Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

hva er årsakene til den lange konflikten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stort sett konservative idioter. Det er helt vanvittig latterlig at vi skal måtte forholde oss til to "forskjellige" målformer her i landet. Alle som har bokmål som "morsmål" forstår nynorsk uten problemer og vice versa. Skaper bare unødvendige konflikter og byråkrati.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det som jeg sliter med å forstå er bakgrunnen for at ungdom skal bruke masse tid på dette sidemålet.

Motbegrunnelsen min er som følger: Hotellkjeder og andre bedrifter som håndterer turister vil antakelig sortere ut potensielle arbeidstakere etter kompetanse på fremmedspråk. Her ser jeg for meg at man foretrekker en arbeidstaker fra et annet EØS land fordi denne gjerne snakker minimum norsk, engelsk samt eget morsmål.

Derfor skjønner jeg ikke hvorfor det skal kjøres for fullt på med nynorsk i stedet for andre aktuelle fremmedspråk for å bidra til at ungdommene stiller bedre når de skal konkurrere i jobbmarkedet.

Lenke til kommentar

Derfor skjønner jeg ikke hvorfor det skal kjøres for fullt på med nynorsk i stedet for andre aktuelle fremmedspråk for å bidra til at ungdommene stiller bedre når de skal konkurrere i jobbmarkedet.

Hvordan skal de klare å skrive på nynorsk når de aldri har fått undervisning i det? Uten den ferdigheten er man ikke kvalifisert til svært mange offentlige stillinger. 

Men ellers er jeg enig i at fremmedspråk er viktig å kunne. Dagens nordmenn er spesielt dårlige i fremmedspråk. Det var bedre før – på gymnaset var det obligatorisk med tre fremmedspråk, og nivået var såpass at man uten særlige problemer kunne begynne å studere i ved rent fransk- eller tyskspråklige universiteter.

Mange av dagens elever er for late (eller for dumme?) til å lære tre fremmedspråk.

Lenke til kommentar

Hvordan skal de klare å skrive på nynorsk når de aldri har fått undervisning i det? Uten den ferdigheten er man ikke kvalifisert til svært mange offentlige stillinger. 

Nå har jeg søkt på et rimelig stort antall jobber opp gjennom årene, og har ikke fått med meg at nynorsk har vært fremsatt som et krav eller fordel.

Kunne du ha kommet med eksempler på stillinger* der hvor dette er påkrevd som underbygger påstanden?

Jeg har selv vært ungdom (100 år siden ish') og vet akkurat hvor nynorsk-faget effektivt dreper all lyst til å drive skolearbeid.

* ikke innafor språkrådet e.l. der hvor det sier seg selv at nynorsken må sitte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...