Sheasy Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Veldig rask regning: Andelen 1. og 2. generasjons innvandrere i Norge er 16 %. Det er mulig det finnes noen 3. generasjons, i tillegg så finnes det så klart noen med én etnisk norsk forelder. Jeg vet ikke hvordan Trondheim skiller seg fra landssnittet. La oss si 80 % etnisk norske. Sannsynligheten for at alle syv ofrene er etnisk norske, gitt at utvalget er tilfeldig, er da 21 %. Utelukkede variabler: - Andelen etniske norske kan være høyere eller lavere enn landssnittet. - Det kan være ubalanser relatert til kjønn. - Hvis de som blir utsatt for blind vold som regel ikke er venner med gjerningsmennene, og etnisitet predikerer vennskap, så vil det påvirke. F.eks. ser denne gjengen ut til å være utelukkende ikke-etnisk norske. Hvis sjansen for at de er venn med en tilfeldig ikke-etnisk norsk er høyere enn for en etnisk norsk, så vil vi kunne forvente at andelen etnisk norske ofre er høyere. Alt i alt tror jeg vi skal la politiet og retten få avgjøre om volden er rasistisk motivert eller ikke, akkurat som de gjorde i Namsos. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 (endret) Forstor ikke hvordan sånne som deg motiveres til å forsvare voldsforbrytere. Ifølge polititet som jeg stoler hundre ganger mer på enn deg så er dette en gjeng med utenlands bakgrunn som banker opp nordmenn. Dette er rasistisk motivert blind vold, og må slås hardt ned på så fort som mulig før det skjer igjen. Ettersom hovedgjerningspersonen er mistenkt for seks voldsepisoder er det ikke akkurat små sjangser gjentagelse. http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2016/04/22/Alltid-en-gjeng-som-går-løs-på-ett-offer-12639023.ece - Det er påfallende at de sju fornærmede er bare etnisk norske gutter, mens gjerningspersonene bare skal være av utenlandsk opprinnelse. Enig, dette virker klart som rasistisk motivert vold utifra informasjonen som er tilgjengelig. Det er viktig å slå ned hardt og raskt her. Det er like lett å argumentere for at en gjeng med nordmenn som konsekvent banker opp med mennesker med utelandsk bakgrunn er rasisme. Endret 23. april 2016 av Abigor 3 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Ikke med samme utvalg, nei, fordi andelen etnisk norske er høyere. Se regnestykket over. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Ikke med samme utvalg, nei, fordi andelen etnisk norske er høyere. Se regnestykket over. Du antar at fordelingen mellom etnisk norske og de med invandrerbakgrunn er likt på skolen som resten av samfunnet. Jeg vet ikke, men dette kan være veldig feil. Du antar også at ofrene ble valgt tilfeldig. Noen bakgunn for det? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Du antar at fordelingen mellom etnisk norske og de med invandrerbakgrunn er likt på skolen som resten av samfunnet. Jeg vet ikke, men dette kan være veldig feil. Du antar også at ofrene ble valgt tilfeldig. Noen bakgunn for det? - Det kan være feil, ja. Men det kan også være tilfelle at de med innvandrerbakgrunn holder sammen, og derfor oftere er venner med andre med innvandrerbakgrunn enn med etnisk norske. Det er jo en vanlig kritikk, at integrering ikke virker. Det vil gjøre det mye mer sannsynlig at tilfeldige ofre er etnisk norske. - Jeg antar ikke at ofrene er tilfeldige, du antar at de ikke er det. Hvis volden er rasistisk motivert, noe du hevder, så blir ofrene valgt fordi de er hvite/etnisk norske. Du sier dette er rasistisk motivert, jeg undersøker sannsynligheten for at dette hadde skjedd om du tar feil. Med mange mulige feilkilder, så klart. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Hva skal man egentlig tro om politiet når denne personen hadde 5 tidligere voldssaker på seg, men fortsatt går fri. 5 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Hva skal man egentlig tro om politiet når denne personen hadde 5 tidligere voldssaker på seg, men fortsatt går fri. Det er da ganske vanlig å ikke prioritere riktig. Og hver gang det kommer frem at man har dretti på draget, så forsvinner litt av tilliten befolkningen har. Dypt nede så vet lærerne ved barneskolene at deres elever er med i gjenger. Dypt nede så ser lærere i VGS tegn til de gjengene. Og dypt nede så har politiet all data de trenger fra tidligere episoder, på toppen av mørketallene. Lenke til kommentar
Leif-Reidar Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Hmm, det ble mye fokus på potensiell innvandrerbakgrunn her. Politiets uttalelser bidrar jo også noe til polariseringen. I denne saken er hovedmistenkte oppvokst i Folldal-området og snakker kav dialekt. Hold rase/nasjonalitet unna dette. Forstor ikke hvordan sånne som deg motiveres til å forsvare voldsforbrytere. Ifølge polititet som jeg stoler hundre ganger mer på enn deg så er dette en gjeng med utenlands bakgrunn som banker opp nordmenn. Dette er rasistisk motivert blind vold, og må slås hardt ned på så fort som mulig før det skjer igjen. Ettersom hovedgjerningspersonen er mistenkt for seks voldsepisoder er det ikke akkurat små sjangser gjentagelse. http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2016/04/22/Alltid-en-gjeng-som-g%C3%A5r-l%C3%B8s-p%C3%A5-ett-offer-12639023.ece - Det er påfallende at de sju fornærmede er bare etnisk norske gutter, mens gjerningspersonene bare skal være av utenlandsk opprinnelse. Hva får deg til å tro at jeg har som formål å forsvare en voldsforbryter? Lenke til kommentar
Dr. Urdahl Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 (endret) http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/brutale-voldsvideoer-ryster-skolemiljoe-i-trondheim/a/23665269/ Hva skal man si om dette da? og hvordan kan vi forebygge slik oppførsel? Det virker som om mediene viser tilbakeholdenhet i slike tilfeller ( muligens for å ikke øke polarisering) Å det er noe som flere og flere har begynt å legge merke til. Men det virker som det er et økende problem med voldelige innvandrermenn/gutter.. Dette er ikke noe som alene skiller seg ut fra andre tilfeller av "hard" mobbing. "Hard" mobbing skjer landet rundt, men når det er andre etniske grupper involvert ser det ut til at folk hopper til konklusjoner og sammenligninger som muligens direkte kan assosieres med rasisme. Selv mener jeg at mange folk ikke tenker nok før de uttaler seg. Dette ser vi muligens noen eksempler på her i denne tråden. Vi er alle mennesker. Endret 23. april 2016 av Dr. Urdahl Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Vi er alle mennesker. Tja, om det var sant så ville jo ikke IS vært noe værre enn buddister. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Vi er alle mennesker. Tja, om det var sant så ville jo ikke IS vært noe værre enn buddister. Nå er ikke buddhister så fredelig de heller, men langt fredligere enn IS. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Mulig det var et dårlig eksempel, men poenget står. Mennesker er forskjellige. Vi må slutte med det politisk korrekte gnålet om at alle mennesker er like, og ingen er mer verdt enn andre, fordi det stemmer ikke. Et mennske som lever et godt liv og sprer godskap rundt seg er helt klart mer verdt enn f.eks Breivik. 2 Lenke til kommentar
Dr. Urdahl Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Mulig det var et dårlig eksempel, men poenget står. Mennesker er forskjellige. Vi må slutte med det politisk korrekte gnålet om at alle mennesker er like, og ingen er mer verdt enn andre, fordi det stemmer ikke. Et mennske som lever et godt liv og sprer godskap rundt seg er helt klart mer verdt enn f.eks Breivik. Jeg synes det er rart at mennesker kan ha et slikt nasist-lignende syn i 2016 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Og jeg synes det er rart at folk fortsatt kan tro vi alle er barn av regnbuen i 2016. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Her er videoen så får man gjør seg opp sin egen mening om saken: https://www.youtube.com/watch?v=KCvD6_A_tIY Lenke til kommentar
Dr. Urdahl Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Og jeg synes det er rart at folk fortsatt kan tro vi alle er barn av regnbuen i 2016. Mennesker er like mye verdt. Noen har kommet veldig skeivt ut i livet. Noen har hatt en forferdelig oppvekst. Noen har rusmisbrukere som utpresser dem. Noen sliter med psykiske problemer, ofte uten at de vet om det selv. Noen har enorme depresjoner som gnager seg inn i marg og bein. Noen har taklet situasjonene ovenfor bedre enn andre, som gjør at de fungerer bedre i et samfunn. Noen har litt bedre levekår og lever av å dømme andre, og å putte seg selv over andre mennesker. (Vil du virkelig etablere deg i denne siste kategorien?) Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Vi må slutte med det politisk korrekte gnålet om at alle mennesker er like, og ingen er mer verdt enn andre Hvor mye koster arbeidsløse toppkommentatorer på vg.no? 1 Lenke til kommentar
Dr. Urdahl Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 (endret) Vi må slutte med det politisk korrekte gnålet om at alle mennesker er like, og ingen er mer verdt enn andre Hvor mye koster arbeidsløse toppkommentatorer på vg.no? Det spørsmålet skjønte jeg ikke.... Men det var vel ikke meg du spurte heller Endret 23. april 2016 av Dr. Urdahl Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Og jeg synes det er rart at folk fortsatt kan tro vi alle er barn av regnbuen i 2016. Mennesker er like mye verdt. Noen har kommet veldig skeivt ut i livet. Noen har hatt en forferdelig oppvekst. Noen har rusmisbrukere som utpresser dem. Noen sliter med psykiske problemer, ofte uten at de vet om det selv. Noen har enorme depresjoner som gnager seg inn i marg og bein. Noen har taklet situasjonene ovenfor bedre enn andre, som gjør at de fungerer bedre i et samfunn. Noen har litt bedre levekår og lever av å dømme andre, og å putte seg selv over andre mennesker. (Vil du virkelig etablere deg i denne siste kategorien?) Jeg ser bare unnskyldninger. "De kom jo skjevt ut i livet så de har null ansvar for egne handlinger" Ja jeg putter meg selv over barnemishandlere, doplangere, mordere og terrorister. Og det er andre som er mer verdt enn meg igjen. Ønsker du å kategorisere meg? Er vi ikke alle mennesker? 3 Lenke til kommentar
Dr. Urdahl Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 (endret) Og jeg synes det er rart at folk fortsatt kan tro vi alle er barn av regnbuen i 2016. Mennesker er like mye verdt. Noen har kommet veldig skeivt ut i livet. Noen har hatt en forferdelig oppvekst. Noen har rusmisbrukere som utpresser dem. Noen sliter med psykiske problemer, ofte uten at de vet om det selv. Noen har enorme depresjoner som gnager seg inn i marg og bein. Noen har taklet situasjonene ovenfor bedre enn andre, som gjør at de fungerer bedre i et samfunn. Noen har litt bedre levekår og lever av å dømme andre, og å putte seg selv over andre mennesker. (Vil du virkelig etablere deg i denne siste kategorien?) Jeg ser bare unnskyldninger. "De kom jo skjevt ut i livet så de har null ansvar for egne handlinger" Ja jeg putter meg selv over barnemishandlere, doplangere, mordere og terrorister. Og det er andre som er mer verdt enn meg igjen. Ønsker du å kategorisere meg? Er vi ikke alle mennesker? Unnskyldninger? Om du hadde blitt "mørbanket" av faren din i 15 år i strekk, skal selvfølgelig det bety noe. Om du "mørbanker" noen andre siden du ble behandlet på den måten selv, burde du fått hjelp, ikke straff. Å legge til en ekstra "vridd" setning endrer ikke hva jeg skrev som hovedsak. Jeg har ikke snakket om "null ansvar for egne handlinger". Les hva jeg skrev en gang til om du tror det. Man kan ikke måle menneskers verdi etter hvilke handlinger de gjør. Jeg ønsker ikke å kategorisere deg, jeg stilte et spørsmål. Du har muligens kategorisert deg selv med svarene dine, men det er ikke min feil. Endret 23. april 2016 av Dr. Urdahl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå