Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Snekre trapp.


Anbefalte innlegg

Hei, nyfrelst snekker som trenger tips på hvordan man snekrer en god trapp. jeg har laga ett vedsjul, som ble alt for stort i forhold til hva jeg starta med, men uansett, jeg trenger en trappeløsning opp i andre etasje, så jeg kan bruke den lett. bruker nå en stige og en dør, men det er lite smidig.

 

og er det noen som kan fortelle meg hvordan de laga de trappene her:

Lunt_shed_baginton.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man ser jo strengt tatt hvordan de lages, men det er jo ikke lett å lage de, du må lage hull og spor i trappetrinnene og slå de sammen.

Ettrsom du spør antar jeg du ikke er snekker som får til slikt selv?

 

Kjøp heller to slike, http://www.byggmakker.no/produkter/trelast-og-byggevare/trapper/trappevange-7-trinn

Bare å skru fast godt så skru fast trappetrinn i f.eks 2x6" eller noe slikt

Lenke til kommentar

Den 7-trinn pakka over er bare 126cm høy, men den gir også en inspirasjon på hvordan du kan lage en trapp selv.

 

Her er ett bilde som forklarer litt om hvor bratt trappa kan bygges, og litt om inntrinn/opptrinn:

http://www.viivilla.no/globalassets/viivilla.no/webpages/0000000417.jpg

 

Hvis du har fres og er flink til å bruke den så ville jeg foreslått noe sånt som dette:

http://bilder.vgb.no/20966/3col/img_47df0c349baad.jpg

 

Hvis du ikke har fres eller er flink til å bruke den så ville jeg foreslått samme byggemetode, bare med en kloss under som holder trinnet oppe istedenfor, både limt og skrudd fast.

 

Start med å legge ut vangene og få dem til å stå så likt som mulig der de skal stå. Merk opp høydene på trappetrinnet på den ene vangen og overfør til den andre med vater eller laser. Hvis du ikke har laser, eller det blir vanskelig med vater så kan du legge vangene sammen og kopiere måla HVIS underlaget under trappa er helt rett. Hvis den ene vangen f.eks. er så mye som 1cm høyere på den ene sida så vil alle trinna føles ut som du faller litt mot den andre siden.

 

Prøver så godt jeg kan å forklare her, men har lettere for å vise, eller gjøre selv, enn å forklare:P

 

Edit:

Glemte forresten å komme med dimensjoneringer.

Hvis trappa er mer enn 60cm bred så bør det være noe tykkere enn terassebord (ca 3cm) tykt, f.eks. kan 2x6 eller 2x8 funke som trappetrinn på en rundt 1,5m bred trapp. Jeg har ikke noe eksakt mål på detta, men det bør finnes en dimensjoneringstabell, eller så hjelper gjerne trelasthandleren deg med å finne riktig dimensjonering på både vanger og trappetrinn.

 

Vangene på en trapp opp en etasje bør være ganske massive, hvis de ikke kan festes til en vegg som på bilde nr 2 i denne posten.

Endret av Profanity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS. Å lage en trapp som er god å gå i, samtidig som den skal være stiv nok og bære alt som kan tenkes av vekt ved sjauing opp og ned kan være en utfording for amatører. Også en del av de som har fagbrev. Både vanger og trinn bør dimensjoneres. Og glem ikke solid rekkverk.

 

Greit at en her har forstått, at det er noen som heter Trappeformelen. Men han forklarer ikke, hvordan en skal finne antall trinn. Og da er en vel like langt. :) Trappeformlen som det vises til over her, har alt for høye opprtinn, hvis det skal bæres ting opp på loftet. Ville nok satset på lavere og mer normalt opptrinn.

 

Jeg har tidligere beskrevet prinsippene for å bygge en trapp, i en annen tråd for noen år tilbake: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1517086

 

Mulig jeg forklarte litt lite om det med antall trinn i den tråden, selv om det er medtatt. Utdyper litt mer her.

 

A = h/x  Utvendig og i trapper som en kan tenkes å bære tungt bør ikke Opptrinn (trinnhøyde) være noe særlig over 15,5 cm, helst litt lavere. For å finne antall trinn forsøker vi oss frem og tar gjerne utganspunkt i hva vi anntar er den ideelle Opptrinshøyden. Uten å vite etasjehøyden din, ville jeg likevel startet x = 15, 0 cm og satt det inn i formlen og se hvordan det passet ut. (Passer det dårlig, justeres x noe opp, eller ned og regner ut på nytt. Gjelder spessielt "lave trapper). Når en har funnet antall trinn (øverste trinn, skal flukte med gulvet oppe og må medregnes), er det bare å benytte trappeformlen og finne eksakt antall mm, mellom hvert trinn. Inntrinnet gir da seg selv. D.v.s. det teoretiske og det er jo målt vinkelrett (fra bakkant og opp til forkant, av neste trinn)  på neste trinn over. Inntrinnet bør normalt være 25 - 30 mm lengre (dypere), enn det teoretsiske, så en ikke får foten for langt frem på inntrinnet når en går opp trappen.

 

Hvis du ikke har rett utstyr og er dyktig, ville jeg ikke anbefalt hverken å bruke fres, tapping, eller "garpehugg" metoden, for å feste trinnene. Bruk brede vinkeljern (jern, el aluminium) under trinnene, det er enkelt og du svekker ikke vangene.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

jeg var bare så imponert over de firkantede hullene og firkantene på trappetrinnene, det så ut som kvalitetsarbeide, og det varte lenge, men galvanisert vinkeljern varer også lenge så jeg går for det. jeg har sett bor som borer 4 kantete hull så jeg lurte litt på om det var hva de hadde brukt til å lage de fine tretrappene med.

 

her er bygget mitt:

 

2qk49qr.jpg

 

e9g08n.jpg

 

trappen må bli i fronten av bygget, jeg har ikke bygget inn fronten fordi jeg avventer om den gamle bilen kan kastes eller ikke.

tenkte en vinkel opp og inn, altså fra siden opp litt først og så innover i bygget., eller bare la den gå rett opp sideveis? eller en trapp opp til døren, men da kommer det snø om vinteren. mange muligheter, så må tenke på det.

Endret av Magnetmannen
Lenke til kommentar

TS. På den trappa du sikter til, så er det nok ikke boret firkantede hull. De kan ha brukt et bor først og så et stemjern. Men trolig har de brukt stemjernet hele veien.

 

Men ja, det finnes et spessialredskap som en kan bore (med et spiralbor) og så er det et firkantet skjær utvendig, som kutter ut hjørner, så det blir et firkantede hull. En må bare bruke litt mer makt på en borvinne, eller drill, så kuttes hjørnene. Men jeg har kun sett det, for mindre dim.

Lenke til kommentar

Sånn litt utenfor TS spørsmål, men relevant til interessen hans:

 

Har en liste med youtube (møbel)snekkere du kan se på hvor du kan lære en del om bruk av materiale og verktøy, og teknikker.

 

WoodWorking for Mere Mortals

https://www.youtube.com/channel/UCBB7sYb14uBtk8UqSQYc9-w

Hobbysnekker som viser billige og enkle ting å lage hjemme.

 

Jay's Custom Creations

https://www.youtube.com/channel/UC-7XY-W_C84cW2MNqujgFpg

Litt som kanalen over, men med dyrere verktøy og nøyere på kvalitet.

 

Paul Sellers

https://www.youtube.com/channel/UCc3EpWncNq5QL0QhwUNQb7w

Proff, gammel møbelsnekker som kun bruker håndverktøy

 

Matthias Wandel

https://www.youtube.com/channel/UCckETVOT59aYw80B36aP9vw

Gadget møbelsnekker, som lager mye av verktøyet sitt selv

 

Tenkte du kanskje ville like å lære mer om snekring siden du var nyfrelst hobbysnekker. Er ingenting om å bygge bod eller tilbygg her, men om verktøy og materialer og slikt er det mye av, og kanskje mye motivasjon og inspirasjon

 

 

 

Tilbake til de firkantede hullene i vangene på trappa i bildet over:

Det er bare å borre ett hull som er mindre enn firkanten, men større enn bladet til en stikksag (F.eks. borr 2-3 hull etterhverandre om det må være smalt) og skjær ut firkanten med stikksaga. Igjen, det er veldig vanskelig å få dette ordentlig tett og fint med trappetrinn, og materialet vil kanskje tørke litt mer og krympe litt så da ligger den løst inni firkanthullet. Du kan lære lignende teknikker av youtuberne jeg lenka til over, spesielt Paul Sellers (håndverktøy) og Matthias Wandel (gadget snekkern)

Lenke til kommentar

Les første post så ser du "min" metode..

 

Youtube videoene var ment som inspirasjon og ett sted å lære for vår nyfreste trådstarter

 

Hilsen en annen erfaren snekker (men som aldri har lagd trapp)

 

ps, man trenger ikke være ekspert, for å ville hjelpe til og gi råd

Endret av Profanity
Lenke til kommentar


I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende;  flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt.

I henhold til retningslinjene har innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

tusen takk for linkene, jeg var på ett tiltak, fikk snekre garasjer, og det var overraskende gøy å snekre, det går fort, og man ser hele tiden resultater. skal se igjennom linkene nå- og tipse om ett tv program som heter He shed,she shed, som er ett program om bygging av skjul.

Endret av Magnetmannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...