Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidskontrakt som bryter med loven

Airbuzzy

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tilbudet om ny jobb som både jeg og ny arbeidsgiver ønsker at skal starte så fort som mulig. I utgangspunktet trodde jeg at oppsigelsestiden var én mnd, men det viser seg at denne er på 3 mnd. Arbeidsplassen har tidligere fått refs av arbeidstilsynet på grunn av flere forhold, og det har vært mange ulovlige kontrakter på denne arbeidsplassen. Saken her er to formuleringer i kontrakten:

"Når forhold gjør det nødvendig er du inneforstått med å stå til disposisjon i arbeidsgivers andre avdelinger"

- Her får jeg ikke utbetalt tillegget på 23 kr timen slik tariffavtalen krever, dersom jeg skal jobbe på tvers av avdelinger. Jeg er nattevakt, så oppgavene mine er i utgangspunktet relativt straight forward. 

Vedrørende oppsigelsestid, som er det spørsmålet mitt omhandler:

"Ved oppsigelse av stillingen forebeholder bedriften seg retten til å be den ansatte fratre stillingen i oppsigelsesperioden". 

- Altså, de har en oppsigelsestid på 3 mnd, mens loven kun krever én mnd. Likevel forebeholder de seg retten til å droppe hele oppsigelsestiden. 

Slik jeg ser det så sitter arbeidsgiver med alle fordelene, og å "be den ansatte fratre stillingen i oppsigelsesperioden" er vel ikke lovlig når lovpålagt oppsigelsestid er én mnd?

Jeg har jo skrevet under på kontrakten, men om den er ulovlig i utgangspunktet, ja da kan jeg vel starte i ny jobb etter den éne mnd med oppsigelsestid? Kan jeg kreve kontrakten ugyldig, og gå på dagen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg er ikke jurist, men kan se hva jeg kan klare å svare på. 

Er du medlem av en fagforening? De vil hvertfall i mange tilfeller hjelpe deg med å se over kontrakten.

"Når forhold gjør det nødvendig er du inneforstått med å stå til disposisjon i arbeidsgivers andre avdelinger"

Dette er antagelig en sikring fra arbeidsgiver om at styringsretten er dokumentert også i kontrakten. Styringsretten er en rett arbeidsgiver har til å plassere deg i nytt arbeid hvis han/hun ser det nødvendig, men kan i utgangspunktet ikke fravike stort fra dine ordinære arbeidsoppgaver. Les mer om det her: http://gratisrettshjelp.no/blog/2-3-1-arbeidsgivers-styringsrett/

"Ved oppsigelse av stillingen forebeholder bedriften seg retten til å be den ansatte fratre stillingen i oppsigelsesperioden". 

I Arbeidsmiljølovens § 15-3 første ledd står det følgende:

Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

Med dette til grunn vil jeg anta at det er uproblematisk å tegne kontrakt som sier noe annet enn 1mnd. Likevel står det følgende i åttende ledd: 

Partene kan ikke ved tariffavtale eller annen avtale fravike oppsigelsesfristene i andre eller tredje ledd før oppsigelse har funnet sted, eller bestemme at oppsigelsesfristen ved oppsigelse fra arbeidstakerens side skal være lenger enn ved oppsigelse fra arbeidsgiverens side.

Dvs. at arbeidsgiver ikke kan legge opp til at oppsigelsestiden er lengre for deg, enn for seg selv. Likevel går nok ikke dette på oppsigelsestid, men på det å utføre arbeidsoppgavene i stillingen. Jeg vil anta at denne setningen ikke gjør at arbeidskontrakten utløper, men at du bare ikke får lov til å arbeide i den stillingen. Du er dermed ansatt i 3mnd, men må la være å arbeide.

Dette er mine tanker. Men som sagt; jeg er ikke jurist, og jeg satt meg ikke veldig grundig inn loven akkurat nå. Det lureste er nok å høre med fagforeningen (om du er medlem).

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg er ikke medlem i noen fagforening. 

Jeg har en 80% arbeidskontrakt, med gjennomgående 1-1 ukesturnus. 

Slik jeg ser det så har arbeidsgiver alle fordelene. De kan holde meg der inntil 3 mnd og være sikret med arbeidskraft den tiden, mens de i teorien kan be meg gå uten oppsigelsestid om de føler for det. 

"Hvis ikke annet er skriftlig avtalt" - Her har jeg jo undertegnet kontrakten... Men har jeg "skyld" for å ha undertegnet, en i utgangspunktet, ulovlig kontrakt?

Lenke til kommentar

Det er fullt lovlig å avtale lengre oppsigelsestid enn tre månedar.

Det er ganske vanlig å avtale at arbeidsgiver har muligheit til å kreve øyeblikkelig fratredelse i oppsigelsesperioda, men dette fritek ikkje arbeidsgiver frå plikta til å betale deg lønn i oppsigelsestida, det berre fritek deg frå din plikt til å stille med din arbeidskraft.

Ei slik ordning er heilt vanlig, spesielt i virksomheiter der ein frykter at den ansatte som har sagt opp kan forårsake uro på arbeidsplassen, kan bruke oppsigelsestida på å rekruttere kundar inn til sin nye jobb, og liknande ting som er uønska for arbeidsgiver.

Av denne grunn er det mange arbeidsgiverar som foretrekker å berre betale deg for å holde deg heime i oppsigelsesperioda.

Men det er verdt å merke seg at du på grunn av lojalitetsplikta ikkje har rett til å kreve lønn for alle tre månedane i oppsigelsestida dersom du får deg ny jobb før oppsigelsestida går ut. Du har ei ulovfesta plikt til å bidra til å gjere arbeidsgivers økonomiske tap så lavt som mulig.

Lenke til kommentar

"Ved oppsigelse av stillingen forebeholder bedriften seg retten til å be den ansatte fratre stillingen i oppsigelsesperioden"

Arbeidsgiver har lønnsplikt i oppsigelsestida, men ikke plikt til å faktisk sysselsette vedkommende, holde kontorplass etc for vedkommende. Setningen over forstår jeg slik at arbeidsgiver forbeholder seg retten til å be vedkommende ikke møte på jobb i oppsigelsestida. Altså lønn uten arbeidsplikt. Jeg tror det er vanlig å benytte i tilfeller der kontorleie eller andre fasiliteter er kostbart i oppsigelsestida samtidig som arbeidskraften ikke lengre er ønsket. Det er sikkert tilfeller der arbeidsgiver er redd for den oppsagtes oppførsel i oppsigelsestida. Det pleier jo å bli ganske anstrengt når noen sies opp. Andre tilfeller kan være når arbeidsgiver er redd for at den ansatte skal ta med seg viktig kunnskap om konkurransesituasjonen til en konkurrent. Risikoen for sabotasje av ulik art er også til stede. I det hele tatt, mange grunner til at arbeidsgiver ønsker at arbeidstaker skal fratre stillingen i oppsigelsesperioden. Jeg vil anta de fleste ansatte ser det som en stor fordel å kunne motta lønn og samtidig være fri.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kan og bety at den ansatte får en mindre krevende stilling i oppsigelsestiden

Viss en f.eks er leder for noe så blir en fratatt lederstillingen

Nei, ei slik endring ligg utanfor arbeidsgivers styringsrett og vil kreve ei endringsoppsigelse med lik oppsigelsestid med mindre arbeidstakaren samtykker i endringa.

Lenke til kommentar

- Her får jeg ikke utbetalt tillegget på 23 kr timen slik tariffavtalen krever, dersom jeg skal jobbe på tvers av avdelinger. Jeg er nattevakt, så oppgavene mine er i utgangspunktet relativt straight forward. 

Dette burde jo i utgangspunktet være en enkel sak å ta opp med arbeidsgiver.  Men det er alltid vanskelig å bedømme utifra et kort utdrag fra kontrakten din.  (Er ikke en oppfordring til å legge inn hele her)  På arbeidsplasser med flere fagforeninger og arbeidstidsordninger er det ofte forskjeller på tillegg og ordninger.  Snakker av erfaring fra tidligere arbeidsplass, hvor det var minst like mange meninger om lønnsordningene som antall ansatte ;)

Jeg har jo skrevet under på kontrakten, men om den er ulovlig i utgangspunktet, ja da kan jeg vel starte i ny jobb etter den éne mnd med oppsigelsestid? Kan jeg kreve kontrakten ugyldig, og gå på dagen?

Utifra din utdrag så er ikke kontrakten ulovlig, når det gjelder oppsigelsestiden så fikk du vel en del greie svar på det :)

Det burde være greit å spørre arbeidsgiver om ting du lurer på i arbeidskontrakten.  Bare gå saklig frem. 

Men, alt etter hvordan arbeidsplassen din er, så kan det jo være en god investering å melde seg inn i fagforeningen, kanskje samme gjelder for din nye arbeidsplass?  Det er litt lettere når man har tillitsvalgte på laget.

Evt kan du få hjelpe av noen du kjenner til å se igjennom kontrakten.  Men det er i utgangspunktet et privat dokument mellom deg og arbeidsgiver så ikke legge det ut noe sted. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...