Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oppgradere til handsfree, dab+ og evt. navi (Golf VI 2010)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte meg i dag en brukt VW Golf 2010, 1.4 TSI 122hk Highline.

Jeg ser at enheten som står i bilen er en RCD510, den har knapp for telefon, vanlig dab, media connect m.m. Bilen har også multifunksjonsratt med telefon knapper, volum justering osv. Jeg har forstått at den ikke fungerer da det ikke er bluethooth i den. Jeg lurer derfor på hva som må til for at jeg kan få bluethooth parring mot telefonen og derfor kan svare telefon og streame musikk fra spotify på tlf til bilen. Ønsker også hvis mulig i samme slengen skaffe med dab+ og hvis ikke det øker prisen enormt kanskje også navi i samme slengen.

Holder det med å kjøpe feks en RNS510 (eller tilsvarende nyere modell med dab+) på finn.no og få VW til å installere den? Er det innebygget mikrofon i bilen eller må det også ettermonteres. Hva med dab+ antenne?

Jeg bor i Oslo så om det er mye å spare på å reise til Sverige for å få gjort denne jobben så vil jeg nok kombinere det med en harryhandel.

Hadde satt utrolig pris på litt råd og veiledning her ift hva som er mulig, hva jeg trenger å se etter og hvordan få utført jobben på en bra måte men til en så rimelig penge som mulig, dog vil holde det så innebygget og "originalt" som mulig.

Takker for all hjelp på forhånd.

Endret av €tt@n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du trenger for å få til fungerende Bluetooth er en egen modul til ca. tre tusen, komplett med mikrofon (som ikke er i bilen fra før) og ledningsnett. Det gir ikke DAB+, da må du bytte ut selve hovedenheten/radioen, eller bruke en slik velkjent adapterdings... Samme modulen snakker med stort sett alle radioer/navi'er, fra RCD210 og oppover (til RCD510/RNS510), DAB og ikke-DAB. RNS315 er et unntak; den har innebygd Bluetooth. Finner du en RNS315 med DAB(+), så kan du spare litt, da må du bare ha mikrofon og ledningsnett til den, ikke noen egen BT-modul.

http://www.carsystems.pl/vw-bluetooth-kit-7p6035730n-retrofit-newest-version,id885.html

(Det finnes flere forskjellige moduler; noen har egen antenne for mobilen, som vel skal gi noe bedre dekning, men også gir litt mer arbeid med monteringen, og noen har både det og innebygd wi-fi-hotspot-funksjonalitet. "Alle" moduler har audio-streaming-funksjon; noen eldre hadde kun en lydkanal oppkoblet, enten høyre eller venstre, men de er nok forvist til bruktmarkedet nå...)

Har ikke helt kontroll på hvilken generasjon en 2010-modell er, men her er i alle fall en guide for Golf VI:

http://www.carsystems.home.pl/instrukcje/bluetooth%20golf%20VI.pdf

Absolutt overkommelig å gjøre selv; jeg har ganske nylig gjort tilsvarende jobb (pluss ryggekamera) på min egen Amarok.

Edit: lagt til litt, i rødt.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Takker så mye for veldig bra svar Inge. Hvis jeg finner en RNS315 med DAB, vil det da være mulig å få DAB+ på den, ved å bytte antenne e.l.?

Jeg kontaktet VW der hvor bilen er kjøpt for å få et overslag på hva det vil koste å få DAB+ og bluetooth. Tilbudet jeg fikk tilbake da var en pioneer spiller hvor prisen ferdig montert var vel oppe i rundt 12.000kr, som jeg synes blir en del for mye.

Sendte også en mail til Nilsson bil i Sverige, de kunne oppdatere slik at jeg bluetooth i bilen for totalt SEK 6600,-, men de kunne ikke hjelpe meg med DAB+.

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på om det finnes forskjellige utgaver av RNS315 med DAB og DAB+; kan godt hende alle er DAB+, selv om det bare står DAB. Det må noen med mer inngående kunnskap enn meg svare på...

Tror ikke det er noen forskjell på selve antenna mellom DAB og DAB+; det er nok helst i tuneren forskjellen sitter. Og om den kan oppgraderes (om det faktisk er forskjellige utgaver) er nok antakelig tvilsomt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...