Gå til innhold

1500 stillinger i forsvaret skal bort

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

http://www.dagbladet.no/2016/04/20/nyheter/politikk/forsvar/forsvaret/forsvarspolitikk/43948973/

I en tid hvor det er blitt populært å si opp folk for å øke ledigheten så kan ikke staten være noe dårligere.

Bra Russland er mer enn villig til å leie eller kjøpe forsvarsbygningene våre da.

Når USA var i krise tidlig i forrige århundre satte de folk i arbeid for å bygge infrastruktur.

Hva tenker egentligt Staten??? En skyver jo bare problemet videre. Sparer et sted men får mye mer utgifter et annet sted?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er selvfølgelig flyene som skal finansieres. Nedbygging av hæren og sjøforsvaret har ligget i kortene helt siden flykjøpet ble vedtatt. Selv i dag, før den nye nedbemanningen, har ikke Norge mer evne enn til å forsvare en bydel i Oslo. Vi er helt avhengige av NATO. Men det er ikke gratis å basere seg på de andre NATO-landenes militære styrke. Prisen er kostnadene ved flykjøp og drift, som altså ikke først og fremst er tiltenkt forsvar av Norge, men vårt bidrag til NATO-styrken.

Norges forsvar er outsourcet til NATO. Da har vi ikke lenger behov for et eget forsvar. Flyene er vårt bidrag til den felles NATO-styrken. Fordelen er åpenbar. Ulempen er at ved et eventuelt fiendtlig angrep er Norge uten fungerende forsvar i flere uker, inntil NATO får stablet seg på beina.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Dette begynner ærlig talt å ligne på landsforræderi på høyt nivå, å kutte så enormt i norsk forsvar er det samme som å legge det ned og det går ut over sikkerheten og tryggheten til Norge. 

Forræderi betegner bedrag eller svik, særlig handlinger som er rettet mot statens sikkerhet eller selvstendighet. Begrepet landssvik brukes gjerne synonymt.

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

Kutte stillinger fra Forsvaret skal de, men allikevel fortsetter de med å pøse ut penger til årlig repetisjonsøvelse i Heimevernet.

Er det så merkelig? HV virker for meg som en ganske fornuftig organisasjon i et stort land med lite forsvar som norge, uten at jeg er noen militærstrateg.

AtW

• Liker 4
Lenke til kommentar

Kutte stillinger fra Forsvaret skal de, men allikevel fortsetter de med å pøse ut penger til årlig repetisjonsøvelse i Heimevernet.

Er det så merkelig? HV virker for meg som en ganske fornuftig organisasjon i et stort land med lite forsvar som norge, uten at jeg er noen militærstrateg.

AtW

Så lenge øvelsene brukes til venting og nivå 1, ja.

Lenke til kommentar

AtW

HV kunne vært fornuftig ja, men en 4/5-dagers rep-øvelse kunne vært presset inn i en 1-dags øvelse med god margin og fortsatt hatt god nok tid til både kaffe og hvile.

Husker første øvelsen jeg var på, jeg satt over ett døgn i en bil å observerte en trafikkert vei, uten å ha noe info om hva vi skulle observere eller hvorfor. Vi satt altså å sov og hørte på radio, å sitte å se på biler kjøre forbi blir fort kjedelig :p

Lenke til kommentar

AtW

HV kunne vært fornuftig ja, men en 4/5-dagers rep-øvelse kunne vært presset inn i en 1-dags øvelse med god margin og fortsatt hatt god nok tid til både kaffe og hvile.

Husker første øvelsen jeg var på, jeg satt over ett døgn i en bil å observerte en trafikkert vei, uten å ha noe info om hva vi skulle observere eller hvorfor. Vi satt altså å sov og hørte på radio, å sitte å se på biler kjøre forbi blir fort kjedelig :p

Det du beskriver er en typisk HV-øvelse. Jeg har gjort nettopp dette i opp mot åtte dager i strekk.

Lenke til kommentar

Jeg har vært på en 3-4 øvelser til også, sånn i hovedsak er det bare å slå av hjernen og vente på at det er over.

Skulle de kuttet ned er det HV de burde tatt, heller latt folka beholde utstyret i beredskap og droppet øvelser og slikt.

For øvelser fører ingenting med seg, bortsett fra å finne frem alt utstyret fra loftet så man vet at det fortsatt er der.

Lenke til kommentar

Et sted må jo pengende for å huse alle de nye doktorene, forskerne og ingeniørene som renner inn fra Afrika og Midøsten komme fra. Kan like gjerne begynne med å kutte noe så uviktig som forsvaret vårt.

Da kan du jo like godt gi Nordnorge (eller hele landet), til den som ønsker å overta det da! :( Og da følger jo Barentshavet, deler av Norskhavet, Svalbard og en stor del av Arktis, med alle fiske og mineralresurser også. Men da vil det ikke blir brukt penger på det du nevner av migranter.

Og vi får nok et annet samfunn enn det jeg ønsker, trolig du også hvis du ikke er helt rød. Men jeg registrer at værken folk, eller politikere vil betale det det koster å ha et forsvar. Dette er den "Den brukne geværs politikk" på ny! Så politikerene har ikke lært noe av historien! Bygger ned i rolige perioder og når den politiske situasjonen snur, er det for seint å bygge opp igjen.

Fikk vi et angrep i dag, eller om et år, hva da? Vi har ikke sjans til å holde tilbake en angriper i 4 - 5 uker, så vi kan få hjelp av Nato. Luftherredømmet er vel overtatt, i løpet av en, til to dager, hvis noen av de 12 - 15 gamle og sprekkeferdige F16 kommer seg på vingene. Noen missiler kan hindre det. Tviler på at 2 fregatter og 2 - 3 gamle ubåter kan forhindre det, selv om de var ute på patrulje. og i dag har vi vel ikke manskaper for å bemanne og drifte det heller. Ikke engang om angrepet kom om 10 år, slik jeg frykter forsvaret vil utvikle seg, ville vi kunne holde tilbake en angriper noen uker. Noen få missiler slår ut den ene flybasen og flyene. Da får en heller ikke forflyttet hverken Norskt folk og utstyr, eller forhånslagret utstyr samt Nato tropper. Er det noen som tror det blir Verdenskrig, fordi om Norge mister Finnmark og kanskje deler av Troms og havområdene. Jeg er skeptisk.  

Og det virker som politikerene satser på at de har 10 - 30 år, på bygge opp et annet forsvar. Og at nye fly (samlet på en flyplass), Telemarkbataljonen, noen gamle Leoparder, skal forhindre angrep og overtagelse av våre nordligste områder er lattelig.

Bygg opp forsvaret snarest, behovet kan melde seg før noe aner det. Kommer det et angrep, kommer det raskt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Joa, vi er blitt helt avhengige av NATO. Og det er en ganske stor risiko å ta da man aldri vet hva som kan skje. Men fullt så ille er det ikke. Det er riktigere å si at Norge har "integrert" forsvaret sitt i NATO.

Men altså - det er til å bli nervøs av når de kutter så mye. Blandt annet de splitter nye MTB'ene som har vist seg svært effektive mot større flåtestyrker... for ikke å nevne at de vil kutte i hæren. Nå har vi snart ikke noe invasjonsforsvar. Det må i så fall være basert på F-35 som både må stå imot en enorm russisk flystyrke og samtidig teppebombe styrkene deres som beveger seg over grensen. Det går ikke.

Lenke til kommentar

Joa, vi er blitt helt avhengige av NATO. Og det er en ganske stor risiko å ta da man aldri vet hva som kan skje. Men fullt så ille er det ikke. Det er riktigere å si at Norge har "integrert" forsvaret sitt i NATO.

Men altså - det er til å bli nervøs av når de kutter så mye. Blandt annet de splitter nye MTB'ene som har vist seg svært effektive mot større flåtestyrker... for ikke å nevne at de vil kutte i hæren. Nå har vi snart ikke noe invasjonsforsvar. Det må i så fall være basert på F-35 som både må stå imot en enorm russisk flystyrke og samtidig teppebombe styrkene deres som beveger seg over grensen. Det går ikke.

Innvasjonsforsvaret ble vell avviklet for bortimot to tiår siden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...