliardindustri Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 "Vi må tørre å tenke nytt og stort. Alt handler om prioritering og tilrettelegging, sier Handå." Ja, det ligger ny industri og venter, men det krever politikere hvor ikke ideologien står i veien. Skal vi høste av havet må også Norge tenke som Tyskland, Danmark og England og bruke subsidier for å skape de nye arbeidsplassene. Tyskland belastet strømkundene med 50 øre/kWh for å betale kr 3,-/kWh i støtte. I dag trappes subsidiene ned men de har fått 300 000 arbeidsplasser innen fornybar energi. Danmark har også redusert sine subsidier, men de fikk Vestas som resultat av sin politikk. I dag er det England som håper på nye arbeidsplasser innen energi fra havet og støtter denne type utbygginger med kr 2,50/kWh. Statoil bruker derfor pengene sine i England. Her hjemme signaliserer Tord Lien at el-sertifikatordningen skal bort, en støtte på 20 øre/kWh, hvor vi strømkunder belastes med 3 øre/kWh. Støtten som skal skaffe oss 26 TWh mer fornybar energi, men skal vi ut på havet må støtten økes. Jeg tror de fleste forstår at det er umulig å konkurrere på energimarkedet uten støtte, når konkurrenten er nedbetalt vannkraft. Bygger vi først store konstruksjoner på havet, skal det bare små justeringer til for også å kombinere med oppdrettsanlegg og algeproduksjon(Multi-use). Nettsiden http://www.owwe.net viser hvordan dette kan gjøres. Jeg la arbeidsledighetstallene inn i et regneark og økningen fra 90 000 til 130 000 arbeidsledige førte til 20 mrd. i negativ retning for statskassen. Selvsagt burde også Norge tenke som Tyskland og England, da de 10 ørene dette koster oss er for lommerusk å regne i sammenligning med inntektene fra nye arbeidsplasser. 2 Lenke til kommentar
Fritjof Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Jeg husker at jeg en gang i tiden var fjetret av ideene omkring oppdrettsanlegg og mulighetene som lå her for Norge. Det var ikke i mine tanker at det skulle føre til slike miljøproblemer for småfisken i havet, villaksen og bunnøkologien i fjordene. Det er snakk om store tarefarmer til havs, forhåpentlig vis ikke inne i fjordene slik at slik monokultur vil utgjøre en fare for økosystemene der. Jeg ser ut fra artikkelen at det ses på som en av løsning i det "grønne skiftet" og det ser spennende ut. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 "Vi må tørre å tenke nytt og stort. Alt handler om prioritering og tilrettelegging, sier Handå." Ja, det ligger ny industri og venter, men det krever politikere hvor ikke ideologien står i veien. Skal vi høste av havet må også Norge tenke som Tyskland, Danmark og England og bruke subsidier for å skape de nye arbeidsplassene. Tyskland belastet strømkundene med 50 øre/kWh for å betale kr 3,-/kWh i støtte. I dag trappes subsidiene ned men de har fått 300 000 arbeidsplasser innen fornybar energi. Danmark har også redusert sine subsidier, men de fikk Vestas som resultat av sin politikk. I dag er det England som håper på nye arbeidsplasser innen energi fra havet og støtter denne type utbygginger med kr 2,50/kWh. Statoil bruker derfor pengene sine i England. Her hjemme signaliserer Tord Lien at el-sertifikatordningen skal bort, en støtte på 20 øre/kWh, hvor vi strømkunder belastes med 3 øre/kWh. Støtten som skal skaffe oss 26 TWh mer fornybar energi, men skal vi ut på havet må støtten økes. Jeg tror de fleste forstår at det er umulig å konkurrere på energimarkedet uten støtte, når konkurrenten er nedbetalt vannkraft. Bygger vi først store konstruksjoner på havet, skal det bare små justeringer til for også å kombinere med oppdrettsanlegg og algeproduksjon(Multi-use). Nettsiden http://www.owwe.net viser hvordan dette kan gjøres. Jeg la arbeidsledighetstallene inn i et regneark og økningen fra 90 000 til 130 000 arbeidsledige førte til 20 mrd. i negativ retning for statskassen. Selvsagt burde også Norge tenke som Tyskland og England, da de 10 ørene dette koster oss er for lommerusk å regne i sammenligning med inntektene fra nye arbeidsplasser. "sammenligning med inntektene fra nye arbeidsplasser." Det er ikke inntektene/pengene/tallene som er det interessante resultatet av arbeid/produksjon i et samfunn. Men det materielle resultatet som øker vår velstand. Primært i egen nasjon, sekundært som bytte mot andre nasjoners overskuddsproduksjon. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Denne produksjonen kan kanskje brukes til for både i oppdrettsnæring og i kjøtt/melk/egg -produksjon? Vårt kosthold mangler jo Jod; dette for-tilskuddet kunne vel redusere import av kraftfor og bedre vår helse. Lenke til kommentar
BjartmarO Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Denne produksjonen kan kanskje brukes til for både i oppdrettsnæring og i kjøtt/melk/egg -produksjon? Vårt kosthold mangler jo Jod; dette for-tilskuddet kunne vel redusere import av kraftfor og bedre vår helse. Om ikke, så får man evt. legge om til sjøkuer i stedet for Norsk Rødt Fe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå