AnonymDiskusjon Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 Jeg og en kollega startet opp et AS i slutten av 2014, hvor vi begge skjøt inn 15000 hver i egenkapital (så 30 000).I 2015 hadde vi en del utgifter relatert til at vi startet opp, og vi ønsket ikke å bruke opp all egenkapitalen vår på dette, så vi begge bestemte oss for å låne litt ekstra penger til selskapet.Vi begge overførte rundt 20 000 kroner hver til selskapet.DVS at jeg som privatperson nå har gitt et lån til et AS. I hvilken post i min private selvangivelsen skal jeg føre dette opp på? Jeg finner ingen poster som virker dekkende.Dette er hva jeg har:1.2/1.5 Opplysninger om personlige forhold mv.1.6/1.7 Personinntekt fra foretak2.1 Lønn og tilsvarende ytelser2.2 Pensjoner, livrenter i arbeidsforhold2.6 Bidrag, livrenter, barnepensjon mv.2.7 Næringsinntekter2.8/4.3 Bolig og annen fast eiendom3.1/4.1/4.5 Renter, innskudd, verdipapirer, andre kapitalinntekter mv. 3.2 Fradrag i tilknytning til arbeidsinntekt mv. 3.3/4.8 Renter, gjeld, andre kapitalkostnader og fradrag 3.5 Særfradrag V 4.2 Innbo/løsøre, bil, MC, båt mv. 5.0 Tilleggsopplysninger Skal dette lånet føres opp i en av disse postene, eller går det an å legge til en ny en?(Aksjeselskapets regnskap tar en regnskapsfører seg av, så trenger ikke hjelp til hvilke poster jeg skal føre opp på selskapets selvangivelse)Takk på forhånd Anonymous poster hash: 830e8...018 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 (endret) Sånn til opplysning bruker du jo nøyaktig like mye av egenkapitalen ved å bruke lånte penger som ved å bruke selskapets egne midler. Men du svekker ikke likviditeten på samme måte. Jeg vil anta dette skal under fordringer og kapitalinntekter? (for henholdsvis lånebalansen og betalte renter) Endret 21. april 2016 av Herr Brun Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 Utestående fordringer føres i post 4.1.6. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. april 2016 Forfatter Del Skrevet 21. april 2016 Takk Herr Brun og krikkert. Jeg fant ut hvordan man skulle legge til poster i selvangivelsen. Først når jeg bladde i listen og fant 4.1.6 så jeg at det var for en post som heter underholdsbidrag tilgode. Det skjønte jeg var feil, så lette videre. Det er enda en post, bare denne heter 3.1.2/4.1.6 Renteinntekter/formue av utestående fordringer, gjeldsbrev o.l.,Synes det er dumt de ikke har en post som bare heter 4.1.6 Utestående fordringer (i Norge) slik som det står på i linken du postet, men nå har jeg ihvertfall funnet den riktige posten. Takk for hjelpen! Anonymous poster hash: 830e8...018 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå