Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvitmaling og fargenyanser: Spørsmål.


Anbefalte innlegg

Det er noen vinduer (ganske nye) jeg skulle hatt malt noe småtteri på i karmene.

De skal være malt med standard hvit farge fra fabrikken, men når jeg ser på dem ser det ikke helt kritthvitt ut.
Feks hvit sparkel er hvitere og hvis man holder en hvit papirbit ser man samme(se bildet).

Den hvite halvblanke fargen ser litt mer dunkel eller svak kremgul/hvit ut. (Ser litt mer forskjell ut på bildet enn in real). Ser samme på annet også, feks en dør, den også ny.

Jeg skal kjøpe hvitmaling. Men blir halvblank hvitmaling også hvitere enn den fabrikkhvite fargen på vinduene, eller blir det samme?

 

post-12139-0-90232400-1461251561_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags merke vinduer er det? Det er somregel en standardfarge på vinduskarmer, som aklla sier over her. Antagelig er det bomull, men skjekk med produsenten for å være sikker.

 

De vinduene er spraymalte så finnishen er veldig jevn. Vanskelig å få til samme kvalitet med pensel, så hvis det er merker du skal fikse opp i så bruk så lite som mulig så du dekker skadene. Er ikke så lett å få det til å flyte sammen.

 

Start med det vinduet som det er minst sansynelig at noen ser flekkingen for å teste ut hvordan det blir

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har et tilleggs-spørmål som jeg prøver legge inn her: Sånn type maling som man bruker da(feks halvblank butinox), kan den også brukes på skorsteinsmur innvendig?

Er ene siden av skorsteinsmuren(tidl. malt) som er glatt overflate jeg skulle malt også. Så hvis samme maling kunne blitt brukt på begge deler, hadde det vært fint.

Lenke til kommentar

Joda, man kan godt bruke halvblank 40 på vegger, det er en smakssak. Det er litt i strid med tidens mote som er mattest mulig maling, men man trenger ikke følge motepolitiets råd. I noen tilfeller blir småfeil/slurv (både i sparkling og ujevn påføring av malingen) mer synlig ved blank maling enn ved matt maling, men det kommer også an på lysforholdene.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Joda, man kan godt bruke halvblank 40 på vegger, det er en smakssak. Det er litt i strid med tidens mote som er mattest mulig maling, men man trenger ikke følge motepolitiets råd. I noen tilfeller blir småfeil/slurv (både i sparkling og ujevn påføring av malingen) mer synlig ved blank maling enn ved matt maling, men det kommer også an på lysforholdene.

 

Ja det er baksiden som er på et kjøkken så tror det passer med halvblank. Har vært det før også. Tenkte mest på om den henger skikkelig på sånn skorsteinmur(som jo blir varm når man fyrer) eller om man helst må bruke noe spesiell varmebestandig maling eller noe der.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Jeg har det motsatte problem, legger LDF-tak som er relativt hvitt, må bruke fleksilist mellom flatt og skrå-tak , evt annen passende list, men de ferdigmalte kommer da i bomullsfarge og ser gule ut VS resten av taket. 

Kanskje jeg må male listene selv...:( 

Lenke til kommentar

 

Joda, man kan godt bruke halvblank 40 på vegger, det er en smakssak. Det er litt i strid med tidens mote som er mattest mulig maling, men man trenger ikke følge motepolitiets råd. I noen tilfeller blir småfeil/slurv (både i sparkling og ujevn påføring av malingen) mer synlig ved blank maling enn ved matt maling, men det kommer også an på lysforholdene.

 

Ja det er baksiden som er på et kjøkken så tror det passer med halvblank. Har vært det før også. Tenkte mest på om den henger skikkelig på sånn skorsteinmur(som jo blir varm når man fyrer) eller om man helst må bruke noe spesiell varmebestandig maling eller noe der.

 

 

Henger malingen som er der fra før, eller flasser den? Og skyldes det i så fall varme? Hva med fargen på gammel maling, er den gulnet på pipeløpet, eller lett brunsvidd?

 

Jeg har aldri opplevd spesielt mye flassing på brannmurer og piper jeg har malt med "vanlig" interiørmaling, men så er det jo heller ikke ekstrem varme på utsiden av ei pipe. Den kan føles varm/lunken, så vidt varmere enn hånda når man tar på den, men ikke så brennheit at varmen får malingen til å svies eller flasse, verken i barndomshjemmet, på hytta eller noen av de andre stedene jeg har bodd og det har vært malt pipe.

Lenke til kommentar

Dersom du kan spray-/sprøytemaling fungerer det glimrende og du får en god finish. Men det er mer krevende enn pensel, og krever langt mer forarbeid. Spraybokser har også litt lite innhold.

 

Har malt en del lister, dører etc med sprøtemaling, da i spesielt malerom (slipper å tenke på maskering). Etter litt prøving og feiling fikk jeg til bra finish.

 

Husk at alle forbehandla liste, vinduer etc er sprøytemalt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...