Gå til innhold

Geoforce 5950 eller Ati 9800XT?

Vallhall

Anbefalte innlegg

Hei dere!

har postet dette i flere "fora"

Lurer på hva dere vil anbefale, hadde et radeon kort for 2.5 år siden og det ga meg mer sorg enn glede.

Så og si alle mine gamle og gode spill med dirextx 6/7 fikk problemer, jeg bytta til Geoforce 3 kort og vips alle spill kunne kjøres tilmed raskere.

Saken er at jeg har bestilt ny pc med et Radeon 9800XT, men får den ikke for om 1-2 uker, så jeg har tid til å danne meg en mening her inne om hva som er best, og bytte til 5950.

Vil bare si at på senere tester med Geoforce 5950 kort og nye drivere ser det ut til at Geoforce har tatt kraftig innpå Radeon 9800XT, og tilmed passert de i noen spill(ikke bare dirext x8 spill), så jeg er veldig usikker på valget

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stiller meg litt tvilsom til nVidia, etter at de ble avslørt i 3DMark03 nå nylig stiller jeg meg tvilsom til andre benchmarks også.

Atis drivere har fungert fint så lenge jeg har hatt mitt kort ihvertfall. FX5950 er vel enda dyrere enn XT? Jeg ville gått for Ati-kortet.

Lenke til kommentar

Vel, etter de siste driverene til nivida 5x.xx så er all bildekvalitets juks vekke, og korta yter bedre så klart fordi driverene tar og optimerer kortet. ATI har ikke klart å benytte seg noe av de forsprange de hadde, XT var jo ikke akkurat en revolusjon.

Det er samme hva du velger, men 5950 er hakket vassere som du selv har funnet ut, men egentlig er er det samme hvilket kort du velger.

Lenke til kommentar
Nå har vel akkurat ATI blitt avslørt med driver juks, :

ATI JUKS !!!!!!!!

Men utifra den testen så gir vel begge kortene ganske bra ytelse.

Nu ser det vel ut som om ATI har jukset seg til de gode resultatene da...

Jeg ville vel fortsatt gått for ATI, og heller invistert i .no vannkjøling til det kortet...

Haha har du lest artikkelen? Det er tross alt Tom's Hardware og artikkelen er blitt kommentert før på forskjellige nettsteder.

Aquamark3:

Det er bare forskjellig gamma styrke, renderer akkurat samme bilde.

UT2003:

Dette er en kjent bug. Lavere teksturkvalitet forekommer på et brett eller to og gjelder en tekstur eller to!

PS. Det Tom's Hardware bygger anklagene på er en pressemelding fra nVidia

edit: nVidia påsto i tillegg at det var problemer med HALO, noe som tilogmed Tom's Hardware ikke kunne finne.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Om du skal spille Half-Life2 så burde du ihvertfall ikke kjøpe FX kort.. jeg sitter på et FX5900 om dagen, og selv når det og maskinen er overklokket så går HL2 dårlig.. Jeg er helt nede i 17 FPS noen steder, og er sjeldent over 30 for lengre perioder av gangen. Jeg kjører 1024*768 uten AA og AF, så jeg kan bare konkludere med at FX kort er totalt ubrukelige til HL2. Når det gjelder HALO så er ikke frameraten særlig bedre.. når man kommer inn i byggninger på HALO så hakker det SKIKKELIG, og prøver man å kjøre litt AF så er man nede i 5-10 FPS noen steder.

Bånn i bøtta MAO.

Med ATI kortet mitt så går ting mye mer smooth.. jeg trenger ikke overklokke det for å få grei spillytelse engang.

Lenke til kommentar
Gå for FX du gutten min!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det er bra:-)

HAr et Gforce fx 5900 V 9950 serien,,,, det ruler MAX :D  :D  :D  :D  :D

Synes du i din neste post skriver at du har masse problemer med dette kortet, jeg?

Problemet er: alt kjører glat,,,; Max Payne 2 MAX, vice City MAX, Need For Speed Underground MAx, men... Counter-Strike: "The Open Gl mode is not supportet by your video card   

HELP, Noen som har opplevd lingnende???

Må nevne at jeg hadde sinnsyke problemer med driverne, løste det ved system-gjenoppretting........ Men det har funka og game cs....

Men nå funker det ikke:-(

Noen som har lignende kort og opplevd det samme?????????

Endret av BenSin
Lenke til kommentar

I Half Life 2 er det jo juks i som bare ******! Valve som lager HL2 er kjøpt og betalt av ATi som da optimaliserer spillet for sine kort. nVidia sine kort er ikke så mye dårligere enn ATi (selv mener jeg nVidia er bedre fordi jeg er en nVidia fanboy :lol: ).

Jeg mener da at du burde kjøpe FX 5950 fra gainward (leveres med vannkjøling :nice: )hvis du har gullhår i ræva/mange penger :lol:

Lenke til kommentar

Jeg testa et 5950 kort i helga, eller satt ved siden av en kamerat som hadde det. Jeg har et 9800pro kort@ 410/370, jeg kjørte COD og HF2 mye bedre enn han. Jeg kunne kjøre omtrent alle spill med bedre grafikk uten problemer, mens han hadde problemer når AA og AF kom på. Bilde kvaliteten på 9800pro kortet mitt var også mye bedre en hans med samme instillinger, alt ble så firkanta på kortet hans.

Eneste spillet han kjørte bedre på var Quake2 og 3

Lenke til kommentar

Jeg velger å overse en god del innlegg i denne tråden.

Personling vil jeg anse meg selv som en objektiv nVIDIA fanboy. Jeg har brukt GF3 TI200 i lengre tid og er svært fornøyd. Når jeg kjøpte maskinen min for ca. to år siden ville jeg aldri valgt ATI, men det har forandret seg. Etter at Radeon 9700 kom ut så har jeg fått inntrykk av at ting har forandret seg drastisk hos ATI, og for øyeblikket så ville jeg faktisk valgt et skjermkort fra dem. Jeg velger å se bort i fra en hel del kilder på nettet som påstår at begge produsentene jukser. Internett er blitt alt for fullt av synsere som hele tiden vil ha oppmerksomhet, og som ikke går av veien for å servere modifiserte sannheter for å få det. Det er ikke lenger mulig å stole på ting som legges ut på nettet i samme grad som før (dette har til en viss grad bestandig vært et problem, men det har økt stygt den siste tiden). Personlig vil jeg anbefale deg å kjøpe et ATI-kort. Sjekk rundt om på forskjellige teste i datablader og på nettet. Hvis du ser at mange oppnår ganske like resultater kan du stort sett stole på at det er tilfellet.

Lenke til kommentar
I Half Life 2 er det jo juks i som bare ******! Valve som lager HL2 er kjøpt og betalt av ATi som da optimaliserer spillet for sine kort. nVidia sine kort er ikke så mye dårligere enn ATi (selv mener jeg nVidia er bedre fordi jeg er en nVidia fanboy :lol: ).

Jeg mener da at du burde kjøpe FX 5950 fra gainward (leveres med vannkjøling :nice: )hvis du har gullhår i ræva/mange penger :lol:

Samme f.a.e.n hva som er grunnen vel... faktum er at bla. HL2 er umulig å spille med FX kort.. dermed kjøper man det ikke om man har planer om å spille slike spill.

Gainward FX med vannkjøling ja.. litt av et forslag.. vi snakker MANGE penger for å sitte med et kort som ikke takler DX9 baserte spill. Hvor mange penger man har spiller ingen rolle her synes jeg, for selv om man er svinaktig rik så kjøper man ikke svak/mangelfull hardware til overpris.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg ha gått for GF FX kortet, har hatt GF Ultra og er nå en lykkelig eier av et GF Ti 4600.

Har hatt 0 trøbbel med nvidia kortene, tross hard overklokking og har omgang med skrujern + littegranne vann i AGP sloten :p

Hadde et ATI kort en gang, dårligere bildekvalitet + at det var ganske ustabilt i spill. Tross alt, det var ett billigkort.

ATI all in wonder.

Mine venner som har kjøpt ATI kort har opplevd ustabiliteter, varme eller driver problemer, det er uvisst.

Dessuten er det et kjent faktum at nvida kortene har bedre ytelse overall i spill, mens ATI ruler benchmark toppen. Hva grunnen til dette er aner jeg ikke.

Ytelsen ATI kortene har i spill har blitt bedret det siste året (prisen har steget og, ytelse koster)

Nå ettersom kortene til ATI har nådd de prishøydene som nvidia har hatt

vil jeg satse på GF FX 5950 fremfor XT kortet.

Lenke til kommentar
Personlig ville jeg ha gått for GF FX kortet, har hatt GF Ultra og er nå en lykkelig eier av et GF Ti 4600.

Har hatt 0 trøbbel med nvidia kortene, tross hard overklokking og har omgang med skrujern + littegranne vann i AGP sloten :p

Hadde et ATI kort en gang, dårligere bildekvalitet + at det var ganske ustabilt i spill. Tross alt, det var ett billigkort.

ATI all in wonder.

Mine venner som har kjøpt ATI kort har opplevd ustabiliteter, varme eller driver problemer, det er uvisst.

Dessuten er det et kjent faktum at nvida kortene har bedre ytelse overall i spill, mens ATI ruler benchmark toppen. Hva grunnen til dette er aner jeg ikke.

Ytelsen ATI kortene har i spill har blitt bedret det siste året (prisen har steget og, ytelse koster)

Hadde du hatt et FX kort selv så tenker jeg du hadde sagt noe annet.

Du trekker frem ting fra oldtiden.. fra og med R300 så ble ATI noe HELT annet, og det gjorde nVidia fra og med NV3x serien sin også, men på en mindre positiv måte.

Lenke til kommentar

ATI all in wonder.

Hvor har du dette fra ?

Er vel godt kjent at ATI har mye bedre bildekvalitet enn Nvidia!

Like godt kjent er det at FX har store problemer med dx9 baserte spill.

Tror ikke du helt har fulgt med i tiden, er ikke gf3 tida lenger.

Lenke til kommentar

Oldtiden?

Kildene mine er Toms Hardware tester av nyere GF kort VS nyere ATI kort.

GF 5900 og ATI RADEON 9800 PRO, begge 256 mb.

Når jeg henviser til stabiliteten henviser til kameratene mine som kjører radeon 9800 PRO

I testene har de tatt med tester fra ulike spill og benchmark programmer.

Endret av aDamas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...