AnonymDiskusjon Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Hei. Har blitt sagt opp fra jobben grunnet driftsinnskrenkninger, og har mottatt oppsigelsen på mail etter innledende drøftelsesmøter. So far so good... Jeg har jobbet i bedriften i over 2 år, og har således 2mnd oppsigelsestid. I oppsigelsen jeg har mottatt, men ikke signert eller bekreftet mottatt, har de kun gitt meg 1mnd oppsigelse og skriver at siste arbeidsdag er 31.5. Denne oppsigelsen er dermed feilaktig. Nå har jeg ny jobb jeg kan gå til og en kort oppsigelsestid er forsåvidt greit, men hele prosessen har vært vond og jeg har ikke mye til overs for min tidligere arbeidsgiver. Hvilke muligheter har jeg nå for å hente "mest mulig penger" ut fra snart tidligere arbeidsgiver? Jeg er klar over at dette nok høres smålig og tåpelig ut og er kanskje strengt tatt ikke juss, men det er nå ihvertfall i disse baner tankene vandrer om dagen. Anonymous poster hash: d2452...24f Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. april 2016 Forfatter Del Skrevet 19. april 2016 Hei. OP her. Beklager skrivefeil, jeg har jobbet i bedriften i over 5 år, ikke 2 år. Anonymous poster hash: d2452...24f Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Om du har lavere lønn i ny jobb kan du kreve mellomlegget for én måned, om det er slik at din oppsigelsestid egentlig er to måneder. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 (endret) Du kan henvise til 2 mnd oppsigelsestid og be arbeidsgiver korrigere sluttdatoen. Når starter du i ny jobb? Endret 20. april 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. april 2016 Forfatter Del Skrevet 20. april 2016 Du kan henvise til 2 mnd oppsigelsestid og be arbeidsgiver korrigere sluttdatoen. Når starter du i ny jobb? Kan starte umiddelbart så fort jeg er "fri" fra nåværende jobb. Har ikke ønske om å bli så lenge som mulig i nåværende jobb. Vil således ikke lide noe direkte økonomisk tap uansett oppsigelsestid, min intensjon er å "fremprovosere" eller forhandle frem erstatning eller sluttpakke. Anonymous poster hash: d2452...24f Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 De kan kreve at du går på dagen, men lønnsplikten til din nåværende arbeidsgiver gjelder i 2 måneder dersom det står i ansettelseskontrakten din. Så mitt forslag: Svar med at du i følge ansettelseskontrakt har 2 måneders oppsigelsestid, som gjelder fra første dag i måneden etter oppsigelsemåneden. Be dem enkelt korrigere sluttdato. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 (endret) Når du har en ny jobb og gå til, hvorfor ikke bare la arbeidsgiver slippe deg etter 1 mnd for så og starte i ny jobb? Dette er en fordel for arbeidsgiver, og for deg som kan begynne i din nye jobb med engang. Det lønner seg alltid å avslutte arbeidsforhold på best mulig måte. Endret 20. april 2016 av Dapp47 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Muligheita for erstattning er ikkje til stades med mindre du lider eit økonomisk tap som arbeidsgiver urettsmessig har påført deg. Ein lovlig oppsigelse vil ikkje være eit slikt økonomisk tap. Muligheita for sluttpakke er heller ikkje til stades. Sluttpakker er eit verkemiddel som arbeidsgiver bruker for å få arbeidstakarar til å sjølv seie opp jobben sin mot å få ein sluttpakke. Så lenge arbeidsgiver har saklig oppsigelsesgrunn så er det ikkje grunnlag for å tilby sluttpakke. Så lenge du har skaffa deg ny jobb som du kan gå til så vil du uansett ikkje ha rett til å få utbetalt lønn i heile oppsigelsestida, det følger av din lojalitetsplikt at du ikkje kan påføre arbeidsgiver eit større økonomisk tap enn nødvendig. Men om du bytter til ein jobb med lavare betaling så kan du ha eit krav på å få dekt mellomlegget mellom dagens lønn og den nye lønna du får hos ny arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå