Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Trafo tar sikring - løsninger?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Er ikke elektronikk sådan, men prøver likevel. Kunne ikke finne et mer passende underforum.

 

Har en trafo jeg fikk laget til den japanske elektronikken jeg har. Dette er en 500VA trafo med 230 volt primær og 100 volt sekundær. Du leste riktig, den omformer til 100, ikke 120. Jeg valgte å koble inn en treg 2A glassikring på primærsiden for å beskytte den mot overbelastning. Ulempen er at den fra tid til annen tar glassikringen når jeg skrur den på. Kan gjerne ta 5 sikringer før den endelig er på. Tidligere tok den kursen også, men den sikringen ble byttet ut fra 10A B-sikring til 13A C-sikring.

 

Hvis noen lurer, så er svaret nei. Det er ikke tilkoblet noe som trekker strøm. Alt er tilkoblet en strømpadde som jeg alltid skrur av. Når jeg skrur på trafoen så er det kun dens egen startstrøm som tar sikringen.

 

Er det noen form for "soft start" krets jeg kan mekke sammen for å unngå at den brenner så mange sikringer? Eventuelt er det normal praksis å ikke ha sikring på slike omformere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke en NTC thermistor for å begrense oppstartstrømmen. Disse brukes ofte i diverse kraftforsyninger (PSU).

https://en.wikipedia.org/wiki/Inrush_current_limiter

Fin kalkulator for å finne riktig NTC: http://www.ametherm.com/inrush-current

 

Kan også kombineres med et rele som kobler NTC thermistoren ut av kretsen en viss tid etter oppstart:

http://www.instructables.com/id/Controlling-the-Inrush-Current-Required-by-Large-T/?ALLSTEPS

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

En sikring på 2A er for lite for en 500W trafo, jeg ville brukt minimum 4A keramisk sikring for å takle startstrømmen idet kjernen skal magnetiseres.

Glassikringer er ikke alltid så bra på 230V nett, har opplevd flere ganger at disse fordamper sikringstråden som deretter legger seg som et metallbelegg på innsiden av glasset. Dette metallbelegget kan lede strøm og ikke ryke før glasset knuses.

 

Eventuelt kan du lage din egen softstarter med en 12V H7 (55W) lyspære fra bil i serie med trafoen.

Lyspæren vil da blinke når du skrur på strømmen, og gløde når du bruker strøm. Er glødingen forstyrrende så kan du koble en ekstra bryter som kortslutter pæren etter trafoen er påskrudd.

Pass på å isolere pæren og ledningene godt slik at du ikke kommer i kontakt med 230V under drift.

Lenke til kommentar

Hvis jeg velger å bruke en større sikring så er den vel ikke belastningsbeskyttet lenger, bare kortsluttningsbeskyttet? En 4A sikring er jo det dobbelte, så hvis jeg ligger på 2A trekk på primærsiden vil den ikke brenne av. Ble fortalt å bruke en 2A sikring siden det er det trafoen er beregnet for å trekke på primærsiden ca.

 

Er noen år siden jeg drev på med elektronikk og strøm, så er litt rusten på dette området.

Lenke til kommentar

En 3,15A eller 5A TREG sikring på primærsiden vil sikkert gjøre susen. På sekundærsiden vil det det også være lurt å ha en sikring på 3-5A. Er det ikke en termisk sikring på trafoen din så kan du jo ettermontere det. Vil du ha en "soft-start" så kan du legge inn en diode i serie på primærsiden og så kortslytte dioden litt etter at spenningen er satt på (eller at du bruker en vribryter med flere stepp).

 

http://www.ebay.com/itm/KSD-9700-Temperature-Switch-Thermostat-Thermal-Protectors-40-to-150-degrees-/281469708607?var=&hash=item4188e6e93f:m:mE8IReir27pwPc-oWQ2lW-A

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...