Gå til innhold

Oppkobling av 12V rele på scooter


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal koble opp 2stk rele'er på en scooter (12V), ett NO og ett NC. NO rele'et skal slå inn når tenningen på scooteren blir aktivert. Jeg vil at NC rele'et skal bryte kretsen enten ved at en bryter må holder inne i 10 sekund før det bryter, eller ved at 2 brytere må trykkes inn samtidig.

 

Når tenningen på scooteren blir skrudd av må alt gå tilbake til den orginale posisjonen, uten at det må trykkes på noen brytere først eller neste gang scooteren blir startet med mindre strømmen skal brytes igjen. Har prøvd å tegne ett koblingskjema, men vet ikke hvordan jeg må koble 85 på NC rele'et, eller om det er riktig i det hele tatt.

 

Er dette mulig? Og visst det er det, hvordan må det kobles?

post-384000-0-16821000-1461106867_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan tegne kretsen for deg. Det som blir enklest å bygge er at NC rele'et slipper ved at 2 brytere må trykkes inn samtidig. Men for å være helt sikker på hva du mener.

 

A) NO rellet er åpen når scooteren er avslått og lukket når skuteren har startet. NC rellet er lukket når scooteren er avslått og åpen når tenningen er på.

 

...eller

 

B) NC rellet er åpen når scooteren er avslått og lukket når skuteren har startet. NO rellet er lukket når scooteren er avslått og åpen når tenningen er på.

 

Når tenningen er på så kommer det +12V på denne lederen og spenningen vedvarer helt til scooteren stoppes?

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Jeg kan tegne kretsen for deg. Det som blir enklest å bygge er at NC rele'et slipper ved at 2 brytere må trykkes inn samtidig. Men for å være helt sikker på hva du mener.

 

A) NO rellet er åpen når scooteren er avslått og lukket når skuteren har startet. NC rellet er lukket når scooteren er avslått og åpen når tenningen er på.

 

...eller

 

B) NC rellet er åpen når scooteren er avslått og lukket når skuteren har startet. NO rellet er lukket når scooteren er avslått og åpen når tenningen er på.

 

Når tenningen er på så kommer det +12V på denne lederen og spenningen vedvarer helt til scooteren stoppes?

Det hadde vært supert om du kunne tegne kretsen for meg :)

 

Skal prøve å forklare litt bedre, fordi jeg ble usikker på om det faktisk er ett NO og ett NC rele jeg trenger.

 

Kretsen være lukket når scooteren er startet. Visst 2 brytere montert på scooteren trykkes inn samtidig (viktig at det er samtidig, ikke en og en) skal kretsen brytes, og forbli brutt helt til scooteren skrus av. Neste gang scooteren startes skal kretsen være lukket igjen, uten at jeg trenger å trykke på bryterne igjen etter jeg skrur av scooteren eller før jeg starter den.

Lenke til kommentar

 

Jeg kan tegne kretsen for deg. Det som blir enklest å bygge er at NC rele'et slipper ved at 2 brytere må trykkes inn samtidig. Men for å være helt sikker på hva du mener.

 

A) NO rellet er åpen når scooteren er avslått og lukket når skuteren har startet. NC rellet er lukket når scooteren er avslått og åpen når tenningen er på.

 

...eller

 

B) NC rellet er åpen når scooteren er avslått og lukket når skuteren har startet. NO rellet er lukket når scooteren er avslått og åpen når tenningen er på.

 

Når tenningen er på så kommer det +12V på denne lederen og spenningen vedvarer helt til scooteren stoppes?

Det hadde vært supert om du kunne tegne kretsen for meg :)

 

Skal prøve å forklare litt bedre, fordi jeg ble usikker på om det faktisk er ett NO og ett NC rele jeg trenger.

 

Kretsen være lukket når scooteren er startet. Visst 2 brytere montert på scooteren trykkes inn samtidig (viktig at det er samtidig, ikke en og en) skal kretsen brytes, og forbli brutt helt til scooteren skrus av. Neste gang scooteren startes skal kretsen være lukket igjen, uten at jeg trenger å trykke på bryterne igjen etter jeg skrur av scooteren eller før jeg starter den.

 

 

OK, men kan du bekrefte følgende før jeg starter å tegne (gidder ikke å tegne feil):

Når tenningen er på så kommer det +12V på denne lederen og spenningen vedvarer helt til scooteren stoppes?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kan tegne kretsen for deg. Det som blir enklest å bygge er at NC rele'et slipper ved at 2 brytere må trykkes inn samtidig. Men for å være helt sikker på hva du mener.

 

A) NO rellet er åpen når scooteren er avslått og lukket når skuteren har startet. NC rellet er lukket når scooteren er avslått og åpen når tenningen er på.

 

...eller

 

B) NC rellet er åpen når scooteren er avslått og lukket når skuteren har startet. NO rellet er lukket når scooteren er avslått og åpen når tenningen er på.

 

Når tenningen er på så kommer det +12V på denne lederen og spenningen vedvarer helt til scooteren stoppes?

Det hadde vært supert om du kunne tegne kretsen for meg :)

 

Skal prøve å forklare litt bedre, fordi jeg ble usikker på om det faktisk er ett NO og ett NC rele jeg trenger.

 

Kretsen være lukket når scooteren er startet. Visst 2 brytere montert på scooteren trykkes inn samtidig (viktig at det er samtidig, ikke en og en) skal kretsen brytes, og forbli brutt helt til scooteren skrus av. Neste gang scooteren startes skal kretsen være lukket igjen, uten at jeg trenger å trykke på bryterne igjen etter jeg skrur av scooteren eller før jeg starter den.

 

 

OK, men kan du bekrefte følgende før jeg starter å tegne (gidder ikke å tegne feil):

Når tenningen er på så kommer det +12V på denne lederen og spenningen vedvarer helt til scooteren stoppes?

 

Det stemmer

Lenke til kommentar

Hei igjen. Jeg driver å tegner nå, men det er noe som skurrer i denne beskrivelsen: "Skal koble opp 2stk rele'er på en scooter (12V), ett NO og ett NC. NO rele'et skal slå inn når tenningen på scooteren blir aktivert. Jeg vil at NC rele'et skal bryte kretsen enten ved at en bryter må holder inne i 10 sekund før det bryter, eller ved at 2 brytere må trykkes inn samtidig".

 

NC releet er lukket helt til tenningen slås på.

Når tenningen ER påslått så vil reelet være åpent.

Du vil at releet skal åpne på nytt (bryte), dersom to brytere trykkes inn samtidig. Det blir litt selvmotsigende da et åpent rele ikke kan bli mer åpent.

Vel, vel, dette endrer du lett selv, bare nevner det.

 

post-158640-0-56300400-1461308757_thumb.jpg

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...