Romis Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Hei, fant denne youtube linken: [Youtube] [/Youtube]og lurte på om noen har prøvd det samme og har erfaringer med det? Det virker jo super-lett og effektivt, men hva slags erfaringer har folk av lang tids bruk med dette? Hvordan vil den ekstra energien fra motoren påvirkes etter langvarig bruk? Noen som har peiling? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Det som er et faktum er at hvis du tukler med motoren og du havner i en ulykke kan du bli ruinert, da forsikringsselskapene vil kjøre regressak mot deg. I tillegg kan du risikere avkortning av egen forsikring. Elmotorer som gir assistanse over 25 km/t eller som gir assistanse uten å tråkke er ulovlige her i landet, og sånne som kjører rundt på slike doninger er en fare for seg selv og andre. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Da er jo alle med moped en enda større fare for seg selv og andre Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Da er jo alle med moped en enda større fare for seg selv og andre Skal man kjøre moped må man ha førerkort, som krever kjøreopplæring for å få. Problemet med elsykler er at de pr def også er motoriserte kjøretøyer, men som i utgangspunktet ikke stiller krav til førerkort og dermed kjøreopplæring for å kunne føre. Når man trimmer eller "låser opp" en elmotor blir den å regne som en førerkortpliktig motorvogn på linje med en moped, uten noen som helst garanti for at føreren har nødvendig og påkrevd opplæring. Da kan farlige situasjoner som følge av dette oppstå. Et uregistrert kjøretøy har gjerne ikke de nødvendige og påbudte forsikringer motorvogner skal ha, så dette har også en økonomisk side ved seg, som særlig inntreffer hvis man blir involvert i en ulykke. Og det er en kjentsak at mange syklister ikke akkurat har veldig høy respekt for trafikkreglene. Lenke til kommentar
Romis Skrevet 21. april 2016 Forfatter Del Skrevet 21. april 2016 Da er jo alle med moped en enda større fare for seg selv og andre Skal man kjøre moped må man ha førerkort, som krever kjøreopplæring for å få. Problemet med elsykler er at de pr def også er motoriserte kjøretøyer, men som i utgangspunktet ikke stiller krav til førerkort og dermed kjøreopplæring for å kunne føre. Når man trimmer eller "låser opp" en elmotor blir den å regne som en førerkortpliktig motorvogn på linje med en moped, uten noen som helst garanti for at føreren har nødvendig og påkrevd opplæring. Da kan farlige situasjoner som følge av dette oppstå. Et uregistrert kjøretøy har gjerne ikke de nødvendige og påbudte forsikringer motorvogner skal ha, så dette har også en økonomisk side ved seg, som særlig inntreffer hvis man blir involvert i en ulykke. Og det er en kjentsak at mange syklister ikke akkurat har veldig høy respekt for trafikkreglene. Og jeg har null respekt for syklister som ikke følger traffikregler, der er vi enige. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 Og jeg har null respekt for syklister som ikke følger traffikregler, der er vi enige. Jeg har forakt for bilister som ikke følger trafikkregler, men også respekt og redsel for dem. Jeg har null respekt for de som lager veiløsninger der det er vanskelig å sykle uten å bryte trafikkregler. Skulle også ønske at politiet hadde tatt seg tid til å bøtelegge syklister som er farlige i trafikken, slik at syklistene ikke opplever at det kun er bilister som kan få bøter når de ikke følger trafikkreglene. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 Og jeg har null respekt for syklister som ikke følger traffikregler, der er vi enige. Da blir det ekstra ille hvis man har en syklist med drittsekkoppførsel på et kjøretøy som egentlig er en motorvogn, og dermed er førerkort- og registeringspliktig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 Ja rød lys er tydeligvis ikke gjeldene for syklister. Ble nesten truffet av en når jeg gikk over fotgjemgerfeltet her om dagen. Hva skjer med folk?? Men tilbake til saken, det kan sikkert hende det går helt fint og ingen legger merke til det. Men er uhellet først ute er du fucked i forhold til erstatning/forsikring/ og straffeskyld Lenke til kommentar
Romis Skrevet 25. april 2016 Forfatter Del Skrevet 25. april 2016 Ja rød lys er tydeligvis ikke gjeldene for syklister. Ble nesten truffet av en når jeg gikk over fotgjemgerfeltet her om dagen. Hva skjer med folk?? Men tilbake til saken, det kan sikkert hende det går helt fint og ingen legger merke til det. Men er uhellet først ute er du fucked i forhold til erstatning/forsikring/ og straffeskyld Nå har jeg prøvd dette i praksis. Gikk fra gjennomsnitt 27 km/t til 45 km/t. Funker veldig bra. Sparer mye tid på turen til og fra jobben. Holder også mye lettere i med trafikken og opplever svært mindre forbikjøringer av bilister som blir lei av å vente. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 (endret) Nå har jeg prøvd dette i praksis. Gikk fra gjennomsnitt 27 km/t til 45 km/t. Funker veldig bra. Sparer mye tid på turen til og fra jobben. Holder også mye lettere i med trafikken og opplever svært mindre forbikjøringer av bilister som blir lei av å vente. For å kjøre den motorvognen lovlig (ja, den er å regne som motorvogn og dermed førerkort- og registreringspliktig), så må den registreres med skilter. Ellers fører du et ulovlig kjøretøy, som kan få konsekvenser hvis du blir stoppet eller innblandet i en ulykke. Endret 25. april 2016 av stigfjel Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. april 2016 Del Skrevet 26. april 2016 Nå har jeg prøvd dette i praksis. Gikk fra gjennomsnitt 27 km/t til 45 km/t. Funker veldig bra. Sparer mye tid på turen til og fra jobben. Holder også mye lettere i med trafikken og opplever svært mindre forbikjøringer av bilister som blir lei av å vente. Ja det er ikke feil å kunne sykle i 45km i timen med pedal assist. Men da da må en som sagt registrere den og få på skilter. Selv skulle jeg gjerne hatt en el sykkel som en kunne , men jeg måtte nok ha hatt skilter på den jeg og da Et alternativ ,dersom det hadde vært godkjent, hadde vært å hatt en sykkel med avtagbart skilt (quick realese) som også hadde en sensor som elektronisk begrensning av effekten og toppfarten nãr skiltet ble tatt av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå