Gå til innhold

TEST: iPad Pro 9.7


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+89234341

 

Hvilket app bruker du for å fjernstyre PCen btw?

Tenkte et lignende oppsett selv. Har vel bare kommet over astropad men trodde ikke den funket over 4g? Og ikke med windows.

 

 

Astropad er laget for å bruke som tegnebrett, det ehr blir mer tradisjonell fjernstyring med tradisjonelle protokoller. 

 

Jeg bruker personlig Jump Desktop. Den støtter VLC, RDP, og deres egen Fluid RD protokoll. Superfornøyd med det, da appen generelt har mange fine funksjoner - f.eks kan den autoscale Windows basert på skjermoppløsning om du bruker RDP (krever Pro-utgaven av Windows). Dvs at om du snur skjermen eller går inn i split view mode så endrer den automatisk oppløsning på den fjernstyrte PCen slik at det passer halve iPad-skjermen. Støtter også mus (en spesiell en, swiftpoint gt - kjøpte min på expert), ekstern skjerm, og mye annet. 

 

En annen app som også er nyttig er duet display. Lar deg koble iPaden til en PC via USB og bruke som skjerm. Støtter full oppløsning og touch input. Krever litt av PCen, men en stasjonær PC som den jeg noen ganger bruker appen på for å få en tredje skjerm takler det helt fint. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikset idag en bedre løsning for de som vil ha PC+mobilOS i ett - jeg lastet ned en VMM/Androidemulator på min Yoga 2 Pro - nå har jeg fullverdig Win10 med tastatur og mus, Windows tablet om jeg bretter den over, og om jeg i tillegg da åpner emulatoren har jeg et fullverdig androidnettbrett. Alt i ett, ingen RDP nødvendig. og jeg kan bruke stylus om jeg vil. Noen bedre? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det enkle svaret er at ett operativsystem som i bunn og grunn er designet for mobiltelefoner kan ikke holde følge med fullverdig Windows eller OSX.

Peker du på spesifikke funksjoner kan du finne tilfeller hvor det er sant. Du kan samtidig finne tilfeller hvor Windows eller OSX ikke kan holde tritt med iOS, også i produktivitetssammenheng.

 

 

Split-view er greit, men nær ubrukelig på en skjerm på 12.9" eller 9.7".

En av hovedgrunnene til at jeg har 12.9" tross skepsis til størrelsen er at den kjører apps i fullmodus i split view, noe 9.7" ikke gjør. Enorm forskjell.

 

Har du normalt syn enten naturlig eller korrigert så vil du kunne dele en 2732x2048 oppløsning i to uten å ha problemer.

 

 

Videre mener du at skjult filsystem er bedre enn Windows og OSX's løsning....?

Jeg har ca. like mye behov for at OSet sine systemfiler er et valg når jeg åpner i filer i Word som jeg har for å telle antall føflekker på kassadama før jeg betaler.

 

 

 

Alle har rett på sine meninger, og om iPad Pro fungerer bra for deg, flott. For meg derimot føltes det som å ha en tvangstrøye på seg, ikke fordi hardwaren (pga optimalisering) var for dårlig men programvaren var for begrenset.

 

 - Det er godt mulig det er enkelte deler av iOS som holder følge med Windows eller OSX på produktivitetsfronten, men det er totalpakken jeg snakker om.

 

 - Oppløsningen er ikke problemet med split-view, det er den fysiske størrelsen på skjermen. Hvis jeg skal sitte behagelig samtidig som jeg produserer/redigerer blir selv 15.6" for smått til å ha fremme kildemateriale, referanser samt arbeidsvinduet. Jeg arbeider til vanlig på 3x24" (16:10) og jeg synes synd på de som må bytte vindu 3 ganger i minuttet i stedet for å bare flytte blikket litt.

 

 - Når vi snakker om filsystemet er det ikke snakk om muligheten til å åpne systemfiler i Word men å kunne samle filer for ett prosjekt i en mappe, lage en struktur osv for å kunne arbeide effektivt. Hvis jeg ikke har tilgang til filene direkte må jeg åpne "appen" for hver fil jeg skal sjekke i stedet for bare å dobbelttappe på filen. Lukket system er bra i sikkerhetssammenheng, men ikke mye praktisk. 

 

Samtidig synes jeg det er komisk at noen snakker om sikkerhet i ett lukket filsystem samtidig som de foreslår å bruke Dropbox/Onedrive og andre skytjenester. Jeg ville aldri flyttet noe annet enn private filer på en skytjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikset idag en bedre løsning for de som vil ha PC+mobilOS i ett - jeg lastet ned en VMM/Androidemulator på min Yoga 2 Pro - nå har jeg fullverdig Win10 med tastatur og mus, Windows tablet om jeg bretter den over, og om jeg i tillegg da åpner emulatoren har jeg et fullverdig androidnettbrett. Alt i ett, ingen RDP nødvendig. og jeg kan bruke stylus om jeg vil. Noen bedre? :)

 

Emulering av Android kan vel ikke betegnes som noen spesielt god løsning. Da kan man jo si at RDP fra iOS til en Windows Server/Desktop også er en flott løsning andre veien osv..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

- Oppløsningen er ikke problemet med split-view, det er den fysiske størrelsen på skjermen. Hvis jeg skal sitte behagelig samtidig som jeg produserer/redigerer blir selv 15.6" for smått til å ha fremme kildemateriale, referanser samt arbeidsvinduet. Jeg arbeider til vanlig på 3x24" (16:10) og jeg synes synd på de som må bytte vindu 3 ganger i minuttet i stedet for å bare flytte blikket litt.

Helt enig - kjører Windows på 24"+27" selv med mulighet til å koble til iPad Pro som en tredje skjerm i holder rett ved de andre når jeg trenger en tredje. Jobben krever dog portabilitet.

 

 

- Når vi snakker om filsystemet er det ikke snakk om muligheten til å åpne systemfiler i Word men å kunne samle filer for ett prosjekt i en mappe, lage en struktur osv for å kunne arbeide effektivt. Hvis jeg ikke har tilgang til filene direkte må jeg åpne "appen" for hver fil jeg skal sjekke i stedet for bare å dobbelttappe på filen. Lukket system er bra i sikkerhetssammenheng, men ikke mye praktisk.

Jeg har den type struktur i Dropbox, som også er syncet lokalt til iPaden. Har null problemer med det du nevner her. YMMV, ofc.  

 

Samtidig synes jeg det er komisk at noen snakker om sikkerhet i ett lukket filsystem samtidig som de foreslår å bruke Dropbox/Onedrive og andre skytjenester. Jeg ville aldri flyttet noe annet enn private filer på en skytjeneste.

Er ingenting i verden som er sikkert. Men i en verden hvor mange går rundt med ukrypterte Windows-enheter med USB-boot påslått har jeg heller lite å utsette på Dropbox sin tofaktorautentisering.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

 

Jeg fikset idag en bedre løsning for de som vil ha PC+mobilOS i ett - jeg lastet ned en VMM/Androidemulator på min Yoga 2 Pro - nå har jeg fullverdig Win10 med tastatur og mus, Windows tablet om jeg bretter den over, og om jeg i tillegg da åpner emulatoren har jeg et fullverdig androidnettbrett. Alt i ett, ingen RDP nødvendig. og jeg kan bruke stylus om jeg vil. Noen bedre? :)

Emulering av Android kan vel ikke betegnes som noen spesielt god løsning. Da kan man jo si at RDP fra iOS til en Windows Server/Desktop også er en flott løsning andre veien osv..

Hvorfor er det ikke en spesielt god løsning? Emulatoren for jo tilgang på mer power enn de fleste tablets, så den kjører knirkefritt - har enda ikke opplevd et eneste problem.

Nå var dog ikke poenget mitt at det er særlig nyttig i arbeid, jeg svarte mest ifht han som brukte iPad med RDP over 4g - jeg kan altså bruke to OS uten RDP og uten nett i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ipad pro blir som med mange andre ting: "et verktøy til sitt bruk"

 

Den kan kanskje ikke kjøre fullprogrammer, men det betyr ikke at den ikke har sine mange bruksområder.

Enten det er for å surfe, designe, notere eller tegne.

 

Det blir som å krangle om at Dodge ram er et dårlig kjøretøy fordi den ikke kan utføre de samme oppgavene som traktoren en selv bruker til daglig.

Den kan kanskje ikke brukes til alt, men den kan brukes til mye og gjør jobben overaskende bra.

 

Industriel designeren Spenser Nugent sier det ganske bra.

 

Samtidig er det også fult mulig å gjøre lettere CAD arbeid

Lenke til kommentar

Det er mange oppgaver hvor jeg foretrekker å bruke et DesktopOS som windows10 fremfor et MobilOS som iOS eller Android. Hvorvidt det på død og liv er mulig å få til en oppgave på en tilsvarende måte i eks. iOS er jeg ikke så veldig opptatt av. Jeg kan alltids rive et hus med et kuben men jeg foretrekker å bruke mer effektive verktøy for akkurat den oppgaven.

 

NB.

De fleste oppgaver går helt fint på de fleste plattformer, men hver plattform har styrker og svakheter som gjør at jeg foretrekker Windows7-10 i noen tilfeller, Redhat/Centos i andre, Macbook med OSX til noen scenarioer og iOS/Android/WP på mobil eller nettbrett til annet etc.

 

Som sagt, de fleste oppgaver kan løses kryssplattform desktop, server og mobil men spesialverktøy godt tilpasset det du skal løse mest mulig effektivt der og da er aldri å forakte.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+6132

Solgte min wacom cintiq 13" og gikk for ipad Pro 12,7" :) angrer så absolutt ikke. Vurderte 9,7 lenge, men fikk en god pris på en brukt 12,7 . Den er så absolutt på høyde med min gamle wacom. Det funket bra å kjøre mac OS X over wifi , men procreate funker såpass bra at det er ikke noe jeg gjør så ofte :)

 

For de spesielt intresserte, men så absolutt verdt penga ☺️☺️?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...