FreeBSD Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 (endret) SCO startet sin aggresive kampanje mot IBM og Linux i sommer. De saksøkte førstnevnte for godt og vel 8 milliarder dollar, grunnet noen enda ubeviste utsagn om stjålet kildekode fra det originale UNIX-systemet (AT&T) som de på et for meg ukjent vis har fått eierskap på kildekoden fra. Vel, sommeren gikk, og SCO kom stadig med anklager. De fablet om store oppdagelser, store lovbrudd og krenket ære - men bevise så vi aldri. Det ble for oss en suppe av synsing - og vi begynte å skjønne at dette åpenbart var et markedsspill. Et realtivt lite selskap (med støtte fra større, men ikke navngitte firmaer), går til sak mot et veletablert firma, nemlig IBM. De ser at de fort kan bli kvitt business-problem nummer en, i dataverdenen - det frie Linux. Vi skriver november, og tyske SuSE har nylig alliert seg med amerikanske og veletablerte Novell. SCO sa i dag at de ønsket å fotfølge denne alliansen - for å hindre Linux' utbredelse på det amerikanske markedet. Hvor blir det av den amerikanske, økonomiske liberalismen? Den er helt fraværende. Siste nytt er nå at de også øsnker å forfølge BSD (Berkley Software Distribution) som i versjon 4.4 ble gjort gratis for publikum tilbake i 1992 / 1993. Hva kan vi trekke utifra alt dette? SCO øsnker, med støtte fra andre store selskaper (man antar blant annet Microosft) å utrydde hele den ikke-kommersielle virksomheten, som nå, mer og mer, truer de amerikanske markedskreftene, fordi man også i Asia og dels Afrika har tatt i bruk disse systemene. Jeg er sjokkert! Endret 22. november 2003 av FreeBSD Lenke til kommentar
ivara Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Det er vel , som vanlig snakk om penger... se: Artikkel fra digi.no og fra LWN - Caldera/SCO obituary Rett og slett kvalmt.. :!: :!: :!: Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Sånn jeg ser det handler det hele om et lite firma som var på konkursens rand. I et desperat forsøk gikk de til et absurd søksmål mot giganten IBM i håp om at IBM heller kjøpte dem opp enn å sloss. De tok feil - men andre interessanter med sine agendaer, bet seg merke i SCO og spyttet(desverre) inn kapital slik at de kan fortsette sitt latterlige korstog. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Dette er gode tider for oss hengivne SCO-brukere! Det må bli slutt på tiden da hippie-systemet Linux bruker sine mafia-metoder for å stjele kildekode fra operativsystemet vi alle er så glade i, SCO UNIX. Jeg har arrangert protestmarsjer mot IBM. Utrolig mange SCO-freaks fra miljøet her i byen møtte opp med plakater og slagord mot metodene til Linux og alt det såkalte Linux-miljøet har gjort mot oss SCO-folk! Flere tusener samlet seg i gatene, det var en minneverdig dag for alle SCO-elskere. Nei, i tiden fremover får vi nok se SCO saksøke flere av disse tjuene, som *BSD, Microsoft og alle andre som lager operativsystemer eller skriver kildekode, eller bruker en datamaskin, eller minibank eller lommekalkulator, siden alle er tjuer!! SCO FOREVER!!! WÆÆÆÆÆÆÆÆH Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Det blir spennende å se når rettsakene kommer opp. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Hvis de kommer opp da... Utropte ikke sjefen deres seg nylig til "kapitalismens høye forsvarer", og sa noe sånnt som at det å gi ut åpen programmvare var juks, det ødela hele foretningsmodellen deres og skulle følgelig vært forbudt... Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 22. november 2003 Forfatter Del Skrevet 22. november 2003 (endret) Hvis de kommer opp da... Utropte ikke sjefen deres seg nylig til "kapitalismens høye forsvarer", og sa noe sånnt som at det å gi ut åpen programmvare var juks, det ødela hele foretningsmodellen deres og skulle følgelig vært forbudt... Forretningsmodellen til SCO er å forpeste det frie marked - og ødelegge for utviklingsinnovasjon. "Kapitalismens høye forsvarer", er de defintivt ikke - fordi kapitalismen, tross alt legger til grunne et bredt marked med flere tilbydere - og ikke ren monipolisme, som SCO forsvarer. Men SCO forsvarer kapitalkreftene, for all del - ved å være skjold for Microsoft. Det er åpenbart en skjult kampanje med støtte fra Microsoft - uten deres eller andres støtte vil det vært nytteløst. Jeg er blant dem som desverre tror at dette faktisk vil hjelpe for de store markedskreftene, og at Linux kan ta stor skade av dette, fordi de selskapene som yter kommersiell søtte til prosjektet, og som Linux faktisk er helt avhengig av, vil måtte stille opp. Her kommer den amerikanske patriotismen inn. Linux er et finsk utviklingsprosjekt, men som har bred støtte fra amerikanske, mindre og gigant-firmaer. Man er altså etter de blærete patriotistenes utsagn, ikke rikitg patriot hvis man tar steget over til Linux. Akkurat som med landets president - vil dette kunne bli et traume for amierkanere fest. Den patriotiske påvirkningen i landet - har stor makt. Endret 22. november 2003 av FreeBSD Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Jeg sitter bare med ett spørsmål når det gjelder dette. Hvorfor? Hvorfor skal et møkkafirma sette millioner av dollar i sving for å drepe det som faktisk er _BRA_ i denne bransjen? Fordi de ikke har nok penger? Eller fordi det er morsomt? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Det er nok penger som er motivasjonen ja Det som er litt spesielt er at jeg tidligere hadde stor sans for Caldera (og OpenLinux var vel kanskje den første distroen jeg fikk lagt inn ordentlig). De var litt sånn David vs Goliat, for Caldera hadde kranglet lenge med Microsoft ang. MS-DOS vs Caldera DR-DOS. MS-DOS hadde jo hele tiden vært den mest primitive varianten, men pga markedsdominans var det veldig få som brukte (eller i det hele tatt hadde hørt om) DR-DOS, IBM PC-DOS og andre varianter. Etter Darl McBride kom til makten i SCO har de endret profil ganske drastisk. Etter å ha markedsført OpenLinux i mange år, blir de over natten alle *nix-brukeres verste fiende. De stopper utviklingen av OpenLinux og satser alt på eldgamle Unixware. Dvs i realiteten vet de vel godt at det ikke er UnixWare folk ønsker sånn uten videre i disse open-source tider, og hva passer vel da bedre enn å saksøke Big Blue og skremme folk vekk fra gratis-OS. De får noen flere UnixWare-kunder pluss at aksjekursen spretter i været. Jeg har ihvertfall mistet all respekt for SCO/Caldera! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå