Gå til innhold

Bra konsert kamera...

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på om noen vet hvilket kamera som kan brukes f.eks. på konserter uten å få kjempe dårlige bilder.

Brukte min Sony Cyber-Shot DSC-P92 på siste konserten jeg var på og kunne bare slette 80% av alle bildene som ble tatt.

Noen som har noe bra forslag?

Pfh takk

:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Ja det kommer nå vel litt ann på hvordan du fotograferer når du er på konsert. DSC-828 tror jeg kan bli en vinner på dette feltet, fordi den har en lyssterk zoom, men vi får vente å se på støynivåene når vi kommer så langt. Den skal også ha svært god respons på avtrykker og fokus, -meget viktige ting ved konsertfoto. Jeg ville også gått for et kamera med manuell fokusring, og evf søker, siden det da er lettere å justere bildene, men pass på at du får et kamera med god evf søker.

Hvis du absolutt vil ha kjempebilder, så kjøper du EOS300D, sammen med et lyssterkt fastobjektiv, f.eks. Canons 50mm f1.8. Da kan du kjøre på høy iso, og samtidig ha mye lys inn på ccd'en. Vet ikke hvor godt dette objektivet fungerer med EOS300D, men det må være mulig å finne noe info om på nettet. Den kan nok være noe soft før du blender den ned noen hakk.

johanG.

Lenke til kommentar

Enig med ovenstående svar. Konserter er vanskelig med amatørkamera. Men om du absolutt ikke har råd til speilrefleks og justerbar blits, så må du komme deg nærmere objektene, slik at blitsen ikke bare lyser opp de ti-femten næreste folkene i publikum. Speilreflekser har også hastigheter oppmot 1600 ISO, og da blir det muligens ikke nødvendig med blits i det hele tatt (forutsatt at det er scenelys selvfølgelig) og da kan man bedre kapre visjonene til lysmesteren. I prisklassen under 300D og 10D ligger jo som nevnt Sony F828, men også Minolta 1A med sin bildestabilisering kan funke svært bra (bildestabiliseringa har blitt anslått å tilsvare 1 1/2 F-stopp pga bedre bilder med lav lukkerhastighet).

Lykke til.

Lenke til kommentar

Ikke fall for fristelsen å kjøpe en 50/1.8. Det er en genial linse, det er ikke dét, men en 50mm er ikke spesielt brukbar på konsert.

Når jeg får konsertoppdrag bruker jeg en D60 med 200mm f/2.8. Problemet er at man må fokusere opp til 15 meter unna, og skyter man på 2.8 da, så er det ganske presis fokusering som må til.

HJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...