Redaksjonen. Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 Her legges verdens lengste og dypeste PEX-sjøkabel Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 Liten avsporing i forhold til tema - kraftledningene i Hardanger, og hvorden det "ikke var nok erfaring" med sjøkabler, at det var "dyrt" og "uprartisk", ad nauseum... 1 Lenke til kommentar
Rolf Hegerberg Skrevet 22. april 2016 Del Skrevet 22. april 2016 Problemet med Hardangerfjorden er at den er for lang for en vekselstrøms kraftkabel. Dette kan du lett finne ut ved å google f.eks reaktiv effekt eller noen av dokumentene fra høringene om prosjektet 1 Lenke til kommentar
Rolf Hegerberg Skrevet 22. april 2016 Del Skrevet 22. april 2016 Det er vel ingen grunn til å håpe, men journalister i TU burde vite forskjell på ampere, volt og watt. Hvis kabelen kan overføre 3000 A ved 420 kV, vil effekten øke med en faktor (3000/21500)*420/300 = 2,8. Jeg har lenge ment at dyskalkuli er opptakskrav på journalistskoler, og det er foreløpig ikke motbevist, verken av TU eller DN Lenke til kommentar
hitokiri Skrevet 22. april 2016 Del Skrevet 22. april 2016 Det er vel ingen grunn til å håpe, men journalister i TU burde vite forskjell på ampere, volt og watt. Hvis kabelen kan overføre 3000 A ved 420 kV, vil effekten øke med en faktor (3000/21500)*420/300 = 2,8. Jeg har lenge ment at dyskalkuli er opptakskrav på journalistskoler, og det er foreløpig ikke motbevist, verken av TU eller DN Hei Rolf. Jeg ser at setningen det siktes til er uheldig og uklart formulert, og det tar jeg på min kappe. Denne doblingen det siktes til, har ikke med spenningen å gjøre, men at det er lagt opp til en dobling av kapasiteten på linjen ved å trekke et nytt sett kabler parallelt med eksisterende kabler. Det ligger klart trekkerør for dette stedene hvor kablene går i land. Jeg har justert teksten litt, slik at dette kommer tydelig frem. Takk for tilbakemeldingen. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 22. april 2016 Del Skrevet 22. april 2016 Problemet med Hardangerfjorden er at den er for lang for en vekselstrøms kraftkabel. Dette kan du lett finne ut ved å google f.eks reaktiv effekt eller noen av dokumentene fra høringene om prosjektet Ett av mange "utfordrigene" som har vært løst andre steder. Det er ikke akkurat rakettvitenskap å bruke likeretter og vekselretter i begge ender. Derimot var det ingen problem å ta en utrolig stor U-sving med mastene runt eiendommen til en politiker, der var plustelig alle finansielle utfordrigene borte vekk. 1 Lenke til kommentar
Rolf Hegerberg Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Problemet med Hardangerfjorden er at den er for lang for en vekselstrøms kraftkabel. Dette kan du lett finne ut ved å google f.eks reaktiv effekt eller noen av dokumentene fra høringene om prosjektet Ett av mange "utfordrigene" som har vært løst andre steder. Det er ikke akkurat rakettvitenskap å bruke likeretter og vekselretter i begge ender.Derimot var det ingen problem å ta en utrolig stor U-sving med mastene runt eiendommen til en politiker, der var plustelig alle finansielle utfordrigene borte vekk. Ja, det er absolutt mulig å bruke en DC-kabel. Kostnadene er store, og landinstallasjonene er betydelige, så valg av teknologi blir et prioriteringsspørsmål. Storsamfunnet har gjort valget, og det er kanskje like greit å forsone seg med det? Hvilken politiker tok man en Us-sving rundt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå