Gå til innhold

Er det mulig å låse tekstørrelsen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det sånn det sulle ha vært helt til ms køddet det opp ved å la IE kunne skalere enkelte deler av teksten...

Men det er jo nettopp det jeg sier - at det er mulig å låse teksten hvis man absolutt vil det UTEN AT NETTLESERE OVERSTYRER - eller la den være justerbar.

 

Alt etter hvordan man velger å definere fontstørrelse.

 

Meg bekjent har man alltid kunnet justere fontstørrelsen fra nettleseren så sant den ikke er låst til rene pixler - det være seg i 1997-utgaven av Netscape eller 2003-utgaven av IE - dette er ikke noe 'microsaft' har gjort for å 'kødde til standarder'. Det har alltid vært sånn!

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Ja Shimano, det skal være mulig å justere fontstørrelsen hvis den ikke er låst til piksler, og hvis den er det så skal det ikke gå an. Det er teorien.

Praksis er derimot at IE kan justere den uavhengig av hvordan den er definert. Hos meg går det fint an å justere størrelsen selv om den er satt som 9px i <body> eller <p>

Vi er med andre ord enige i teorine, men det viser seg å ikke holde i praksis...

Lenke til kommentar
helt motsatt av riktig magikern :)

1 em er størrelsen på en stor m (M) hos klienten. Fonten settes altså dynamisk ved å la klienten definere størrelsen etter hvor stor en default stor m er hos akurat den klienten. Det er dette som er riktig å bruke, da man lar klienten velge selv - tenk f.eks på svaksynte som har veldig stor font-size lokalt. De kommer ikke til å kunne lese noe som er satt statisk til 9px, mens 1em vil være pokker så lesbart hos de. Samme er dealen med 1ex - samme som en liten x hos klienten

 

takk for retting...

 

man lærer noe nytt hver dag...

Endret av magikern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...