Gå til innhold

Installere Debian - Noen tips?

meastp

Anbefalte innlegg

Hei!

Har som sagt funnet en tutorial for hvordan å installere Debian som jeg syntes så veldig lettfattelig ut. Desverre er den ca. ett år gammel, og den er kanskje utdatert (ikke vet jeg :))

Jeg har pløyd meg gjennom denne tutorialen for å komme med evt. spørsmål før jeg sitter midt oppi det (og derfor skriver jeg dette nå).

Er det noe spesielt jeg burde vite i tillegg? Jeg har tenkt å bruke den til Apache/PHP/MySQL og en FTP server (som jeg skal laste opp content til Apache med). Har hørt snakk om at kernel 2.4 er bedre. Hvorfor bør jeg velge den? Hvordan går jeg evt. fram for å få den (bf 2.4 cd'n eller "oppgradere" senere)?

Jeg tenker også på en "lett" GUI som jeg kan starte etter behov, men det er ikke absolutt nødvendig.

Er det noen tips jeg bør ha med meg på veien?

Endret av meastp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du helt fersk på linux så kan installeren virke litt avskrekkende. Men den er egentlig ikke vanskelig i det hele tatt ;)

Det viktigste er å vite hvaslags hardware du har. Om du allerede har linux installert på boxen så gjør det seg alltid med en utskrift av 'lspci'. Installeren har ingen hardware deteksjon! Når du skal velge moduler som skal installeres er det stort sett bare nettverkskort du trenger finne frem(og evt. lydkort om du vil bruke det).

Rot deg heller ikke bort ved å velge "individuelle pakker" i base-config(som hjelper deg å installere det nødvendigste). Bli kjent med apt-get(det er veldig enkelt) og installer softwaren du trenger etterhvert.

apt-get install xserver-xfree86

installerer xfree86(X11) og

apt-get install blackbox

installere en lett, kjapp og pen windowmanager!

Velkommen til debian disipplene *grin* og LYKKE TIL!

Lenke til kommentar

okidoki.... naa har jeg ikke en debian maskin foran meg, heller en laptop med mandrake... men kan allikevel gi deg det spennende, forklarende, og standard svaret; google

elelrs kan jeg anbefale irc, der du faar svar hele tiden, finnes drossevis av hjelpende nerder der.. som hjelper deg under hele installringen, men jeg ville anbefale aa bare installere debian, faa det til aa gaa med minalt, skrive apt-get irssi (-text?) og starte med irssi, /connect irc.homelien.no for saa diverse kanaler som /j debian /j redhat whatever you want...

en gang fant jeg en en fyr der som jeg ble godt befrendet med som faktisk installerte debian for meg via internett, paa to maskiner.... jeg gadd ikke, sov isteden... men de var perfekte satt opp til sitt formaal.

desverre fikk han ikke pengene jeg tjente paa det... *grin*

og hvis du bare har problemer med installringen, skriv apt-get"programm" og last det ned, hvis du vil haa nyeste versjon velger du aa soke paa ftp serverne forst!

Lenke til kommentar

Det kom fort, også midt på natta, da (selv om det virker som døgnrytmen er, i mangel på et bedre ord, anderledes her på forumet ;))

Takker kattemat!

Nå er jeg ganske fersk, men har jo lekt meg litt med red hat og clarkconnect. Jeg synes imidlertid alt ble litt rotete, og derfor vil jeg prøve noe annet.

lspci - den skal jeg prøve :)

Tror det var anbefalt å ikke "rote seg bort" i base-config i tutorialen også.

Når det gjelder update: med "systemet" jeg skal ha, hvordan er det da med backup når jeg oppdaterer?

blackbox, så det er en "lett" wm? Så litt på icewm også, men siden du anbefaler blackbox og jeg har hørt om den før, kan jeg jo prøve.

anbar: meningen med å nevne og linke til tutorialen var jo at jeg skulle vise at jeg fakktisk hadde søkt (med google, mind you), men trengte litt "ekstra". Forresten, hva er vitsen med forumet hvis alle skal bruke google. (Det er jo bl. a her vi skaper materialet som man finner på google... hadde ingen bidratt, så hadde det vel ikke skjedd noe?) Jeg mener selv den "google er din venn" bare skal brukes når vedkommende ikke har gjort noe som helst forsøk på å finne informasjon på egenhånd. Enough said.

Lenke til kommentar
Det kom fort, også midt på natta, da (selv om det virker som døgnrytmen er, i mangel på et bedre ord, anderledes her på forumet ;))

Takker kattemat!

Nå er jeg ganske fersk, men har jo lekt meg litt med red hat og clarkconnect. Jeg synes imidlertid alt ble litt rotete, og derfor vil jeg prøve noe annet.

lspci - den skal jeg prøve :)

Tror det var anbefalt å ikke "rote seg bort" i base-config i tutorialen også.

Når det gjelder update: med "systemet" jeg skal ha, hvordan er det da med backup når jeg oppdaterer?

blackbox, så det er en "lett" wm? Så litt på icewm også, men siden du anbefaler blackbox og jeg har hørt om den før, kan jeg jo prøve.

Ble en del info her. Om det blir litt overveldene så trenger du ikke være med på alt etter første gjennomlesning ;)

Litt om apt og debian "branch". Debian har tra branches:

stable - dønn stabilt men langt fra nyeste versjoner av programvare.

testing - neste stable kandidat. Nyere versjoner.

unstable - nyeste versjon av det meste.

Det som avgjør hvilke versjoner som brues er apt-sourcesene dine. Dvs hvor apt finner DEB pakker å installere. Det kan være ftp siter eller den lokale CD-ROMen. FTP annbefales om du har en rimelig kjapp linje >128kb.

Om du finner ut at du vil bruke "testing" istedenfor "stable" så kan du selv editere

/etc/apt/sources.list

og bytte ut "stable" med "testing"(ikke på security linjen dog...).

Så kjører du en apt-get update(oppdaterer den lokale databasen av pakker) og en apt-get dist-upgrade for å oppdatere hele systemet. Vips kjører du testing :)

Jeg kjører unstable på boksene mine og det funker som bare det. En kan også bruke apt til å installere fra flere branches men det kan vi ta en annen gang ;)

Du kan også legge til flere apt-sources i sources.list filen. Her er de jeg har lagt til(mplayer, openoffice, java og annet snadder):

deb http://marillat.free.fr/ unstable main

deb ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/packages/openoffice-debian unstable main contrib

deb ftp://ftp.gwdg.de/pub/languages/java/linux/debian unstable main non-free

deb ftp://ftp.tux.org/pub/java/debian unstable main non-free

husk å kjøre apt-get update etter at du har lagt til nye sources. Om du kjører en nyinstallert debian stable så bør du oppdatere apt før du legger til andre sources i fila(apt-get install apt)

Og til sist en sak som hjelper deg ut:

apt-cache search <navn>

hvor <navn> er en pakke du leter etter. Den er uunværlig :)

Håper det var til mere hjelp enn forvirring. Spør om du sitter fast!

Lenke til kommentar

beklager, google er din/min venn, bra du har lett!

naa maa jeg bare si at jeg ikke hare dognrytme lenger... norges rytmen er ute av meg fullstendig... kan det henge med at jeg er i usa? Paa grensen til mexico??

jeg bare nevnte google fordi jeg ikke har debian inne her, og desverre sliter jeg med internett linja (56kps) saa jeg faar ikke lastet den ned, men har overtalt en fyr med t3 linje aa laste ned mandrake 9.2 (holder paa aa ta linux sertiicatet ;)

Lenke til kommentar

ok, kattemat, tror jeg skjønte det der. Laster ned de to øverste (us og non-us) her.

Jeg hadde ikke helt bestemt meg, men hvis du sier at unstable faktisk er stabilt....

Et spørsmål til om update: jeg spurte om oppgradering av apache php og mysql. Hva skjer med conf-filene mine når jeg bruker apt-get?

Hvis alt går etter planen, regner jeg med å få prøvd ut dette i morgen.

anbar: no worries! :)

...men nå er det leggetid, god natt.

Lenke til kommentar
ok, kattemat, tror jeg skjønte det der. Laster ned de to øverste (us og non-us) her.

Jeg hadde ikke helt bestemt meg, men hvis du sier at unstable faktisk er stabilt....

Et spørsmål til om update: jeg spurte om oppgradering av apache php og mysql. Hva skjer med conf-filene mine når jeg bruker apt-get?

Hvis alt går etter planen, regner jeg med å få prøvd ut dette i morgen.

anbar: no worries! :)

...men nå er det leggetid, god natt.

Huff... dette var tidlig å stå opp :wow:

APT bruker pakkesystemet dpkg. Når dpkg skal oppdatere konfigurasjonsfiler og merker at disse filene er blitt endret(dvs. ikke er standard conf fil for den versjonen du har) så spør den om den skal legge inn de nye konfigurasjonsfilene. Da er det bare å svare nei.

Enda et tips:

Om du finner ut at du vil rekonfigurere en enstallert pakke så er det bare å gjøre

dpkg-reconfigure <pakkenavn>

Lenke til kommentar
APT bruker pakkesystemet dpkg. Når dpkg skal oppdatere konfigurasjonsfiler og merker at disse filene er blitt endret(dvs. ikke er standard conf fil for den versjonen du har) så spør den om den skal legge inn de nye konfigurasjonsfilene. Da er det bare å svare nei.

Enda et tips:

Om du finner ut at du vil rekonfigurere en enstallert pakke så er det bare å gjøre

Så da, når jeg har svart nei, er alt som før og jeg trenger ikke å gjøre noe spesielt (les konfigurere) med mindre det er gjort store endringer i arkitektur e.l?

Hvordan rekonfigurere da? Skjønte ikke så mye av man-pagen heller :roll:

Det er fint at du kommer med tips, det motiverer enda mer. Har intrykk av at Debian er mye mer ryddig og enklere å administrere enn det andre jeg har prøvd.

Hadde det kanskje vært lurt med en installasjonsguide til Debian på dette forumet (fra en nybegynners synspunkt)? (Hvis det ikke finnes allerede.) Har jo hørt at Debian skal være vanskelig å installere, men dette er ikke mitt inntrykk etter å ha lest guiden.

Lenke til kommentar
Litt om apt og debian "branch". Debian har tra branches:

stable - dønn stabilt men langt fra nyeste versjoner av programvare.

testing - neste stable kandidat. Nyere versjoner.

unstable - nyeste versjon av det meste.

Det som avgjør hvilke versjoner som brues er apt-sourcesene dine. Dvs hvor apt finner DEB pakker å installere. Det kan være ftp siter eller den lokale CD-ROMen. FTP annbefales om du har en rimelig kjapp linje >128kb.

Om du finner ut at du vil bruke "testing" istedenfor "stable" så kan du selv editere

/etc/apt/sources.list

og bytte ut "stable" med "testing"(ikke på security linjen dog...).

Så kjører du en apt-get update(oppdaterer den lokale databasen av pakker) og en apt-get dist-upgrade for å oppdatere hele systemet. Vips kjører du testing :)

Og da er det ikke noe "rot" igjen på systemet?

Lenke til kommentar

Enda et tips:

Så da, når jeg har svart nei, er alt som før og jeg trenger ikke å gjøre noe spesielt (les konfigurere) med mindre det er gjort store endringer i arkitektur e.l?

Hvordan rekonfigurere da? Skjønte ikke så mye av man-pagen heller :roll:

Det er fint at du kommer med tips, det motiverer enda mer. Har intrykk av at Debian er mye mer ryddig og enklere å administrere enn det andre jeg har prøvd.

Hadde det kanskje vært lurt med en installasjonsguide til Debian på dette forumet (fra en nybegynners synspunkt)? (Hvis det ikke finnes allerede.) Har jo hørt at Debian skal være vanskelig å installere, men dette er ikke mitt inntrykk etter å ha lest guiden.

Nei - det blir ikke noe "rot" igjen på systemet. De gamle filene fjernes og nye legges til. Eneste rotet er at apt cacher alle pakkene den laster ned. Om du blir short på diskplass(i /var/cache/apt) så kan du gjøre en:

apt-get clean

da fjernes de cachede pakkene.

Som sagt rekonfigurerer du pakker med

Da kjøres konfigurasjonsscriptet for pakken og du blir stilt eventuelle spørsmål på nytt.

En debian install HOWTO hadde gjort seg her ja :)

Lenke til kommentar

Hei!

Nå har jeg installert det. Det var ikke vanskelig i det hele tatt, jo! :) Sålenge jeg fulgte guiden, gikk alt smertefritt. Installerte windowmaker fordi det var det som sto i guiden. Deretter installerte jeg synapsis, og deretter mozilla. Det eneste problemet jeg har/hadde er at mozilla ikke står i menyen. (men jeg kan kjøre det fra shell).

Er det noe jeg burde gjøre, etter å ha fulgt guiden (står i første post i denne tråden)?

Mitt førsteinntrykk av Debian (ut i fra wm'n), er at det er raskt, ryddig og enkelt å vedlikeholde.

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette kan hjelpe deg litt

http://debianguiden.dk/dists/stable/html/

Debianguiden - den danske Debian GNU/Linux guide

Version 1.2

Debianguiden er en installations- og opsætningsvejledning til Debian GNU/Linux, skrevet på dansk. Debian GNU/Linux er et frit og gratis styresystem som bygger på Linux-kernen. Denne guide er skrevet til version 3.0 af distributionen med kodenavnet ``woody''.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte Debian (Potato, stable) for et par år siden, og var super-fornøyd med det. Brukte maskina KUN som diverse-server. (tomcat, cvs, ftp, ssh, jboss) Det ble dessverre aldri helt vellykket når jeg installerte X og slikt. (Sikkert pga den ikke oppdaget all hardware jeg hadde og slikt ++) Jeg logget uansett på kun via ssh, så det var ikke noe større problem.

Nå nylig så oppgraderte jeg boksen, og ville ha X i tillegg, så jeg la inn SuSE istedenfor. Må innrømme at jeg savner apt-get sårt, men nå er iallefall desktopen min suveren. Har Debian blitt noe bedre på den siden? Er det lett å få på plass en OK desktop uten at du trenger å bruke ukesvis på forskning på obskure konfigurasjons-filer etc.? Har enda ikke bestemt meg for om jeg er helt fornøyd med SuSE enda, og leker fortsatt med tanken på å gå tilbake til Debian. (Kjører, som alltid, /home og /usr/local på egne partisjoner, så en installasjon av nytt OS burde ikke by på mye ekstra-arbeid.)

Om jeg skal oppsummere så blir vel mine spm:

* Er det lett å få debian til å spille på lag med hardware'n din? Støtter den sære integrerte lydkort og slikt?

* Hvordan er det å sette opp Debian på desktop'en?

* Er det komplisert å installere diverse multimedia-programvare som divx-codec og media-avspillere?

* Jeg er litt lat: er det mye stress å få opp et desktop-environment som funker bra? (ala SuSE / RedHat / Mandrake)

Ellers vil jeg si at som server-system så vil jeg anbefale Debian over SuSE, RedHat og Mandrake hver eneste gang :) (Har prøvd de tre andre også, med varierende tilfredshet)

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Kattemat: er det ikke slik:

Stable - Dønn stabilt

Unstable - Nesten dønn stabilt - mer oppdatert

Testing - Du er omtrent en developper

Nei - unstable er den med de ferskeste versjonene. Testing er neste generasjons stable:

http://debian.org/releases/

Stable - Dønn stabilt,sikkert

Testing - Hlvstabilt, ikke så sikkert (fordi det verken er helt stabilt eller har nyeste sikkerhetsoppdateringer)

(var vel det du mente her, kattemat(?): "og bytte ut "stable" med "testing"(ikke på security linjen dog...)".

Unstable - Nyeste av alt, sikkert

men kattemat; Har nå rota litt rundt på systemet og sånn. Tenkte å installere på nytt ved å bruke debianguiden(.dk). Der anbefaler de imidlertid å installere pakker i installasjonen, men det tar jeg med apt-get senere (right?). Hvorfor bør jeg kjøre unstable fremfor stable?

tenkte å bytte til unstable etter neste install...

først kjører jeg apt-get install apt

skal jeg redigere /etc/apt/sources.list ved å erstatte stable med unstable alle steder? Er det noe mer jeg bør gjøre før jeg kan skrive apt-get update og apt-get dist-upgrade?

Deretter legger jeg til:

deb http://marillat.free.fr/ unstable main

deb ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/packages/openoffice-debian unstable main contrib

deb ftp://ftp.gwdg.de/pub/languages/java/linux/debian unstable main non-free

deb ftp://ftp.tux.org/pub/java/debian unstable main non-free

og tar en ny runde med oppdateringer(?)

burde jeg forresten laste ned bf.24 og boote fra den?

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...