Gå til innhold

Er det mulig å låse tekstørrelsen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Smidt: gadd du i det hele tatt å lese innlegget mitt eller :roll:

Tror faktisk ikke det er noen måte å låse storleiken på. Meningen er jo at piksler skal være absolutt, men det var før microsaft ville være med å leke

ojda. gikk litt fort der ja. beklager enden

skal lese gjennom alle de tidligere innleggene før jeg svarer. mulig jeg var litt trøtt i morges..

 

men jeg skal se om jeg får tak i kameraten :-)

Lenke til kommentar
Meningen er jo at piksler skal være absolutt, men det var før microsaft ville være med å leke

Hva er det du snakker om - du er tydeligvis på bærtur?!?

 

Definerer du fonter via px i et stylesheet så er disse fontene eksakt samme størrelse uavhengig av om du velger å forstørre tekststørrelsen i nettleseren - det blir ingen forskjell.

 

Om det er lurt å gjøre det på denne måten er en annen sak, men til menyer, faste adresse/tekstlinjer nederst på side o.l. er det lurt å ha full kontroll uten at det overstyres av nettleseren og uten å måtte lage tekstfelter til grafikk for å beholde kontroll på størrelsen.

 

Gudbedre så lei jeg er av folk som disser MS (eller Apple eller Linux) uten å vite hva de snakker om.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

helt motsatt av riktig magikern :)

1 em er størrelsen på en stor m (M) hos klienten. Fonten settes altså dynamisk ved å la klienten definere størrelsen etter hvor stor en default stor m er hos akurat den klienten. Det er dette som er riktig å bruke, da man lar klienten velge selv - tenk f.eks på svaksynte som har veldig stor font-size lokalt. De kommer ikke til å kunne lese noe som er satt statisk til 9px, mens 1em vil være pokker så lesbart hos de. Samme er dealen med 1ex - samme som en liten x hos klienten

 

 

Shimano: hvis du tolker innlegget mitt litt anderledes så er det nøyaktig det jeg sier. Det sånn det sulle ha vært helt til ms køddet det opp ved å la IE kunne skalere enkelte deler av teksten...

Den siste linja kunne du spart deg da du over hodet ikke har den fjerneste anelse hva jeg vet

 

edit; rotet litt med uttrykkene mine :)

Endret av enden
Lenke til kommentar
Jeg tar egentlig ikke poenget med å låse tekststørrelsen. De eneste personene som bruker browseren til å forstørre skrifta, er jo de som faktisk trenger stor skrift for å kunne se det som stor. Og jeg tipper de ikke bryr seg om designet blir skeivt.

Du har et poeng.

 

Men designet blir skikkelig vridd og skubbet på. Men jaja, er vel ikke så veldig viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...