Gå til innhold

Hva burde jeg gjøre før jeg selger PC´en?

Anbefalte innlegg

Hei. jeg skal selge PC´en min nå snart, og vil derfor slette alt på min 120GB SSD (som Windows 7 er på) og 1TB Hard drive utenom Windows, slik at den er som når jeg fikk den fra butikken.

Har lest så mye forskjellig på nettet om hvordan jeg gjør dette, så lurer på om dere kan hjelpe meg litt og foreslå en enkel måte.

Jeg har Windows 7 installert på PC´en, men siden den ble innstallert for meg av butikken har jeg ikke en lisens-cd men isteden et klistremerke med serienummer på under. Er det ikke et alternativ i kontrollpanelet som reinstallerer Windows 7 og sletter alt på begge diskene mine, slik at når den booter igjen og jeg skriver inn serienummeret under PC´en vil den være som da jeg først fikk den? Jeg vet at å bruke visse programmer for å wipe hele driven er bedre men jeg har ikke helt utstyret til å drive å kopiere Windows 7 til en USB og sånn.

Eventuelt kan jeg oppgradere til Windows 10 og følge denne guiden: http://home.bt.com/tech-gadgets/computing/how-to-perform-a-clean-installation-of-windows-10-11364000633913 som gjør det jeg prøvde å forklare over bare på WIndows 10.

Takk for all hjelp! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt på det men jeg føler jeg må gi altfor stort avdrag i prisen om jeg fjerner både SSD´en HDD´en og operativsystemet. Derfor jeg spør om det er en lett måte å gjøre det på selvom det ikke er like trygt som å bruke et program som DBAN. 

Lenke til kommentar

Du kan formatere dataen. Noe du alltid burde gjøre før salg. Formater Hardisken og SSD når du skal instalere windows 7 på nytt eller 10. Du kan enkelt laste ned noen filer fra microsoft sine nettsider som gjør en USB minnepenn om til en minnepenn du kan bruke til og innstalere Windows 10.

Last in windows 10 på en USB minnepenn, så den blir en Bootable USB drive

Sett in USB Drive ( minnepenn) i dataen og gå inn i bios/boot menu og start dataen fra USB Drive

Velg og innstalere windows 10, under denne prosessen får du opp noen valg, der kan du slette/formatere hardisken dine før du instalerer windows 10. 

Og vips så har du en helt "clean" data uten noe gammelt fra deg. 

Bruk Lisensen fra windows 7 når den spør om lisens i windows 10.

Ser at du ikke har utstyr til og kopiere windows til usb ? Alt du trenger er en minnepenn.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Du kan formatere dataen. Noe du alltid burde gjøre før salg. Formater Hardisken og SSD når du skal instalere windows 7 på nytt eller 10. Du kan enkelt laste ned noen filer fra microsoft sine nettsider som gjør en USB minnepenn om til en minnepenn du kan bruke til og innstalere Windows 10.

Last in windows 10 på en USB minnepenn, så den blir en Bootable USB drive

Sett in USB Drive ( minnepenn) i dataen og gå inn i bios/boot menu og start dataen fra USB Drive

Velg og innstalere windows 10, under denne prosessen får du opp noen valg, der kan du slette/formatere hardisken dine før du instalerer windows 10. 

Og vips så har du en helt "clean" data uten noe gammelt fra deg. 

Bruk Lisensen fra windows 7 når den spør om lisens i windows 10.

Ser at du ikke har utstyr til og kopiere windows til usb ? Alt du trenger er en minnepenn.

Kan du sende link til hvor jeg kan laste ned de filene fra windows? Fant det ikke når jeg lette gjennom sidene deres.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen folkens! Et siste spørsmål (ettersom jeg virkelig ikke vil gjøre dette feil), når jeg er i installasjonsprosessen, og jeg kommer til den delen der jeg kan velge/formatere/slette drives, hva gjør jeg da? Skal jeg kun formatere alle drivene også velge den jeg vil installere Windows på og gå videre, eller skal jeg gjøre ting i en annen rekkefølge? Av de videone jeg har sett på youtube har flere av dem gjort det forskjellig enn de andre, så jeg vet ikke helt hvem jeg skal følge.

Lenke til kommentar

Du sletter alle partisjoner, og velger den disken du vil installere på - windows vil automatisk partisjonere og formatere disken for deg.

Jeg ville (hvis du ikke kan fjerne diskene) helt klart kjørt DBAN - http://www.dban.org/

Om jeg laster ned dban på en minnebrikke, kan jeg wipe alle diskene mine (både ssd og HDD), og deretter putte inn Windows minnebrikken å boote gjennom denne for å innstallere Windows? Vil dette funke helt fint?

Lenke til kommentar

Usikker på hva man kan laste ned fra DBAN, men ja. Det er sånn jeg ville gjort det.

Hmm.. DBAN virker tydeligvis ikke på SSD´er (vil i bestefall gjøre veldig lite), så da får jeg vel nøye meg med å formatere diskene under windows installeringen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...