AnonymDiskusjon Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Jeg ble ansatt i min nåværende jobb som Tilkallingshjelp tidlig i Juli 2015. Selv om jeg var ekstrahjelp jobbet jeg 5 dager i uka fra 07:30 til 15:30. 01.01.2016 ble jeg fast ansatt etter at prøvetiden på 6 måneder hadde gått ut. Dette er første gangen jeg har hatt full jobb. Jeg har tidligere jobbet deltid i matbutikk og på bensinstasjon. Det gjorde jeg i 3 år før og frem til jeg begynte i min nåværende jobb i Juli 2015. Og for en liten stund siden fikk vi selvangivelsen vår. jeg kan INGENTING om dette. Ikke en dritt i det hele tatt. Jeg har ikke lån,ikke gjeld,jeg bor hjemme,har ikke bil eller førerkort. Tar bussen 5 dager i uka til og fra jobb. Jeg betaler strømregning,tv og internett regning hjemme som "leie". Betaler altså ikke et eksakt beløp hjemme. Jeg er 23 år. ( om det har noe og si ) Trenger jeg og føre inn eller fjerne noe på selvangivelses eller er det bare og sende inn ? Anonymous poster hash: 8e429...37c Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Du bør sjekke at alt stemmer, men om du ikke skal gjøre endringer trenger du ikke engang levere selvangivelsen (så lenge du er en vanlig lønnsmottaker). Lenke til kommentar
2Tetrix Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 For din del så blir det vel kun å se til at lønnen stemmer overrens med virkeligheten og lønns/trekkoppgaven du har fått fra arbeidsgiver. Vanlige fradrag om du arbeider er reisefradrag. Dette kan du lese om her: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Jobb-og-utdanning/Fradrag-for-reiser-hjem--arbeid/Reisefradragskalkulator/ Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Selv om du ikke har hatt full jobb før, så er det ikke noen endringer ved selvangivelsen. Den skal sjekkes på samme måte som alltid. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. april 2016 Forfatter Del Skrevet 19. april 2016 Aldri sjekka den heller. Fikk igjen 8k på skatten av en eller annen grunn. Om det skulle ha noe og si Anonymous poster hash: cce4c...51b Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 (endret) Aldri sjekka den heller. Fikk igjen 8k på skatten av en eller annen grunn. Om det skulle ha noe og si Kan være du hadde fått igjen mye mer dersom du hadde sjekket den, og korrigert feil. I det minste hadde du visst hvorfor du fikk penger tilgode, og at beløpet var riktig. Det er DU som er ansvarlig for at det som meldes er riktig. Endret 19. april 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. april 2016 Forfatter Del Skrevet 20. april 2016 Aldri sjekka den heller. Fikk igjen 8k på skatten av en eller annen grunn. Om det skulle ha noe og si Kan være du hadde fått igjen mye mer dersom du hadde sjekket den, og korrigert feil. I det minste hadde du visst hvorfor du fikk penger tilgode, og at beløpet var riktig. Det er DU som er ansvarlig for at det som meldes er riktig. Jeg kunne sikkert sjekka. Problemet er at jeg har ikke peiling på hva jeg skal se etter. hva jeg har tjent eller har krav på. Jeg er et håpløst tilfelle når det kommer til ALT som har med økonomi,lån,lønn,rettigheter,skatt osv........ Trur jeg skal finne et kurs ellernoe.. Anonymous poster hash: cce4c...51b Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Du får lønns- og trekkoppgave fra arbeidsgiver, og årsoppgaver fra alle finansinstitusjoner. Det er en god plass å starte, sjekk at alt er korrekt ført i selvangivelsen. Sjekk også at ev. reisefradrag er tatt med, dette må du føre på selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå