Gå til innhold

Koble PoE-port rett i veggen


ahw_

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dere vet sikkert bedre enn meg hvordan kabling, koblingsbokser osv. fungerer når det kommer til nettverk. Kort sagt er det nett i forskjellige rom uten svitsjer mellom rommene, og alle er til slutt koblet til ruteren via én kabel. Det er Cat5e-kabler hele veien. Korrigér meg gjerne hvis noe skurrer!

 

Jeg ønsker å plugge PoE-porten til en ruter/brannmur rett i veggen, og en PoE-kapabel svitsj i et annet rom. Hvis svitsjen får strøm via PoE i ett rom går det jo allerede ekstra strøm i kabelen gjennom de rommene som ikke har noen PoE-kapable enheter.

 

Skal dette gå helt fint?

 

Jeg har lest at det går helt fint å plugge PC-er og andre ting som ikke støtter PoE, inn i PoE-kapable porter, men det jeg lurer på nå er hvordan dette vil gå mtp. koblingsboksene som er på veggene.

 

Takk for all hjelp dere kan tilby!

Endret av ahw_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koblingsboksene har ingen problemer med PoE.

Men om det vil fungere avhenger av mer her, jeg klarer ikke helt å se hvordan nettet ditt henger sammen.

Du får ikke PoE via en switch som ikke er PoE.

 

F.eks. vil følgende fungere:

PoE -------> Vegguttak -----direkte------> Vegguttak -------> PoE enhet

 

Mens dette vil ikke fungere:

PoE ------> Switch u/PoE ---------> Vegguttak -------> PoE enhet

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar! Hva med dette?

PoE -----> Vegguttak ----direkte----> Vegguttak -----> PC/annet (ikke PoE)
                                     |
                                     +--direkte--> Vegguttak ---> PoE enhet

Jeg skal prøve å forklare dette en gang til med ord:

 

Jeg ønsker å koble PoE-porten på en ruter til vegguttak, og PoE-porten på en svitsj i et annet rom til vegguttak, med rom og vegguttak mellom disse rommene. I vegguttakene mellom skal det kobles enheter som ikke er PoE-kapable (f.eks. PC).

 

Det jeg var bekymret for var om f.eks. «PC/annet» over kan risikere å få ekstra eller for mye strøm pga. «PoE enhet» som er i neste rom, siden denne ekstra strømmen allerede går hele veien.

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Jeg har aldri tenkt eller hørt om at dette er noe problem, men jeg måtte sjekke for å være sikker:

 

 

 

If the PSE detects a resistance that is too high or too low (including a short circuit), no power is applied. This protects devices that do not support PoE.

 

PSE er det som gir strøm over kabelen, i ditt tilfelle ruteren og switchen.

 

Med andre ord, utstyret tar seg av det.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Jeg har aldri tenkt eller hørt om at dette er noe problem, men jeg måtte sjekke for å være sikker:

 

 

 

If the PSE detects a resistance that is too high or too low (including a short circuit), no power is applied. This protects devices that do not support PoE.

 

PSE er det som gir strøm over kabelen, i ditt tilfelle ruteren og switchen.

 

Med andre ord, utstyret tar seg av det.

 

 

Jeg skjønner ikke, har du en switch til gjemt et sted? Man kan jo ikke ta én kabel og splitte den til flere rom, så det må du jo nesten ha? Og da vil PoE-en bli borte på veien..

 

Var usikker på om dette ville fungere med mitt oppsett siden jeg ikke vet helt hvordan disse vegguttakene/koblingsboksen(e) fungerer. Jeg ser 1 stk. Cat5e-kabel hele veien fra kilden (2 stk. inkl. coax), fra vegguttak til vegguttak.

 

Er det egne svitsjer inni vegguttakene da? Så vidt jeg forstår er det i hvert fall ikke separate ledere i kabelen til hvert uttak helt fra kilden? Vet ikke helt hva som skjer inni hver enkelt boks.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Beklager, jeg har dummet meg ut. Etter å ha sjekket mer grundig på rommene ser jeg nå at den éne Cat5e-kabelen går forbi éne rommet og rett til neste. Det er altså bare coax-kabelen som har vegguttak i begge disse rommene... :hmm:

 

Plutselig gir alt mening selv i mitt uerfarne hode.. :rofl:

 

:no:

 

Tusen takk for hjelpen, og beklager bryet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...