Gå til innhold

Jurist jobber i staten, men tjener ikke godt nok

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er jurist og har brukt mange harde år på å komme meg gjennom et av de tøffeste studiene som er. Jeg har nå fått jobb i staten, men lønnen er på rundt 410 000. Jeg har fullt skattetrekk + 2 % i statens pensjonskasse. Jeg føler at lønnen er alt for lav sammenlignet med det harde studiet jeg har vært gjennom. Jeg har behov for å jobbe mer, men vi praktiserer ikke overtid der jeg jobber. Jeg har derfor begynt å se etter tilleggsjobber/deltidsjobb. Den jobben jeg har nå er jo en typisk 9-5, slik at jeg har mye ekstra tid til rådighet ti lå jobbe ekstra. Jeg har veldig behov for mer penger akkurat nå.

Jeg er dog usikker på hvilke muligheter jeg har. Jeg har ikke lyst til å jobbe i butikk eller andre servicesteder fordi jeg føler meg dårlig når jeg har en så stor mastergrad, men likevel må ty til jobbing i butikk og lignende. Ikke misforstå meg her og tenk at jeg ser ned på folk som jobber i butikker, osv, fordi det er IKKE tilfellet!

Så spørsmålet mitt er egentlig hva dere kan anbefale. Jeg har sett litt i ledige stillinger, men det er liksom ikke noe som er juridisk/forvaltningsrettslig relevant som kan utføres på ettermiddag/kveld/helg dvs. etter at jeg er ferdig med ordinær arbeidsdag. Jeg er veeeldig fortvilet nå og håper på tips og råd.

Har noen f. eks erfaring med å svare på undersøkelser, oversette tekster osv. online og få betalt for det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ny i en jobb du nettopp er utdannet til og så sitter du å syter over lønnen din. Alle må starte et sted.....

Nå får du gi deg. Her sitter noen med skikkelig utdannelse, også betaler staten de mindre elektrikere?

Jeg anbefaler å søke etter ny 9-17 jobb.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Er man ute etter høyest mulig lønn er ikke staten rette stedet å jobbe. Dessuten er det ganske vanlig å få høyere lønn når en har opparbeidet seg ansiennitet og erfaring.

edit: Dessuten pleier lønnspennet å stå i utlysingen av en stilling. Er den så dårlig betalt etter TS sin mening burde man ikke ta seg bryet med å søke på den. 

Endret av ilpostino
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er man ute etter høyest mulig lønn er ikke staten rette stedet å jobbe. Dessuten er det ganske vanlig å få høyere lønn når en har opparbeidet seg ansiennitet og erfaring.

edit: Dessuten pleier lønnspennet å stå i utlysingen av en stilling. Er den så dårlig betalt etter TS sin mening burde man ikke ta seg bryet med å søke på den. 

Som du sa: alle må begynne et sted. Bedre å ha en jobb på 410 000 i inntekt til han finner seg bedre jobb, enn å IKKE ha noen jobb.  

Lenke til kommentar

Som du sikkert skjønte i løpet av studiet hjelper det ikke å bare "komme seg gjennom" dette harde studiet, om du vil ha en godt betalt jobb må du oppnå gode resultater. Hvis du har det kan du jo vurdere å søke en bedre betalt jobb. Alternativt kan du jo forsøke å finne en annen saksbehandlerstilling hvor det er kultur for å bruke overtid. Eller så må du bare jobbe på, vise at du er flink til det du gjør og forsøke å bli leder i din del av forvaltningen.

Men rent generelt så er din påskjønning for å ha vært flink jente og karret deg gjennom dette harde studiet at du garanteres lønnstrinn 47, som er ca. 410 000. Alt utover det er tilbud og etterspørsel, og etterspørselen etter middels dårlige jurister er ikke kjempestor.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Du har vell egentlig berre to muligheiter.

Enten å finne ny arbeidsgiver som er villig til å betale meir, eller å jobbe med den arbeidsgiveren du har.

Regnar med at du er i prøvetid no? Det kan kanskje være ein idé å kreve lønnsdrøfting eller lønnssamtale i forbindelse med utløpet av prøvetida. Om du viser at du er ein god arbeidstakar så kan det være rom for for ei lønnsjustering basert på kva du faktisk presterer.

Om du er tøff nok så kan du kreve meir lønn for å ikkje seie opp stillinga med 14 dagars varsel (som eg antar er vilkåra i prøvetida) mot slutten av prøvetida. Men merk då at du risikerer å prise deg ut og dermed ende opp heilt utan jobb. 

Om du er fagorganisert så kan du ta kontakt med den tillitsvalgte for hjelp til å vurdere ditt lønnsnivå og arbeid mot videre lønnsaukning. Alternativt kan du ta dette direkte med arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er jurist og har brukt mange harde år på å komme meg gjennom et av de tøffeste studiene som er.

Nå vil ikke jeg påstå at jus-studiet på langt nær er et av de tøffeste studiene som finnes. Og jeg har et sammenligningsgrunnlag. Ja, det er en del lesing, men jus-studenter har det ganske greit. Det er andre studier som er langt tøffere enn jus.

Men som flere sier her, du har en jobb. Dessuten, du er nyutdannet og den første jobben er den vanskeligste. Med erfaring vil også lønnen øke. Så vær tålmodig, gjør jobben din godt, så vil det betale seg i lengden.

Lenke til kommentar

410 000 er helt normal begynnerlønn i det offentlige når det gjelder de fleste akademiske utdannelsen. Det offentlige betaler ikke høye lønninger jevnt over.

Det å jobbe i Staten er ofte utrolig god erfaring, og verdsettes ofte høyt når man senere søker stillinger i det private bedrifter, og ikke minst hos advokatfirmaer. 

Lenke til kommentar

Det å jobbe i Staten er ofte utrolig god erfaring, og verdsettes ofte høyt når man senere søker stillinger i det private bedrifter, og ikke minst hos advokatfirmaer. 

Mener du dette hovedsaklig for jurister? Mitt inntrykk av det er offentlige er at det er litt lavere tempo, lengre pauser osv enn det er i det private (kilde: egne fordommer, men også ting jeg har hørt som jobber i Staten). 

Lenke til kommentar

Mener du dette hovedsaklig for jurister? Mitt inntrykk av det er offentlige er at det er litt lavere tempo, lengre pauser osv enn det er i det private (kilde: egne fordommer, men også ting jeg har hørt som jobber i Staten). 

Det har med saksbehandlingserfaringa som ein får gjennom å ha jobba i staten. Dette gjelder ikkje berre for juristar, men også for det meste av andre profesjonsyrker som driver saksbehandling.

For ein arbeidsgivar i det private markedet som skal ha gjennomført saksbehandling av i form av søknader, klager, osv så vil det være ein stor fordel å ha ein ansatt som sjølv har vært på andre sida av bordet. Ein tidligare statlig ansatt vil nok vite om snarvegar og korleis ein formulere søknader for å få raskast mulig saksbehandling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå får du gi deg. Her sitter noen med skikkelig utdannelse, også betaler staten de mindre elektrikere?

Jeg anbefaler å søke etter ny 9-17 jobb.

Ja elektrikere med lang erfaring får mer enn nyutdannete jurister.

Med tanke på arbeidsledigheten i Norge så burde trådstarter være glad for å ha en jobb i det hele tatt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Ja elektrikere med lang erfaring får mer enn nyutdannete jurister.

Med tanke på arbeidsledigheten i Norge så burde trådstarter være glad for å ha en jobb i det hele tatt.

Og jus-studenter har det ganske så behagelig på studiet. TS vet ikke hva hun snakker om hvis hun påstår at studiet er blant de tøffeste her i landet :rofl:

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er jurist og har brukt mange harde år på å komme meg gjennom et av de tøffeste studiene som er. Jeg har nå fått jobb i staten, men lønnen er på rundt 410 000. Jeg har fullt skattetrekk + 2 % i statens pensjonskasse. Jeg føler at lønnen er alt for lav sammenlignet med det harde studiet jeg har vært gjennom. Jeg har behov for å jobbe mer, men vi praktiserer ikke overtid der jeg jobber. Jeg har derfor begynt å se etter tilleggsjobber/deltidsjobb. Den jobben jeg har nå er jo en typisk 9-5, slik at jeg har mye ekstra tid til rådighet ti lå jobbe ekstra. Jeg har veldig behov for mer penger akkurat nå.

Jeg er dog usikker på hvilke muligheter jeg har. Jeg har ikke lyst til å jobbe i butikk eller andre servicesteder fordi jeg føler meg dårlig når jeg har en så stor mastergrad, men likevel må ty til jobbing i butikk og lignende. Ikke misforstå meg her og tenk at jeg ser ned på folk som jobber i butikker, osv, fordi det er IKKE tilfellet!

Så spørsmålet mitt er egentlig hva dere kan anbefale. Jeg har sett litt i ledige stillinger, men det er liksom ikke noe som er juridisk/forvaltningsrettslig relevant som kan utføres på ettermiddag/kveld/helg dvs. etter at jeg er ferdig med ordinær arbeidsdag. Jeg er veeeldig fortvilet nå og håper på tips og råd.

Har noen f. eks erfaring med å svare på undersøkelser, oversette tekster osv. online og få betalt for det?

Hei.

Yes, gratulerer med overstått studie og jobb. Selv for jurister er jobbmarkedet ganske hardt, og får å si det ærlig så er det arbeidsgivers marked.

Du skrev under en avtale på at du skal ha ltr. 47 som er garantilønnen til en Akademiker. Du får trøste deg med at du har rett til en 2.3.8 vurdering, bare husk å krev det. 2.3.8 skal vurderes ved overgang fra midlertidig til fast og innen 12 mnd du har arbeidet.

Ellers vil jeg bare si heng i. Du vil nok stige litt i lønn. Er du så heldig å bli satt i spenn kan du også ha en mulighet der.

Snu litt på det, gled deg over at du har en jobb.

P.S: Husk å organiser deg i juristforbundet hvis du ikke er medlem allerede.

Du er ny i en jobb du nettopp er utdannet til og så sitter du å syter over lønnen din. Alle må starte et sted.....

Word. Helt enig i det du sier.

Som du sikkert skjønte i løpet av studiet hjelper det ikke å bare "komme seg gjennom" dette harde studiet, om du vil ha en godt betalt jobb må du oppnå gode resultater. Hvis du har det kan du jo vurdere å søke en bedre betalt jobb. Alternativt kan du jo forsøke å finne en annen saksbehandlerstilling hvor det er kultur for å bruke overtid. Eller så må du bare jobbe på, vise at du er flink til det du gjør og forsøke å bli leder i din del av forvaltningen.

Men rent generelt så er din påskjønning for å ha vært flink jente og karret deg gjennom dette harde studiet at du garanteres lønnstrinn 47, som er ca. 410 000. Alt utover det er tilbud og etterspørsel, og etterspørselen etter middels dårlige jurister er ikke kjempestor.

Søtt. For det første så kan man ikke likestille middels karakterer med en jobb i staten. Mange gode jurister som har jobb i staten, og samtidig har mye dårligere lønn enn tilsvarende privat stilling.

Dernest vil jeg si at karakterjaget på jussen er groteskt, hadde vært mer samfunnsøkonomisk å innført godkjent/ ikke godkjent på alle eksamener.

Du har helt rett i at tilbud og etterspørsel er det som regulerer "markedsverdien" til en jurist.

Lenke til kommentar

Søtt. For det første så kan man ikke likestille middels karakterer med en jobb i staten. Mange gode jurister som har jobb i staten, og samtidig har mye dårligere lønn enn tilsvarende privat stilling.

Dernest vil jeg si at karakterjaget på jussen er groteskt, hadde vært mer samfunnsøkonomisk å innført godkjent/ ikke godkjent på alle eksamener.

Du har helt rett i at tilbud og etterspørsel er det som regulerer "markedsverdien" til en jurist.

Jeg sier ikke at det ikke er flinke jurister i staten, det er det helt åpenbart. Det jeg sier er at du trenger gode karakterer for å få høy lønn som nyutdannet. Etterspørselen etter gode kandidater er noe større enn etter de med mindre gode resultater.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...