Mr.Eto Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Hei, er helt nybegynner når det kommer til landeveissykkel. Forsåvidt har jeg ikke syklet noe i det hele tatt på 5 år. Nå har jeg lyst til å ha en rask sykkel, som jeg kan bruke som fremkomstmiddel og ta noen lange turer med (for kondisens skyld). Har ikke lyst til å bruke evig med penger, helst så lite så mulig for en så bra sykkel som mulig. Har funnet denne her: https://sykkelsenteret.no/sykler/racer/everest-r2/ Lurer på om denne er bra, og om den er verdt pengene. De har den i størrelse 44, 48, 53 og 57. Passer noen av disse størrelsene til meg? Jeg er ca 177-178 cm uten sko. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 48 eller 53 cm bør passe. Setet kan lett justeres opp og ned, men lengden frem til styret og høyden på styret krever bytting av stem for å kunne endre. Hvis du vil ha billig sykkel er det også mulighet til å kjøpe brukt, men det forutsetter flaks eller kunnskap for å gjøre de beste kjøpene. Vil anbefale 25mm dekk istedenfor 23mm, sikrere og mer komfort for noen gram ekstra vekt. Sykkelen er antagelig rundt 10 kg, betaler du mer får du lettere sykkel. SPD-sko (MTB) er lettere å feste i pedalene og å gå med, men racersko er stivere og bedre hvis man skal sykle langt. Lenke til kommentar
Mr.Eto Skrevet 20. april 2016 Forfatter Del Skrevet 20. april 2016 48 eller 53 cm bør passe. Setet kan lett justeres opp og ned, men lengden frem til styret og høyden på styret krever bytting av stem for å kunne endre. Hvis du vil ha billig sykkel er det også mulighet til å kjøpe brukt, men det forutsetter flaks eller kunnskap for å gjøre de beste kjøpene. Vil anbefale 25mm dekk istedenfor 23mm, sikrere og mer komfort for noen gram ekstra vekt. Sykkelen er antagelig rundt 10 kg, betaler du mer får du lettere sykkel. SPD-sko (MTB) er lettere å feste i pedalene og å gå med, men racersko er stivere og bedre hvis man skal sykle langt. Hei, takk for gode tips, men fikk ikke helt svar på spørsmålet mitt. Lurer fortsatt på om dette er en bra sykkel og om den er verdt penga. Som du sikkert ser er den på tilbud. Men hva passer best av 48 og 53? Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Everest ser ut til å være billigmodellene til Sykkelsenteret, og prisen ser ut til å ligge som andre sykler med tilsvarende utstyr. Det står lite informasjon om utstyret og rammen, og ingen informasjon om geometrien. Selv er jeg like høy og ville nok prøvd 48cm, men jeg er kortere i beina enn gjennomsnittet. Det er enklere med en litt liten sykkel enn en litt for stor. Da kan man kjøpe en lengre styrestem hvis man vil ha lengre avstand til styret. Lenke til kommentar
Chip Salte Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 (endret) Jeg ville absolutt ha tittet nærmere på en Gavia Treviso fra bikeshop.no Dette må være en av de bedre syklene, i denne prisklassen, på det norske markedet. Helt greie hjul og komponenter. En blanding av 105 og Ultegra er slettes ikke værst. Ganske lett er sykkelen også. Kan ikke forstå annet enn at dette må være et godt kjøp. Lurte faktisk å slå til på en selv, men gikk for Verona istedet. Valgte str. L og kjøpte ny litt kortere styrestem og nå passer den helt fint. jeg er 179cm høy. http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Landeveissykler/Gavia/Gavia-Treviso-Landeveissykkel-2016-Str-M-54-cmGTREVISO54-p0000068745 Endret 20. april 2016 av Chip Salte Lenke til kommentar
Mr.Eto Skrevet 20. april 2016 Forfatter Del Skrevet 20. april 2016 Jeg ville absolutt ha tittet nærmere på en Gavia Treviso fra bikeshop.no Dette må være en av de bedre syklene, i denne prisklassen, på det norske markedet. Helt greie hjul og komponenter. En blanding av 105 og Ultegra er slettes ikke værst. Ganske lett er sykkelen også. Kan ikke forstå annet enn at dette må være et godt kjøp. Lurte faktisk å slå til på en selv, men gikk for Verona istedet. http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Landeveissykler/Gavia/Gavia-Treviso-Landeveissykkel-2016-Str-M-54-cmGTREVISO54-p0000068745 Denne kostet også 2400 kroner mer.. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 TS: Gjort deg opp noen mening om hvorvidt du skal ha skivebremser eller ikke? For det finnes racere med skivebremser (eller "racere som faktisk har bremser", som jeg sier litt flåsete). 1 Lenke til kommentar
Mr.Eto Skrevet 20. april 2016 Forfatter Del Skrevet 20. april 2016 TS: Gjort deg opp noen mening om hvorvidt du skal ha skivebremser eller ikke? For det finnes racere med skivebremser (eller "racere som faktisk har bremser", som jeg sier litt flåsete). Hei, jeg vet ingen ting om slike sykler. Men kan tenke meg at skivebremser er bedre, men også dyrere? Men jeg har ikke lyst til å bruke så mye penger på en sykkel. Den sykkelen jeg har linka kosta 8500 før og er nå satt ned til 5600. For meg er dette et godt kjøp, det eneste jeg lurer på er om denne sykkelen er noe bra. Kan du kanskje svare meg på det? Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Den gavia sykkelen er vesentlig bedre en den du selv linker til. Tiagra gir er ikke noe trivelige gir å sykle med. Husk at på en landeveissykkel bruker du mange timer på. Kjøp noe skikkelig. Hilsen en landeveissykklist Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Hei, jeg vet ingen ting om slike sykler. Men kan tenke meg at skivebremser er bedre, men også dyrere? Men jeg har ikke lyst til å bruke så mye penger på en sykkel. Den sykkelen jeg har linka kosta 8500 før og er nå satt ned til 5600. For meg er dette et godt kjøp, det eneste jeg lurer på er om denne sykkelen er noe bra. Kan du kanskje svare meg på det? Hvis du har tenkt å bruke sykkelen mye og ofte ville jeg ikke brukt under 10000 kr på en slik sykkel, i hvert fall. Selv har jeg brukt en god del mer, men så syklet jeg 13000 km i fjor. Da blir de små detaljene mer og mer viktig. Dessuten, en racer med skivebremser er også forsterket ift. racere med gammeldagse felgbremser. Når det er sagt; hvis jeg skal svare direkte på spørsmålet ditt, er svaret nei. Lenke til kommentar
Chip Salte Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 (endret) TS: Gjort deg opp noen mening om hvorvidt du skal ha skivebremser eller ikke? For det finnes racere med skivebremser (eller "racere som faktisk har bremser", som jeg sier litt flåsete). Hei, jeg vet ingen ting om slike sykler. Men kan tenke meg at skivebremser er bedre, men også dyrere? Men jeg har ikke lyst til å bruke så mye penger på en sykkel. Den sykkelen jeg har linka kosta 8500 før og er nå satt ned til 5600. For meg er dette et godt kjøp, det eneste jeg lurer på er om denne sykkelen er noe bra. Kan du kanskje svare meg på det? Prøver meg direkte på spørsmålet. Førprisen på 8500 er drøy. Den tilbudsprisen vil jeg si er litt "tja", Du vil få en bedre sykkel med Gaviaen i forhold til pris, selv om den ikke er på tilbud, tør nå jeg påstå (med forbehold om at jeg kanskje bommer totalt) Endret 20. april 2016 av Chip Salte 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Jeg er bortskjemt, både med sykler og priser (brukt/tilbud/eBay/terrengsykkel.no). Skulle jeg kjøpt en ny racer i butikk ville jeg spandert de ekstra kronene på Gaviaen fremfor Everest, selv om jeg kun bruker racer 20 dager i året. Jeg ville hatt råd til det, men det er mye annet kjekt å bruke pengene på. Løsningen min var å kjøpe brukte og nye deler, og fikk da bygget meg en lekker <8kg Bianchi med Ultegra og mye kjekk carbon til prisen av en Everest på tilbud. Vi som er bortskjemt med gode sykler bruker sikkert for mye penger (og tid) på det, men man kan ikke bruke mer penger enn man har. Hvis du blir bitt av basillen kan du fort få lyst på en ennå dyrere sykkel, selv om du hadde kjøpt Gavia. Lenke til kommentar
Mr.Eto Skrevet 20. april 2016 Forfatter Del Skrevet 20. april 2016 Hei, takk for gode råd folkens. Penger er ikke noe problem og kan kjøpe en mye dyrere sykkel, men føler det blir litt bortkasta da jeg ikke har dedikert meg til sykkelen som en sport, og egentlig bare har lyst til å prøve ut, og bruke den først og fremst fram og tilbake til jobb (5km hver vei). Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 (endret) Til jobbsykling er det ikke alltid en fordel med den fineste sykkelen man har, da burde Everest passe bra. Jeg pendler vanligvis 29 km hver dag med hybrid, men det hender jeg tar racer eller terrengsykkel på fine dager. Endret 20. april 2016 av Frobe 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Jeg kjører cyclocross til/fra jobb. Overlegen en hybrid på alle mulige måter, både på fart og kjørekomfort. Den har fordelene til en hybrid i kjørekomfort, men har også mye av hurtigheten til en racer. Hadde egentlig sett for meg en hybrid, men er veldig glad jeg endte opp med cyclocross istedenfor. Lenke til kommentar
Chip Salte Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 (endret) Hei, takk for gode råd folkens. Penger er ikke noe problem og kan kjøpe en mye dyrere sykkel, men føler det blir litt bortkasta da jeg ikke har dedikert meg til sykkelen som en sport, og egentlig bare har lyst til å prøve ut, og bruke den først og fremst fram og tilbake til jobb (5km hver vei). Jeg tenkte vel litt på samme måte da jeg kjøpte min første sykkel av det billigste slaget. "Skal bare bruke den litt dann og vann" var tankegangen. Problemet ble. at mine første runder på sykkel siden barndommen, raskt økte i frekvens og ble lengre og lengre. Sykkel er et unikt verktøy - finnes ikke maken! Man kommer seg opp av sofaen, får litt trim, samtidig som man faktisk kommer seg til steder man ønsker seg til med en hastighet som rett og slett ikke er så værst, tatt i betraktning at kjøretøyet er drevet av en menneskekropp. Det å sykle er veldig lett å like, så pass på at du ikke blir bitt av basillen. "Falie greier" Bare et råd. Gå ikke for den billigste sykkelen uansett. Billige sykler krever mer vedlikehold og den blir ikke så billig alikevell hvis du må sette bort vedlikeholdsarbeidet. Billige sykler får du nesten ikke solgt heller og den vil muligens havne på fyllinga, hvis det skulle vise seg at du hater sykling. Endret 20. april 2016 av Chip Salte Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Enda mer ekstremt eksempel: Hadde begynt å sykle til/fra jobb (12-13 km hver vei) på et vrak av en offroader. Begynte å føle at offroaderen begrenset meg, så jeg hadde lyst på en bedre. Tenkte først på hybrid, men etter å ha sett på en del sykler fant jeg ut at det i realiteten var en cyclocross jeg egentlig trengte, til mitt bruk. Bestemte meg for en flott cyclocross, med karbongaffel og alu-ramme. Dette var begynnelsen av juli 2014, midt i sesongen. Men den var utsolgt, dessverre. Det de kunne skaffe var modellen over, som også hadde karbonramme. Den kostet noen tusen ekstra, men den kunne de skaffe relativt fort, i min størrelse. I midten av juli kjøpte jeg den. Det ble fort mer enn bare sykling til/fra jobb. Begynte å sykle treningsturer på over 8 mil på fast basis. Det gikk heller ikke så lang tid før jeg begynte å sykle treningsturer på over 13 mil. Fra midten av juli til slutten av oktober samme år før jeg parkerte sykkelen for vinteren ble det 5000 km. I fjor startet jeg sesongen i begynnelsen av mars. Da hadde jeg også kjøpt meg en racer, samme standard, med hydrauliske skivebremser. Syklet til/fra jobb, treningsturer, og hadde egentlig tenkt til å parkere sykkelen i november med en større service, sånn at den var klar til neste sesong. Men etter bare en uke med kollektivtrafikk orket jeg ikke mer, og jeg tok den frem igjen, bestemte meg for å fortsette helt til det ikke var mulig å sykle igjen. Tenkte jeg. Siste langtur på raceren i fjor ble 1. juledag. Da jeg parkerte sykkelen etter tur på nyttårsaften viste km-telleren over 13000 km i løpet av 2015. I år har jeg enda ikke tatt kollektivtrafikk til/fra jobb, har endt opp med å sykle gjennom hele vinteren. Hittil i år har jeg allerede tilbakelagt langt over 3000 km. Hvorfor? Jo, fordi jeg endte opp med en meget god cyclocross som var morsom, behagelig å sykle på, som igjen ga mersmak og merbruk. Har også blitt ganske brukbar på å skru og mekke på sykkelen slik at jeg selv kan gjøre det meste for å holde den i gang. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå