Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Vurdering av/synspunker på servicepris (Honda)


Anbefalte innlegg

(Mulig dette hører til på teknisk og trimming, men har vurdert saken og selv kommet til at hovedforumet er riktigste sted.)

 

Vil gjerne ha noen synspunkter rundt pris på deler/arbeid i forbindelse med en bilservice. For ordens skyld: Det er ikke min/vår bil, det er en firmabil til en av våre kunder som vi av grunner jeg ikke går nærmere inn på hadde ansvar for å få tatt til service og så viderefakturert kunden. Vi holder til utenfor Norge, generell erfaring med egne firmabiler er at deler er omtrent som Norge, arbeid (ved merkeverksted) er 10-20 % under Norge.

 

Bilen det gjelder kan sannsynligvis godt sammenlignes med http://www.honda.no/cars/new/jazz-2016/overview.html (samme "plattform", men sedanutgave som innen EU/EØS bare har vært solgt i noen land og visstnok ikke i Norge, 5-6 år gammel). Servicen var for 120000 km og ved merkeverksted..

 

Regingen ser slik ut: Før mva er belastet arbeid ca 1950 kr og "deler etc iflg spesifikasjon" ca 3660 kr (altså ca 7000 kr med norsk MVA-%, den er litt lågere her.) Deler som er oppgitt på spesifikasjon er: 3,6 l halvsyntetisk motorolje. Oljefilter motor. Pakning tappeplugg olje. 3,2 liter olje automatgir. Pakning tappeplugg automatgir. Luftfilter. Bremseklosser foran. Bremsevæske (bytte). Radiatorvæske (byttet. Blinklyspære.

 

Synes regningen var noe høg sammenlignet med på våre egne firmabiler. Lyder den fornuftig?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Olje 3,6 * 265,- = 954,-

Pakning 49,-

ATF olje 3,2 * 289,- = 925,-

Pakning plugg automat: 49,-

Luftfilter: 549,-

Bremseklosser foran 1.024,-

Bremsevæske (1 liter): 285,-

Radiatorvæske (4 liter konsentrat) 349,-

Lyspære: 196,-

Sum 4.380,-

 

Priser hentet fra Mekonomen.no, hvor jeg har søkt etter delen sammen med ordet "Honda", så det er litt tilfeldig hva som kommer opp. Jeg har valgt det dyreste jeg fant av nokså ordinære deler.

Lenke til kommentar

Takk, Fikse

 

Uten MVA skulle det bli 3650 kr og altså temmelig det samme som på fakturaen hit. Nå synes jeg nok olja var dyr hos Mekonomen, likeså er kjølevæsken tynnere her (varmere enn i Norge), men siden originaldeler alltid er dyrest må vel deleprisene sies å være OK og bare å onstantere at Honda har dyre deler. 

 

 Flere som har synspunkter? 

Lenke til kommentar

Automatolje er dyrt, kan fort bli rundt 300kr/L, men det er litt rart at de ikke bytter filter og da evt pakning til bunnpanna samtidig.

 

Å anslå halvsyntetisk motorolje til 265 kr/L er litt vel drøyt. Du får 4L kanne med fullsyntetisk hos Biltema til den prisen. Luftfilter til 549 høres også i overkant mye ut. Ellers er ikke prisen direkte avskrekkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pris på olje kjøpt over disk er milevis under det verksteder våger å ta ved service. Har ikke regninga for hånda, men tror jeg betalte godt over 2000 (kanskje nærmere 3) for 4-5l ved forrige service (Peugeot). Ble hvert fall rimelig paff da jeg fikk regninga på nesten 7k for en service på en bil jeg trodde var litt mer edruelig enn andre (har hatt Audi tidligere).

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Pris på deler/olje har knapt noen relevans til reell kostnad. På meg virker det som at det draes et lykkehjul for å fastsette priser. Både merkeforhandlere og delesjapper som Mekonomen virker til å fullstendig mistet bakkekontakten i så måte.
Jeg har så mange eksempler å komme med at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne.
Men at olje ofte er en vare som prises hysterisk for å kunne ha råd til å drive med bilverksted/salg er etterhvert en velkjent sak i bilkretser skulle jeg tro. Nå fikk jeg i farten ikke med meg at det var snakk om halvsyntet. Det ville nok gjort det rimeligere hos Mekonomen, men originalt er det klin umulig å si uten å faktisk høre med der man tok servicen.
Luftfilter er reell pris for en tilfeldig Honda, på Mekonomen.no så det er en høyst mulig pris.

Ang filter/bunnpakning på automat er det ikke alle automater som har utbyttbart filter, eller filter i det hele tatt, for den saks skyld. Konkret kan jeg nevne Aisin-Warner, som på de 3 forskjellige utgavene jeg har jobbet med, ikke har noe utbyttbart filter, kun en grovsil som er omtrent umulig å komme til mens kassen står i bil.
Jeg har i den siste tiden brukt litt tid foran PC for å skaffe deler til 3 forskjellige biler. Prisforskjell mellom original evt delesjappe á la Mekonomen, og f.eks Rexbo.eu, og div andre utenlandske sider, er fra 30-40% rimeligere opptil 80% rimeligere. Da snakker vi om helt identisk vare eller helt tilsvarende kvalitet (Brembo, SKF, Conti, Bosch, Ate). På meg virker det som at de utenlandske sidene klarer å ha en viss sammenheng mellom produksjonskostnad og salgspris. Greit nok at norske steder blir en del dyrere pga lønn og div andre særnorske forhold, men det forklarer ikke det store spriket.

Lenke til kommentar

Fakturerer ut Castrol Edge 5w30 160 kr + mva per liter

Comma 5w40 100 kr + mva

Frostvæske, forskjell mellom blå, rød, grønn og gul, men de ligger på 80,85,95,105 kr per liter + mva

ATF olje var dyrt! Tar selv 220 kr + mva for MB 236.15 ATF olje, er for 7. trinn girkasse og brukes mest på W212++

Audi DSG olje ligger på rundt 180 kr + mva hos oss. Dynocat har best olje! 

Lenke til kommentar

Takk for svar, og beklager jeg ikke har kommet tilbake før. Mer om årsaken til dette finner dere på https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1718813, innlegg nr 15 der.

 

E.C. jeg har fått bekreftet på annet hold hva også fikse er inne på i innlegg nr 6. Her er det verken filter eller bunnpakning (unntatt en pakning på tappepluggen, den er byttet), så da blir det vel rimelig vanskelig å bytte det ;).

 

Motorolja har jeg fått bekrefta var fra Mobil, som vel er relativt dyr vare, men den var ikke heilt håplaust prisa, rundt 170 kr/liter. + MVA. (Siden Honda lokalt foreskriver skifte av både olje og filter hver 10000 km/seks måneder ser jeg ikke heilt poeng i heilsyntetisk.) Den prisen du har betalt LtdEdFred hørtes direkte underlig ut, 400-600 kr pr liter?!

 

Luftfilteret var prisa til rundt 670 kr + MVA, så der vet tydeligvis Honda å ta betalt for varene her også. og fikses pris var i hvert fall ikke overdrevet. Lyspæra til blinklyset kosta også så det holdt, de koster 21 kr + MVA til bilene vi sjøl bruker, så tror jeg fremdeles foretrekker blanke pærer og oransje glass. Ellers kunne en på kontoret her fortelle at Honda lå stort sett 40-50-60 % over delene på bilene vi sjøl bruker (som ikke selges i Norge, derfor går jeg ikke nærmere inn på merket).

 

Flexxy, forhåpentligvis er frostvæske billigere her, for her er den tynn og ikke mye frosttålig sett med norske øyne. Stort sett blandes den til -10/-12 grader som jo hadde vært katastrofe for de fleste bilmotorer i Norge, men heilt fint her (ingen andre her enn meg, ektefellen og andre født under verdens iskalde breddegrader ville likevel tenkt tanken på å kjøre bil om det var kaldere...) og visst nok med tanke på rusthindring og slikt. Hvilken type automatgirolje Honda bruker vet jeg ikke, men siden den skulle byttes med 40000 km/to år mellom må det vel være enten billig olje eller billige girkasser (vi bytter i hvert fall på 100000 km/fem år mellom på våre egne firmabiler)?

 

Men OK, kunden har fått fakturaen viderefaktureret nå og pr e-faktura, så vi avvente evt reaksjoner i løpet av 24-48 timer. Får jeg noen reaksjoner kommer jeg tilbake, ellers sier jeg tusen takk for all hjelp. Jeg setter status til løst nå og er statusen der om to-tre dager også har kunden ikke latt høre fra seg pga regningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...