Gå til innhold

Hvordan blir disse kjøleblokkene?

Anbefalte innlegg

Skal lage 2 kjøleblokker i kobber.

1. Kapper opp 2 stk 4x4x2cm blokker.

2. Borrer 2 hull i hver blokk. Et i hjørnet, og et motsatt side for bedre vann inn-og-ut.

3. Sager 1mm spor med 2mm avstand vertikalt (ca 5mm fra bunnen).

4. Deretter motsatt vei, slik at blokka får mange spisser (2x2mm) rett opp (ala Danger-Den metoden).

5. I midten skal jeg ha litt lenger avstand mellom spora, slik at mer vann går via hjørnene, dermed mer jevn vanngjennomtrengning.

6. Smelter på ca. 1mm rent sølv på bunnen, og plansliper 100% på alle sider.

7. Limer på plexiglass (3-5mm) på sidene og toppen.

8. Borrer hull på toppen over de andre hulla i blokka, stikker inn nippler og limer fast.

Tror jeg skal bruke araldit (rød 10min versjon), og klemme sammen med skrustikke ved herding. Pusser selvfølgelig alt plexi med sandpapir, slik at limet henger.

Og husk at jeg ser på dette som en hobby, og har verktøy lett tilgjengelig.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hellstorm tror du tenker på den blokka d-den lagde for Joe på overclockers.com (correct me if I'm wrong). Det var bare et prøve prosjekt, ga ikke bedre effekt så d-den forsatte med maze designen. Den ble forbedret da de flyttet innløpet direkte over core'n (maze2), men dette er etter den artikel'n jeg tror du tenker på ble skrivi.

Den finner du her http://www.overclockers.com/tips321/

En sikrere måte enn den du beskriver, er å kryssborre blokka. Liker ikke tanken på ting som kan smelte og limfuger som ikke holder tett. Har sett tilfeller av nedsmelting av kjøleblokker ved pumpehavari, ikke kult med svidd tfugl + akvarium inni kabinettet. I linken under er det endel tips på hvordan du kan lage endel maze konstruksjoner ved hjelp av kryssborring.

http://www.overclockers.com/tips793/

Har selv kjøpt vannkjøling (maze2/blacice/eheim), men holder på med litt hjemmesnekring til den andre maskina mi. Har ikke hastverk med den så det prosjektet skal bli så billig (men bra) som mulig....

Ønsker alle som lager egen kjøling, lykke til !!! Og ikke glem å poste resultatene når dere blir ferdig. Det er alltid morsomt å se hva andre har fått til, og kan være til inspirasjon for andre som ligger i startgropa!!!

Btw. likte VW-vifta di, artig sak.

Competent people solve problems, smart people prevent them!

[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-02-28 17:15 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-28 16:02, Shepherd skrev:

Hellstorm tror du tenker på den blokka d-den lagde for Joe på overclockers.com (correct me if I'm wrong). Det var bare et prøve prosjekt, ga ikke bedre effekt så d-den forsatte med maze designen. Den ble forbedret da de flyttet innløpet direkte over core'n (maze2), men dette er etter den artikel'n jeg tror du tenker på ble skrivi.

Den finner du her

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-02-28 17:15 ]</font>

OK. For å si det slik, så har jeg 3 forbedringer til denne blokka.

1. Har smelta 1-2mm med rent sølv på bunnen+planslipt

2. Har mye høyere pigger (ca.16mm)

3. Har større avstand på spora i midten, for å få mer vanngjennomstrømning i sidene. Dermed blir mer varme opptatt fra blokka.

Og kobber er så varmegjennomtrengende at du trenger ikke vannstråle rett over coren, dvs. jeg tror ikke midten på bunnen er mer enn 1 grad varmere enn sidene på bunnen ved full load. Det kjente jeg når jeg saga spora. Da blei blokka like fort varm overalt (til og med i tuppene på motsatt side av der jeg saget). Og sølvet sprer varmen ekstremt godt til hele blokka (på undersida)

Hvis ikke dette blir bra, så skal jeg ha direkte vannstråle rett på coren. Har sett blokker en plass der coren får direkte kontakt. Har ikke tenkt å lage disse selv :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-28 13:22, haakon_d skrev:

HA, ingen slår mitt design ! Bare at det deler jeg ikke med noen (kort sagt : det er ikke ferdig :wink: )

Gjerriglus! :razz: Men har du sett dette da? http://www.borderbuyer.com/fixittt/water_b...ock_project.htm scroll ned...

Holder på å lage noe tilsvarende selv, ettersom jeg har gått lei av å vente! Bestilte et eksemplar den 25.09.01(!), men har nå avbestilt! Gidder ikke å vente lenger :sad:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-01 09:09, Anders Leipsland skrev:

De er ikke like nei. Det finnes nemlig store og små hull, men jeg tror avstanden mellom hullene er like på alle socket A kort som har disse hullene.

F***, da må jeg demontere kjølern min =( Noen som event har målene på hullene på kortet mitt?

Lenke til kommentar

Må da være litt standard siden de lager kjølere med mulighet til bruke de fire hullene..

takk btw, har to tre døde kort til å teste på her:/

________

_________

|Mannen som våker|

Addtronics Server Tower

AMD Athlon XP 1600+@1522

EPoX 8K7a

Gainward Gforce2 Pro Golden Sample

512mb DDR Orginal cas2

190Gb HD

Sony G400 19"

[ Denne Melding var redigert av: SirHartge på 2002-03-01 19:50 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-01 01:32, SirHartge skrev:

Er det dette som er maze2?

Dette gir bedre effekt?

Da lager jeg det:D

Om du har tid, og ork, så ville jeg vurdert en slik løsning som du finner i linken ovenfor! Etter min mening er dette den ultimate vannblokka, som også gir minst strømningsmotstand!

Holder på med å lage maken, men det er et fryktelig styr å lage for hånd! Hadde jeg enda hatt en CNC-maskin!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...