Gå til innhold

Flytte win 7 frå laptop til stasjonær?

Gjest Slettet-4Q47IIip

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-4Q47IIip

Har en eldre laptop som har tatt kvelden og er klar for el-retur. Er det mulig å flytte windows lisensen på den over til en stasjonær? Skal sette sammen en reserve-pc av eldre deler og sparer gjerne penger på windows om det er mulig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et brudd på lisensreglene hvis det er en OEM lisens. Er det fullversjon går det fint.

Det er bare å avinstallere den gamle pcen og innstalere en lik versjon på den nye. Når du legger inn nøkkelen vil du få beskjed om nøkkelen godkjendes eller ikke. Mange laptopper har merkebestemt lisens og vil ikke godkjennes hvis en HP lisens innstaleres på et selvbygg.

Enhver w7 og 8 lisens kan oppdateres til W10.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et brudd på lisensreglene hvis det er en OEM lisens. Er det fullversjon går det fint

Dette er ikke riktig. Du kan fint gjenbruke OEM lisenser av Win7.

Hvor har du det fra?

En OEM versjon av Windows 7 er låst til den maskinen den leveres med, eller den man først installerer den på.

Ja, det er mulig å få aktivert den (som du sier feks. via telefon), men det er et brudd på lisensreglene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jo ikke jeg nilest regelverket - så jeg vet ikke hva som er brudd på regelverket. Men jeg har gjenbrukt dusinvis av lisenser fra ymse maskiner.

Når man aktiverer windows via telefontjenesten så spør damen

"På hvor mange PC'er har du for tiden installert denne lisensen på" eller noe slikt og man svarer 1.

Dette er godkjent - og jeg mister ikke akkurat nattesøvn for at jeg bruker en lisens jeg har kjøpt på 1 maskin ..

Jeg ser ingen problemer med dette, moralsk eller teknisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-4Q47IIip

Takk for svar, prøver dette. Får eg lasta ned win 7 slik at eg kan lage en oppstarts-usb, fulgte ikkje cd med den gamle pcen? Eller er det ein annan måte å gjere det på. Finn eg nummeret til denne telefontenesta på microsoft sin nettside? Og er dette ei dyr teneste å ringe?

Lenke til kommentar

Windows 7

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1537902

Pass på at du vet hvilken versjon av Win 7 du har.

Nummeret finner du under Kontroll Panel --> System. Der står det Aktiver eller no sånn.

Det er ikke sikkert du må dette engang da - Mener det er avhengig av hvor ofte lisensen er aktivert før. Nummeret er gratis å ringe. Du må taste inn og motta en haug med siffer/bokstaver. Lønner seg med høytaler på telefonen.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Du kan

Nå har jo ikke jeg nilest regelverket - så jeg vet ikke hva som er brudd på regelverket. Men jeg har gjenbrukt dusinvis av lisenser fra ymse maskiner.

Når man aktiverer windows via telefontjenesten så spør damen

"På hvor mange PC'er har du for tiden installert denne lisensen på" eller noe slikt og man svarer 1.

Dette er godkjent - og jeg mister ikke akkurat nattesøvn for at jeg bruker en lisens jeg har kjøpt på 1 maskin ..

Jeg ser ingen problemer med dette, moralsk eller teknisk.

du kan gjøre dette 5 ganger i tilfelle bytte av harddisk og annen hardware som påvirker innstallasjons iden din. Det er ment for å reparere den orginale pcen. Så Microsoft vet nok at det jukses, men vil ikke skremme bort kundene heller.....

Lenke til kommentar

Da har du i prinsippet piratkopier av Windows som du like gjerne kunne ha lastet ned fra TPB.

Lenke til kommentar

Nja jeg syntes jo det var å ta hardt i .. Du bruker jo ikke en cracket piratkopiert versjon av windows. Man gjenbruker en lisens fra en kassert maskin - en maskin man på et eller annet tidspunkt har betalt for.

Det å laste ned windows i seg selv er ikke ulovlig - det er er jo faktisk slik praksis er hos MS nå.

Når det gjelder gjenbruk av Win7 OEM lisenser:

Hvis lisensen er forhåndsinstallert på en maskin så heter det at denne skal følge maskinen. Kaster man maskinen så skal man rent juridisk ikke bruke denne lisensen mer. MEN: Rent teknisk fungerer det greit å flytte lisensen, og MS kommer aldri til å saksøke deg for dette. Det værste som kan skje er at man mister muligheten til å bruke lisensen. Men dette skjer ikke.

Videre har man OEM lisenser man kjøper over disk (f.eks man kjøper Win7 64bit OEM fra Komplett). Dette er en såkalt frittstående lisens, og denne kan man fritt flytte mellom maskiner. Juridisk helt innafor iht MS sitt regelverk.

Så det får bli bottom line:

Teknisk sett kan man flytte lisensen fra en kassert laptop.

I henhold til retningslinjene til MS skal man ikke flytte en slik forhåndsinstallert lisens - den skal kasseres med maskinen.

MEN: MS sier selv at man får ikke noe problemer ved å flytte denne, verken juridisk eller teknisk.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kyrre , OEM

som den frittstående fra manufacurer for selvbyggere kan ikke flyttes til annet device.

https://www.microsoft.com/OEM/en/licensing/sblicensing/Pages/transfer_oem_licenses.aspx#fbid=ui41UYmZYgP

I likhet med preinstallerte PC produsenters som er en OEM partner av Microsoft .

Som sagt er det synonymt med piratkopier , skråstrek "ulovlig aktivert" lisens.

Jeg skal ikke være noe slags lisen politi og legger meg ikke opp i hva brukere gjør , men man bør være klar i det man opplyser andre om slik som her.

Dessuten er ikke Microsoft ansvarlige for supporten av OEM Windows 7 , da det ligger hos OEM partneren. Vilkårene til OEM er slik og derfor har de og satt an lavere pris meg bekjent på systembuilder OEM.

Lenke til kommentar

Hei ,Ja at det fungerer er en annen sak. Men det er ikke noe man kan kreve.

OEM betingelsene er og har vært klare på dette i årevis at man ikke kan overføre til ny PC.

Men de kan (om de ønsker å hjelpe) hjelpe med reaktiveringer av ubrukte COA koder men de er tiltenkt den samme maskinen de er leverert med.

Det har i årevis også vært diskutert mellom selvbyggere og entusiaster som endrer sin PC m/OEM selvbygger lisens hele tiden om hvor grensen går når det er blitt en ny maskin. Derfor disse poengene/counters i hwID'en med endret hardware .

Dette er heller ikke noe man kan "kreve" i forhold til reaktivering og vil variere med hvor/hvem man kontakter hos Microsoft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...