Gå til innhold

Leverer RS232 nok strøm for å drive en USB-vifte?

Anbefalte innlegg

Jeg har en NAD T757 v2 som har en RS232-jkontakt på baksiden. Forsterkeren står i en tv-benk som har litt liten plass til luft. Den har noen luftehull under så jeg kunne tenke meg å skjøre hull i hylleplaten den står på og feste en USB-vifte som blåser kald luft og dermed kjøler forskeren. Jeg kan koble viften til en lader med USB-kontakt. Ulempen vil da være at den kjører hele tiden, uansett om forsterkeren står på eller ikke. Jeg fikk da idéen om å prøve å koble viften til RS232. Spørsmålet er da om den leverer nok strøm til å drive viften. Noen som vet?

edit: et alternativ kan være å koble en USB-kabel til tv'n da den har USB-porter. Det hender jo at forsterkeren er på uten at tv'en er det men jeg får heller teste og se. 

post-1713-0-30926700-1461356322_thumb.jpg

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står 230V 120W 0.5A Max ved siden av kontakten. Det ser ut som et uttak som en euro-kontakt så det kan kanskje funke?

I manualen står det følgende om den utgangen: 

This convenience outlet can supply switched power to another

component or accessory.
• The total draw of all devices connected to this outlet must not exceed 120 watts.
• It is powered ON and OFF by the front panel STANDBY button or by the AVR 4’s ON and OFF keys.

Lenke til kommentar

Egentlig hadde jeg tenkt til å koble på en USB notebook vifte med to små vifter men siden jeg har to stykk Noctua NF-S12A FLX 120mm liggende tror jeg at jeg skal prøve å strippe en USB-kabel og koble den på viftene. Da vil jeg få langt bedre kjøling og mindre støy.

Eneste er at akkurat disse har en nominell spenning på 12V. Jeg er usikker på om det faktisk går (får høre i en annen tråd på forumet da jeg har sett det er en del med peiling på lavspenning).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg koblet en USB-lader til switched ac outlet-kontakten her om dagen og en 120mm USB-vifte til denne. det jeg synes var litt rart var at viften fortsatte selv om forsterkeren var skrudd av. Skal ikke strømmen til den kontakten kuttes når man skrur av forsterkeren?

Lenke til kommentar

Nope, de uttakene bak på forsterkere er normalt bare koblet rett på inntaket til forsterkeren. Om man skal ha noe som slår seg av/på med forsterkeren brukes vanligvis 12V trigger-kontakter, som leverer 12V når forsterkeren er på. Tror ikke dette er tilgjengelig på din forsterker.

Lenke til kommentar

Sitatet du siterte fra manualen tidligere later en jo til å tro at den kontakten skal skrus av/på:

It is powered ON and OFF by the front panel STANDBY button or by the AVR 4’s ON and OFF keys.

Jeg ville kikket litt i instillinger for å se om dette kan konfigureres i en meny eller noe på forsterkeren.

Lenke til kommentar

Nå har jeg koblet til to 120mm vifter som blåser luft opp på forsterkeren nedenfra. Det er helt åpent i reolen på baksiden av forsterkeren og det er ganske mye luft som flyttes opp på forsterkeren nedenfra så forhåpentligvis er det nok. Det er mulighet for å koble på en USB-vifte til som kan blåse luft på forsterkeren ovenfra men jeg får se om de to som er koblet på er effektive nok. 

Platen som forsterken står på med hull til 2x 120mm vifter.

post-1713-0-88515200-1464209735_thumb.jpg

Slik ser det ut per se. 

post-1713-0-18972700-1464209789_thumb.jpg

Siden det tydeligvis er en eller annen form for strømlekasje til kontakten som viftene er koblet til funderer jeg på å koble opp en Rasperry Pi som er koblet til en IR-mottager. USB-viftene kobles til Rasperry PI'en. IR-mottageren mottar de samme signalene som forsterkeren og skrur av seg selv og følgelig strømmen til USB-viftene. Hvis viftene skal gå 24/7 vil jo det slite de ut raskere enn hvis de bare går når forsterkeren er startet. Er det noe som vil funke?

Lenke til kommentar

Fikk svar fra NAD men skjønner ikke helt hvordan den kan ha blitt ødelagt siden den utgangen aldri har vært brukt før. 

The switched AC outlet can supply switched power to another component or accessory. It is powered ON and OFF by the front panel STANDBY button or by the AVR 4’s ON and OFF keys.

The total draw of all devices connected to the Switch AC outlet must not exceed 120 watts.  If an AC device was connected with higher wattage it may have damaged the AC outlet switching circuit. This may explain why the AC Outlet is always ON. 

To have the AC outlet repaired, please contact your NAD Dealer for the name of the nearest NAD Service Center. Feel free to also contact our NAD Distributor in Norway to have your unit repaired.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...