Mazeking Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 (endret) Gikk på en smell på Rema1000 og ramla over en 8 pack med Pepsi Max til 99 spenn som jeg tok med hjem. Siden jeg ikke er noen tilhenger av romtemperert brus ville jeg gjerne nyte den kald. Jeg heiv derfor en flaske Pepsi Max inn i et Miele fryseskap, inn i en hylle der det lå masse andre frosne matvarer. Temperaturmåler viste minus 15 grader i skapet. Jeg startet med å sette stoppeklokka på 30 min. Regnet med at dette burde gjøre brusen kald nok. Da alarmen gikk etter 30 minutter og jeg tok brusflaska ut av fryserne konstaterte jeg raskt at den nesten ikke hadde blitt nedkjølt. Jeg satte derfor stoppeklokka på 25 minutter i håp om at 55 minutter i minus 15 grader burde holde for å kjøle 1,5 liter væske. Etter 55 minutter konstaterte jeg atter en gang av brusen ikke var duggfrisk og kald slik brus som har stått natten over i et kjøleskap er. Den var kun litt kaldere. Kjørte derfor på med nye 20 minutter. Etter 1t og 15 min gadd jeg ikke å vente lengre og satte meg til i sofaen for å se på film. Brusen var nå nesten duggfrisk. jeg er sikker på at den fint kunne ha hatt 15-30 minutter til uten å få frostpartikler. Vel noget overrasket må jeg si at jeg ble ved å konstatere at 1,5 liter kullsyreholdig drikke som holder romtemperatur trenger ca 1,5 timer i et fryseskap på minus 15 graderfor å bli duggfrisk og kald.... Endret 20. april 2016 av Mazeking Lenke til kommentar
Vice Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Hvis du tvinner en våt klut rundt flasken går det raskere å kjøle den ned mens den ligger i fryseren. 1 Lenke til kommentar
Musty Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Det tar ca halvannen time i en vanlig liten fryser å kjøle ned en stor flaske brus, mot ca 4t i kjøleskap. Men Pepsi Max fryser fortere enn cola, både med og uten sukker. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Fyll vasken din med kaldt vann og hiv brusen oppi der. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Fyll vasken din med kaldt vann og hiv brusen oppi der. Kaldt *rennende* vann er mye mer effektivt, men litt sløseri å la vannet renne i 20min bare for å få kald brus. 1 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 (endret) 70% is 30 % vann i en bøtte ( eller i vasken ). Og ha en en god dæsj med salt oppi. Dette kjøler ned det du måtte ønske på kort tid. Salt gjør at frysepunktet i vann flytter seg nedover. Det blir kaldere en 0 grader. Og det sier seg jo selv at kaldt vann som omkranser en flaske kjøler ned fortere en hva kald luft gjør. Det og bare bruke is i en bøtte går saktere en vann,salt og is. Om du har en stor fryser med plass til en bøtte/bolle så kan du ta vann i en bøtte/bolle + salt og sette den i fryseren med brusen oppi. Men det og bruke noe vått rundt brusen før den legges i fryseren vil ha nesten samme effekten, men det er lettere Endret 19. april 2016 av Eriksendrul 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Hvis du tvinner en våt klut rundt flasken går det raskere å kjøle den ned mens den ligger i fryseren. Funker og flott med vått papir. Kald øl på 10 minutter. 1 Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Flasken nedi isvann (gjerne med salt) og så beveger du på flasken i vannet. Da flytter du innholdet i flasken slik at ny varm brus får kontakt med flasken innenfra, og nytt kaldt vann får kontakt med flasken utenfra. Da er det gjort på noen minutter å kjøle en stor flaske. Men du må stå og bevege på flasken hele tiden da. 1 Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Problemet er at en 1,5L flaske ikke har stor nok overflate til å kjøle ned så effektivt som du ønsker. Om du ser på en radiator, går væsken gjennom tynne rør for å maksimere overflate som er i kontakt med luft. Om du hadde delt 1,5L opp i 0,5L-flasker, ville du fått større overflate. Vann leder også varme bedre enn luft, så om du hadde lagt flaskene i kaldt vann/isvann hadde det vært ennå bedre. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Isvann med salt er det beste. Saltet gjør at isen smelter ved lavere temperatur slik at vannet blir kaldere. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Varm Pepsi + isbiter = kald Pepsi...? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Varm Pepsi + isbiter = kald Pepsi...? Varm Pepsi + isbiter = utvannet, lunken Pepsi 1 Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Noe jeg har gjort med hell i lignende situasjon da jeg var veldig fysen på et glass brus var å helle det over i et lite glass. Et par desiliter blir mye raskere kaldt enn hele flaska ;-) Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 Teknikkmagasinet har masse gøyt for dette behovet. Whiskysteiner som man har i fryseren, virker like godt til brus. Videre får man glass med doble vegger med kjølevæske i som man kan ha i fryseren. Så har vi en slik s-format renne som man har i fryseren og som man kan helle brusen gjennom. Dersom man bruker disse tre triksene sammen så er man garantert iskald drikke umiddelbart. Men noen burde produsere en sånn hurtigkjøler, i form av et kar man fyller med is og vann og salt, samt en motorisert holder som roterer flasken rundt seg selv og rundt i isvannet. Da vil jeg gjette at en stor flaske kan kjøles fra 25 til 5 grader på noen få minutter. Den må også ha plass til en sekspakning ølbokser. En slik innretning ville solgt for mange hundrelapper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå