Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Blir mistenkt i barnehagen.

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 24 år som jobber i barnehage. Helt siden ifjor når overgrepssaken i Tromsø ble avdekket har jeg merket skepsis og mistanke mot meg, selv om det ikke finnes grunn til det. Etter at 30-åringen i en barnehage i Bergen ble pågrepet denne uka, så er det helt horribelt å gå på jobb. Nå leser jeg også at det er en NY sak i finnmark hvor en barnehageansatt har lastet ned overgrepsbilder.... Jeg vet allerede at neste uke kommer til å bli et helvette.

Vi er kun to mannlige ansatte i barnehagen og han andre jobber bare av og til når folk er syk, så jeg er eneste mannlige faste ansatt i barnehagen.

Det er spesielt når jeg skifter bleier på ungene at jeg merker at kvinnene følger etter meg kun for å stå å se på meg. De small-talker med meg for å skjule at de er der for å observere at jeg ikke gjør noe galt, noe som blir veldig åpenbart når samtlige ansatte har begynt å gjøre det den siste uka. Barnehagestyreren har meldt om at det blir personalmøte neste uke (og har på følelsen det kan bli ukomfortabelt og omhandle rutiner)

Det er overhodet ingen grunn til å mistenke meg da jeg tar avstand fra pedofili og overgrep på barn, men allikevel føler jeg meg mistrodd. Det er også veldig åpenbart når foreldrene kommer for å levere og hente ungene, da føler jeg at jeg blir ekstra iaktatt idèt dem kommer og går. Jobbet i barnehage i 2 år men aldri hatt mer lyst til å slutte. Er det flere menn som jobber i barnehage som føler det på samme måte? Føler jeg hver dag må overbevise folk om at jeg ikke er pedofil liksom, det er veldig slitsomt..

Anonymous poster hash: 2dce5...bd5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spør du meg har damene på jobben din det sekundet dem gjorde det første gang ødelagt all mulig sjanse for å noen gang igjen ha en hyggelig samtale med deg. Du må vise at dem nå har ødelagt alt og at dere fra nå av er uvenner. Si ifra på personalmøtet at du er sjokkert over at dem har på groveste vis antydet at du må være under oppsyn og at du er ett sekund ifra å gå til høyere ledelse i kommunen og klage dem inn for trakassering. 

Faktisk, gå rett og anklag hele barnehagen, ansatte og ledelse for grov trakassering og diskriminering. 

Hvorfor sier du ikke ifra? er du så svak sosialt at du ikke klare å ta opp dette?! det er jo en TOTAL og DIREKTE fornærming av deg 100% personlig angrep fra dems side.... du burde være LYNENDE forbanna og få dem til å innse og angre i løpet av 0.00001 sekund!

Anonymous poster hash: 4882f...9a6
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er mange barnehager der manlige ansatte slepper bleieskift. Så sjølv om det er diskriminerande så betyr det også at du kun får kosejobbane. Å gå på barrikadene for å kreve å få jobbe med skitne bleier er vell litt spesielt?

Ein anna ting som gjer dette utfordrande er at også små barn vil ha eit privatliv, så det er ikkje heilt opptimalt at andre ansatte er inne på stellerommet for å sjå på heller.

Lenke til kommentar

Har du overveid muligheten for at det bare er du som foventer å bli iakttatt og dermed legger ekstra merke til kollegene dine?

Jeg ville nok ikke gått fullstendig av hengslene slik det foreslås lenger opp, men hvis du er rimelig sikker på at du virkelig blir mistenkeliggjort, er det greit og riktig å ta det opp med kollegene dine, gjerne på personalmøtet.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Dette varierer stort sett fra samtlige barnehager.

Men det kan være at det er noe som har skjedd i barnehagen og at man dermed prøver å ivareta barnas sikkerhet , om det er mistanke om overgrep (selv om det ikke har skjedd ) vil det være naturlig at både menn og kvinner vil bli sjekket opp.

Det du uansett må gjøre er å ta kontakt med en gang ( om du gjør det på lørdag så spiller det ingen rolle ) med den ansvarlige i barnehagen og forklare nøyaktig hvordan du føler det og påpeke at du har på ingen måte noe problem med å ta denne saken videre da du føler at slik det er nå skal ingen ha det.

I kona sin barnehage jobber det flere menn , man har derimot faste rutiner på at både menn og kvinner hjelper hverandre under bleieskift og når man er alene og skifter på et barn så er både dører og det man gjør lett synbart. 

Lenke til kommentar

Ikke bare er du mistenkeliggjort, men du er også mistenkeliggjort som pedofil. Og kun på grunn av kjønnet ditt.

Bleieskift er en naturlig del av yrket barnehageansatt. Like mye naturlig som å være forelder. Er alle fedre pedofile overgrepsmenn? Er alle mannlige barnehageansatte pedofile overgrepsmenn? Svaret er det samme på begge spørsmålene.

Lenke til kommentar

Leit. Men blir man mobbet på jobben, er det best å slutte før det går utover helsa og det ikke er nok helse tilbake til å få en annen jobb.

På den annen side syns du vel det fortsatt er hyggelig med lunsjpauser, og lekesituasjoner med barna.

Lenke til kommentar

I kona sin barnehage jobber det flere menn , man har derimot faste rutiner på at både menn og kvinner hjelper hverandre under bleieskift og når man er alene og skifter på et barn så er både dører og det man gjør lett synbart.

Der har du en plass som tar hensyn til kjønn, barn og også at kvinner gjør overgrep.

At enkelte plasser forbyr menn å skifte bleier er diskriminerende.

Lenke til kommentar

Det er trist at du føler det slik. Jeg tror det er litt naturlig at kvinner fort kan mistenke menn i barnehagen, ettersom det nå har blitt avdekket en del overgrep i barnehagen. Det er fort gjort at man drar alle menn under en kam når det ser ut til at det er kun de som begår overgrep. Jeg sier ikke at det er ok, jeg bare prøver å forklare at du ikke bør ta deg så altfor nær av det. Det er i utgangspunktet ikke rettet personlig mot deg, men mot kjønnet ditt, dessverre. Det faktumet at du er en mann setter deg i den posisjonen. Og det er så klart utrolig dumt og ikke greit i det hele tatt. Jeg tror nok "fordommene", om man kan kalle det for det, vil avta etterhvert som det ikke ruller opp nye saker. Du er nok heller ikke alene, er sannsynligvis mange mannlige ansatte som går med samme følelsen. 

http://www.tv2.no/nyheter/8245430/
Anbefaler deg å lese dette. Kanskje det hjelper litt. Det er ikke alle som mistenker deg for å være en overgriper selv om det kan føles slik. Så lenge du ikke er det kan du jobbe med god samvittighet, og vise samfunnet at ikke alle menn i barnehager er overgripere. Noe vi vet, men du skjønner nok hva jeg mener. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...