Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefales canon eos?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Canon kom nylig med en ny 24 mpx sensor som gir forbedring både i oppløsning, iso-egenskaper, dynamisk kontrast og mere til. 750D er den billigste modellen som har denne nye sensoren. Alle de andre du nevner har den gamle 18mpx'eren. Se på 760D også om du foretrekker litt mer avanserte kontroller. Sikter selv på et av de to.

Lenke til kommentar

Konkurrentene til Canon har også mye kjekke kamera og objektiver, men du har kanskje Canon-optikk fra før? (eller tilgang på det via slekt/venner).

Mitt EOS-utstyr ligger godt nedpakket, og der vil det nok fortsatt ligge urørt med mindre jeg skal ta bilder av fly eller fugler.

Har inntrykk av at Canon er blitt veldig forsiktig og konservativ på kameramarkedet de siste årene, jeg ville neppe vurdert Canon i dag.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

.... 750D er den billigste modellen som har denne nye sensoren. ...

Det er ikke korrekt. Det er kun 80D som har den nye sensoren. 70D har en 20MP sensor som er litt bedre enn den gamle 18MP-varianten. 750D har en litt eldre 24MP sensor som er mer på høyde med den gamle 18MP sensoren.

Når det er sagt så har speilreflekskameraer du får kjøpt i dag veldig bra sensorer og sensoren er bare en av mange faktorer som avgjør valg av kamera. Som Ventle skrev vil bruksområde bety en del for hva som er best for deg. Det er ikke slik at ett av disse er mye bedre enn noe annet når man også tar pris med i betraktning.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Kva anbefales nytt 750d, brukt 7d elller brukt 60/70d?

Har eit maksimalt beløp på 8000kr:)

Mye avhengig av bruksområde og kompetanse.

Alle kan brukes i automodus og bare knipse i vei, men noe forkunnskaper gir mye bedre bilderesultater.

Er man mye interessert i action-fotografering er nok 7D best, men da burde man ha inngående kunnskap om fokussystemet i kameraet for og få full utbytte.

Er ikke action på fulltid viktig men man vil ha et kamera som man kan lære seg fotografering og vil gjerne ha flere muligheter til og justere de forskjellige innstillingene på en lettere måte er 70D et greit alternativ.

Vil man bare knipse i vei uten store forkunnskaper angående fotografering og har heller ingen intensjoner om og lære seg fotografering holder det med en 750D eller en 100D siden de er veldig like i bildekvaliteten.

Men hvis du ikke har noen intensjoner om og lære fotografering tror jeg du vil ha større utbytte ved og kjøpe et såkalt entusiastkompaktkamera, bildekvaliteten vil være relativ lik til vanlig visning og de er enklere å bruke samt det er lettere og få bildene skarpere "dybdeskarphet". Foreksempel Canon S120, Sony RX100 og Panasonic LX100 er denne type kameraer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Kva anbefales nytt 750d, brukt 7d elller brukt 60/70d?

Har eit maksimalt beløp på 8000kr:)

Mye avhengig av bruksområde og kompetanse.

Alle kan brukes i automodus og bare knipse i vei, men noe forkunnskaper gir mye bedre bilderesultater.

Er man mye interessert i action-fotografering er nok 7D best, men da burde man ha inngående kunnskap om fokussystemet i kameraet for og få full utbytte.

Er ikke action på fulltid viktig men man vil ha et kamera som man kan lære seg fotografering og vil gjerne ha flere muligheter til og justere de forskjellige innstillingene på en lettere måte er 70D et greit alternativ.

Vil man bare knipse i vei uten store forkunnskaper angående fotografering og har heller ingen intensjoner om og lære seg fotografering holder det med en 750D eller en 100D siden de er veldig like i bildekvaliteten.

Men hvis du ikke har noen intensjoner om og lære fotografering tror jeg du vil ha større utbytte ved og kjøpe et såkalt entusiastkompaktkamera, bildekvaliteten vil være relativ lik til vanlig visning og de er enklere å bruke samt det er lettere og få bildene skarpere "dybdeskarphet". Foreksempel Canon S120, Sony RX100 og Panasonic LX100 er denne type kameraer.

Jeg er enig i han over, spesielt det om kompaktkamera. Hvis du ikke vil lære om blenderåpning, eller ikke har spesielle krav (sportsfotografi), så er et godt kompaktkamera riktig.

Ellers, hvis du vil ha noe å vokse med, så fungerer Canon eller Nikon bra. Da har man tilgang til plenty av billige linser i ettertid. Med 8 tusen ville jeg satset på et (brukt) 60d-70d eller 700d/750/760d, sammen med et ca 18-50mm f2.8 objektiv. Og så utvidet med ei 50mm eller 30mm f1.4 eller f1.8 objektiv. Masse glede for pengene!

Edit: Merk at vekt har mye å si. 7D er tyngre enn 70d, som igjen er tyngre enn 700d. Jeg kjenner flere som ikke kan bruke noe tyngre enn 700d med ei halv-lett linse på.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Edit: Merk at vekt har mye å si. 7D er tyngre enn 70d, som igjen er tyngre enn 700d. Jeg kjenner flere som ikke kan bruke noe tyngre enn 700d med ei halv-lett linse på.

Skal innrømme at vekt er et problem når man drar rundt på kamerahus med 400 f/2.8 eller 600mm f/4 optikk, men kan ikke helt skjønne at et hvilket som helst kamerahus (inkl. 1Dx) med 24-70mm f/2.8 er noe problem å bære på. Alle klarer et par kg; ellers må man begynne å trene litt ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skal innrømme at vekt er et problem når man drar rundt på kamerahus med 400 f/2.8 eller 600mm f/4 optikk, men kan ikke helt skjønne at et hvilket som helst kamerahus (inkl. 1Dx) med 24-70mm f/2.8 er noe problem å bære på. Alle klarer et par kg; ellers må man begynne å trene litt ;)

Det spørs jo hvem du er og hva du skal gjøre. Skal du gå Norge på langs har vekten mer å si enn om du skal slepe fotobaggen fem minutter til og fra bilen.

Lenke til kommentar

Det spørs jo hvem du er og hva du skal gjøre. Skal du gå Norge på langs har vekten mer å si enn om du skal slepe fotobaggen fem minutter til og fra bilen.

Norge på langs tar du med deg et kompaktkamera, på tvers tar du med deg 1Dx :p

Lenke til kommentar

Norge på langs tar du med deg et kompaktkamera, på tvers tar du med deg 1Dx :p

Jeg vil neppe prøve på noen av delene; men det skjer jeg går lange turer på fjellet (stund siden sist); har alltid hatt med meg et kamerahus, 24-70 f/2.8 og en blits. Trenger stort sett ikke mer enn det. Med mindre man skal ha dyrebilder klarer man seg fint med normal-zoom på fullformat. Hovedproblemet til flertallet som drar med kamerautstyr på tur er at de tar med altfor mye. Dro selv til Venezia for en del år siden med kun 35mm optikk (absolutt ingen annet optikk i sekken). Stod mellom den, fast 24mm eller normal-zoom (24-70). Det ble faktisk flere bra bilder med fast-optikk, man må planlegge litt mer (og bruke beina). 

NB! fotoutstyr på tur er bare barnemat i forhold til video!

Lenke til kommentar

En ting er bærevekta, men en annen ting er hva en kan holde behagelig stabilt foran ansiktet ei lita stund.

Det er en ting jeg ikke har tenkt på, før jeg møtte to stykker som syntes 60d'en min pluss 17-50/2.8'en ble for tung til å bruke.

I tillegg, så er det kanskje greit med et billig kamera og linse, hvis en ikke vil passe veldig godt på tingene sine? Jeg kjenner det er litt ubehagelig å være på ferie med veldig dyre ting med meg.

Og en ting til trådstarter, er ikke 760d bedre enn 750d da?

Har du gjort deg opp noen tanker?

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg ikke har tenkt på, før jeg møtte to stykker som syntes 60d'en min pluss 17-50/2.8'en ble for tung til å bruke.

Yngre personer har ikke samme fysiske aktiviteter slik som det var i gamledagen, med det får da være måte på. Klarer de ikke å løfte drøye kiloen burde du henvise de til hjelpemiddelsentralen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Dette med vekt og volum er ikke bare diskutert i fotoforum. Ta en titt på fjellforum for eksempel. Noen knekker tannbørsten og tørker tannkremen ?

Selv har jeg blitt bitt av vektspare basillen når det gjelder fjellturene mine. Det koster penger og gjøre utrustningen lettere, men herlighet hvor flott turen blir når man har redusert velten på ryggen fra 25 kg til 13 kg

Dette har fulgt meg inn i fotoverdenen og jeg har også her gjort det slik at vekten og volumet er kraftig redusert, selvfølgelig uten reduksjon i kvaliteten på det ferdige bildet.

Men bevares, det gjør meg fremdeles ingen verdens ting om folk fremdeles vil bære 1/3 av kroppsvekten sin på ryggen.

For min del har jeg sett lyset

Her er min pakkeliste for fjellturene

https://lighterpack.com/r/bl37jr

Endret av Bringisen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...