Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjerneskade etter hjernehinnebetennelse? Alkoholpsykose

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har vært skikkelig i tankeboksen de siste dagene, og lurer faktisk på om jeg kan ha en slags hjerneskade, som følge av hjernehinnebetennelse.

November 2013 ble jeg innlagt på sykehuset med 40 i feber, ekstremt vondt i hode, nakke og korsrygg og veldig dårlig allmenntilstand. Ble raskt dårligere og hadde 212 i CRP en god stund. Sykehuset la meg først på øre, nese, hals avdelingen, fordi de trodde det var halsbetennelse - selv om jeg ikke hadde vondt i halsen. Når formen ble dårligere ble jeg flyttet til smitteavdelingen. Det ble aldri faktisk testet for om jeg hadde det, siden den 3. antibiotikaen de ga meg begynte å fungere. Legen som kom på mandagen (hadde vært på sykehuset siden fredag) syntes det var absurd at de ikke hadde sjekket meg for hjernehinnebetennelse for hun var 100% sikker på at jeg hadde hatt det. Hun ville gjerne teste meg på mandagen via spinalprøve, men jeg ønsket ikke dette ettersom jeg var blitt bedre og visste at det var veldig vondt. Så mest sannsynlig hadde jeg smittsom hjernehinnebetennelse, som legen sa. 

Opplevde depresjoner og vanvittige humørsvingninger i en god stund etter dette, spesielt året etter. Vanvittig urolig søvn med svært levende drømmer, gikk i søvne, våknet hysterisk på natta. Dette skjer enda, men ikke fullt så ofte. Når jeg våkner har jeg vanskelig for å skille drøm fra virkelighet.

Og nå over til hovedgrunnen til at jeg tror det er noe alvorlig galt. Det har vært en del sinnssyke hendelser i forbindelse med alkohol etter November 2013 - ingenting før dette. De første gangene var jeg overbevist om at jeg hadde blitt dopet ned, og skyldte på det. Det var vanskelig å innbille seg noe annet. Og ved senere hendelser overbeviste jeg meg om at det var sprit jeg ikke tålte, og holdt meg unna det. Men nå skjer det uansett hva jeg drikker selv i relativt små mengder. Og det skjer oftere og oftere.

Det som skjer er at jeg totalt mister virkelighetsforståelsen. Jeg innbiller meg ting som ikke skjer, og blir hysterisk når andre ikke tror meg. Et par eksempler på hva som har skjedd:

- Innbilte meg at min far misbrukte meg som liten (overhodet ikke sant!)

- Innbilte meg at jeg hadde slått hull i hodet, og hadde blod i hele ansiktet (hadde ikke slått hodet)

- Innbilte meg at jeg måtte amputere beinet, fordi det var ødelagt (hadde såvidt slått kneet)

- Innbilte meg at hodet mitt holdt på å eksplodere etter at noen kasta en myk pute i hodet mitt

- Innbilte meg at kjæresten min banket meg og fikk han kastet ut av hotellet (tidenes ferie...)

- Innbilte meg at noen kidnappet en venn av meg, og ødela en bil når ingen trodde på meg eller ville hjelpe meg

- Innbilte meg at jeg var gravid

- Innbilte meg at de som sov over hos meg på fest skulle drepe meg, så jeg kastet dem ut

- Innbilte meg at en mann skulle drepe meg, så jeg gjemte meg under baren på et utested og hylgråt

Flere av disse tingene har skjedd på samme kveld - alt på 6 forskjellige kvelder. Det er bare helt sinnssykt... Jeg har aldri blandet alkohol med noe slags legemidler (tar ingenting) eller andre stoffer. Har aldri rørt narkotika. Etter mye research er jeg overbevist om at jeg opplever en slags alkoholpsykose, og at jeg absolutt ikke tåler alkohol lenger - og jeg skal ikke røre alkohol igjen. Men mens jeg satt og leste, kom jeg over flere sider hvor jeg leste at hjerneskade for det meste forårsaket dette. Hjerneskade eller et alkoholproblem. Jeg har ikke et alkoholproblem og drikker mindre enn "normalt" for personer i midten av 20-årene. 

Mitt spørsmål er - hva kan jeg gjøre? Tror dere at denne psykosen kan være forbundet med en slags hjerneskade? Hvordan går jeg eventuelt frem med legen? Ønsker å bli tatt seriøst, noe som ikke er så lett i dette helsevesenet alltid. Jeg er livredd for at disse psykosene kanskje kan utvikle seg, og skje uten alkoholpåvirkning også. Det har foreløpig ikke skjedd, men i søvne/halvsøvne skjer mye av det samme. Hjelp mottas med utrolig stor takk!

Anonymous poster hash: e6c96...eca
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjernehinnebetennelse kan føre til permanent hjerneskade, da jeg jobbet i psykiatrien hadde vi en pasient som hadde vært på ferie og dykket. Etterpå ble han svært dårlig, legene trodde han hadde dykkersyke og kastet han i en trykktank i flere dager. Han hadde egentlig hjernehinnebetennelse og ble som følge av feildiagnosen permanent hjerneskadet hvor korttidshukommelsen ble så og si helt eliminert.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med legen din, skriv gjerne ut denne teksten slik at du får "alt" frem. Han må hjelpe deg. 

Har ikke noe erfaring med dette, så kan ikke komme med noe konkret. Men tipset over er greit for å få fortalt det skikkelig, har selv gjort dette. 

HI her. Jeg ringte fastlegen istad, men fikk ikke time før 6 mai. Så da får jeg bare smøre meg med tålmodighet. Er sikkert en prosess som tar utrolig lang tid uansett.

Lenke til kommentar

Hjernehinnebetennelse kan føre til permanent hjerneskade, da jeg jobbet i psykiatrien hadde vi en pasient som hadde vært på ferie og dykket. Etterpå ble han svært dårlig, legene trodde han hadde dykkersyke og kastet han i en trykktank i flere dager. Han hadde egentlig hjernehinnebetennelse og ble som følge av feildiagnosen permanent hjerneskadet hvor korttidshukommelsen ble så og si helt eliminert.

Ja, jeg har lest meg til at hjernehinnebetennelse kan føre til hjerneskade. Nå er det jo ikke faktisk påvist at jeg har hatt det - men jeg er veldig sikker og det var legen også. Jeg har hatt problemer med hukommelsen, men vet ikke om det er relevant til dette. Den har forøvrig bedret seg betraktelig det siste året.

Lenke til kommentar

Kan jo påpeke at selv om du fungerer "normalt" så kan alkohol alltids ha en innvirkning på deg i forhold til hvor bra kroppen din fungerer.

Eksempelvis har personer med nedsatt evne til å "fordøye" alkoholen i noen tilfeller kraftigere mentale reaksjoner når de drikker , selv om man ikke har tegn til leverskade.

Anbefaler deg å lese denne artikkelen om myter om Alkohol og hva som er virkelighet :

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/sykdommer/article747051.ece

Jeg vil si at det er godt trolig at du kan ha fått redusert toleranse for alkohol etter denne betennelsen , men jeg tror ikke du har en farlig hjerneskade så lenge disse symptomene ikke dukker opp når du ikke drikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...