Gå til innhold

TEST: iPad Pro 9.7


Anbefalte innlegg

 

iOS er helt bevisst låst på ørtens mange funksjoner helt fra første iPhone og iPad. Det er ikke slik at iOS ikke kan noe, tvert imot, men den kan ikke slippe brukeren til disse "skumle" funksjonene som et fullverdig og tilgjengelig filsystem, installasjon av noe annet enn Store-godkjent programvare, tilkobling av visse enheter etc. Det er derform man føler seg som om man er i en meget godt bygget - men allikevel helt 100% låst barnehage da man jobber med iOS contra for eksempel OSX. Om du vil faktisk jobbe med noe annet enn å sketsje diverse kryssedyller med Pencil, så er nok uansett en laptop bedre, her er det ingen om og men.

Det er veldig få folk med ikke-it-jobber som har behov for en full PC i hverdagen. De bruker gjerne Office, mail og spesialprogramvare, og om denne finnes på Android/iOs er en slik enhet like godt egnet som en PC, uten alle problemene som følger med.

 

Jeg ser stadig folk snakke om at de ikke får gjort skikkelig arbeid på mobil-os, men veldig få som påpeker hva de faktisk ikke får gjort. Programmering er én ting. Men hva er de andre?

Tre ting fra min hverdag:

1: regnskap/ordre/innkjøps-program - kan sikkert finne en app, men en flott og glatt designerapp til ios vil aldri kunne konkurrere med et stygt overstappet skjermbilde når det kommer til effektivitet.

En vanlig oppgave er å konvertere PDF til excel via word, kjøre makroer og importerte til ordreprogram - jeg kan love deg jeg hadde bannet mye om jeg forsøkte dette i et pent system med få knapper og bokser til fordel for "simplicity". Ingen vil egentlig ha en pen UI man forstår med en gang - man vil ha noe det tar litt tid å lære seg, som deretter er dobbelt så effektivt.

2: redigere/korrigere diverse grafikkfiler som AI, tif, cdr og PDF. Å finne en leser og converter til Windows gjøres på 8 sekunder for hvilken som helst filtype + det kan man ikke si om noe mobilt os.

 

3: oversettelser - en innfil, en utfil og et vindu til google translate for sjekking - å ha alle tre oppe i leselig/brukelig størrelse på en tablet lar seg rett og slett ikke gjøre.

 

Jeg kan finne mange eksempler, og jeg er langt fra programmerer/IT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan finne mange eksempler, og jeg er langt fra programmerer/IT.

Det trenger du da heller ikke å være for at PC bør være et bedre verktøy for DEG enn et nettbrett.

 

Basert på dine tre eksempler så PRODUSERER du på din maskin i hovedsak, da bør du bruke en PC. Det gir deg best forutsetninger for å løse dine oppgaver. Det kan hende et nettbrett ville kunne løse enkle oppgaver for deg når du er på farta, men i din arbeidshverdag så ser det ut til at PC er det du skal ha.

 

Andre har antagelig andre behov, noen kan løse det best med et nettbrett, noen med en enkel PC mens andre trenger en avansert PC.

 

Rart, ikke sant?...:)

Lenke til kommentar

 

Jeg kan finne mange eksempler, og jeg er langt fra programmerer/IT.

Det trenger du da heller ikke å være for at PC bør være et bedre verktøy for DEG enn et nettbrett.

 

Basert på dine tre eksempler så PRODUSERER du på din maskin i hovedsak, da bør du bruke en PC. Det gir deg best forutsetninger for å løse dine oppgaver. Det kan hende et nettbrett ville kunne løse enkle oppgaver for deg når du er på farta, men i din arbeidshverdag så ser det ut til at PC er det du skal ha.

 

Andre har antagelig andre behov, noen kan løse det best med et nettbrett, noen med en enkel PC mens andre trenger en avansert PC.

 

Rart, ikke sant?...:)

Ikke rart i det hele tatt, men merk at jeg ikke argumenterte, jeg svarte på spørsmålet til Audun:

 

"Jeg ser stadig folk snakke om at de ikke får gjort skikkelig arbeid på mobil-os, men veldig få som påpeker hva de faktisk ikke får gjort. Programmering er én ting. Men hva er de andre?"

 

Hvis jeg først skal argumentere - mitt arbeid ligner svært mye på andre kontoristers arbeid, og kontorister har vi nok av i landet - så tidligere påstand om at de som trenger PC på jobb er en forsvinnende liten minoritet vil jeg kalle helt feil. Jeg tror over halvparten (altså majoriteten) av de som trenger en form for data i arbeid trenger PC for å få full effektivitet.

Endret av toth
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis jeg først skal argumentere - mitt arbeid ligner svært mye på andre kontoristers arbeid, og kontorister har vi nok av i landet - så tidligere påstand om at de som trenger PC på jobb er en forsvinnende liten minoritet vil jeg kalle helt feil. Jeg tror over halvparten (altså majoriteten) av de som trenger en form for data i arbeid trenger PC for å få full effektivitet.

For jobbing med data i arbeid, eller rettere sagt til produksjon av innhold/data, er det nok fortsatt majoriteten som bør benytte PC ja. Det har vært sånn siden iPad ble introdusert, og er sånn fortsatt etter alle ulike nettbrett som har kommet etter det.

 

Men gapet er i ferd med å tettes litt. Nå med iPad Pro og alternativet fra Microsoft (og kanskje noen til) så vil fler og fler kunne løse oppgaver som innebærer produksjon av noe, kunne gjøre dette med disse nye nettbrettene. De er selvsagt ikke helt der at de kan erstattet PC fullt ut, men de nærmer seg. Hvert fall for fler og fler yrkesgrupper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Stakk bare innom her for å som disse 6 sidene var krangler om hvor Pro en iPad Pro er, og resultatet skuffer ikke. Kjenner igjen kranglefantene på begge sider også. Kjør på, en vakker dag blir dere helt sikkert enige!

 

Før jeg nå går tilbake til å bruke Windows og iOS sammen til å jobbe litt så vil jeg bare takke universet for at folks meninger om hva som ikke går an heldigvis ikke stopper meg fra å gjøre det. 

 

tsqgVdb.jpg

Lenke til kommentar

Stakk bare innom her for å som disse 6 sidene var krangler om hvor Pro en iPad Pro er, og resultatet skuffer ikke. Kjenner igjen kranglefantene på begge sider også. Kjør på, en vakker dag blir dere helt sikkert enige!

 

Velkommen innom. Fint at du ikke er skuffet...:)

 

 

 

Før jeg nå går tilbake til å bruke Windows og iOS sammen til å jobbe litt så vil jeg bare takke universet for at folks meninger om hva som ikke går an heldigvis ikke stopper meg fra å gjøre det. 

 

Fint at du finner metoder som fungerer for deg. Det er sånn det bør og skal være, man finner det man liker best selv...:)

Lenke til kommentar

Da jeg var student skrev jeg handleliste i Latex. Den dagen innså jeg at jeg hadde et problem. 

 

 

Har heldigvis ikke det problemet :p

 

 

 

Hvorfor "safer" man seg ikke da og kjøper en PC med W10 eller OSX i utgangspunktet?

 

 

De aller fleste "safer" nok og kjøper seg en PC til studier. Om de kjøper Windows eller OSx spiller mindre rolle dersom studiene er den eneste oppgaven og begge plattformer dekker behovene.

 

De som klarer seg med et nettbrett vil klare seg med et nettbrett, og antagelig er de også klar over det når det kjøper seg et. 

 

 

Da er vi egentlig enige :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Før jeg nå går tilbake til å bruke Windows og iOS sammen til å jobbe litt så vil jeg bare takke universet for at folks meninger om hva som ikke går an heldigvis ikke stopper meg fra å gjøre det. 

 

 

Hva er det du gjør som folk har sagt ikke er mulig å få til?

 

AtW

 

 

Han viser vel en del av det toth hevder er umulig i innlegg #101.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Før jeg nå går tilbake til å bruke Windows og iOS sammen til å jobbe litt så vil jeg bare takke universet for at folks meninger om hva som ikke går an heldigvis ikke stopper meg fra å gjøre det. 

 

 

Hva er det du gjør som folk har sagt ikke er mulig å få til?

 

AtW

 

 

Han viser vel en del av det toth hevder er umulig i innlegg #101.

 

 

Hva konkret er det toth hevder er umulig, som han viser? Jeg klarer ikke å se det?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Før jeg nå går tilbake til å bruke Windows og iOS sammen til å jobbe litt så vil jeg bare takke universet for at folks meninger om hva som ikke går an heldigvis ikke stopper meg fra å gjøre det. 

 

 

Hva er det du gjør som folk har sagt ikke er mulig å få til?

 

AtW

 

 

Han viser vel en del av det toth hevder er umulig i innlegg #101.

 

 

Hva konkret er det toth hevder er umulig, som han viser? Jeg klarer ikke å se det?

 

AtW

 

 

Konvertere PDF, redigere grafikkfiler, flere vinduer samtidig. Hvis du ser en gang til så legger du kanskje merke til at han kjører Windows 10 på 50% av skjermen.

Lenke til kommentar

Som jeg mistenkte, folk overdriver, toth sa vel ikke at å konvertere PDF, eller redigere grafikkfiler var umulig. Han sa det var mindre egnet på mobil OS. (og "jeg kan remote meg inn på et desktop-os og jobbe der, er vel ikke akkurat noe argument imot det)

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg mistenkte, folk overdriver, toth sa vel ikke at å konvertere PDF, eller redigere grafikkfiler var umulig. Han sa det var mindre egnet på mobil OS. (og "jeg kan remote meg inn på et desktop-os og jobbe der, er vel ikke akkurat noe argument imot det)

 

AtW

 

" å ha alle tre oppe i leselig/brukelig størrelse på en tablet lar seg rett og slett ikke gjøre."

Lenke til kommentar

 

Som jeg mistenkte, folk overdriver, toth sa vel ikke at å konvertere PDF, eller redigere grafikkfiler var umulig. Han sa det var mindre egnet på mobil OS. (og "jeg kan remote meg inn på et desktop-os og jobbe der, er vel ikke akkurat noe argument imot det)

 

AtW

 

" å ha alle tre oppe i leselig/brukelig størrelse på en tablet lar seg rett og slett ikke gjøre."

 

 

Stemmer "i BRUKELIG STØRRELSE" det er det eneste han sa ikke lot seg gjøre, og han har rett om han mener en 10-tommers skjerm er liten, han sa ingenting om pdf og grafikkfiler var umulig som du sa, og ei heller at flere vinduer oppe samtidig var umulig i seg selv, som du hevdet. Denne type overdrivelser gavner ikke diskusjonen.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Hva er det du gjør som folk har sagt ikke er mulig å få til?

 

AtW

Gadd bare se på de to første sidene da tullpratnivået her går over skalaen, men...

 

 

Hva skal du bruke en pad til 7k som kjører iOS til?

Jobb

 

 

Det enkle svaret er at ett operativsystem som i bunn og grunn er designet for mobiltelefoner kan ikke holde følge med fullverdig Windows eller OSX.

Peker du på spesifikke funksjoner kan du finne tilfeller hvor det er sant. Du kan samtidig finne tilfeller hvor Windows eller OSX ikke kan holde tritt med iOS, også i produktivitetssammenheng.

 

 

Split-view er greit, men nær ubrukelig på en skjerm på 12.9" eller 9.7".

En av hovedgrunnene til at jeg har 12.9" tross skepsis til størrelsen er at den kjører apps i fullmodus i split view, noe 9.7" ikke gjør. Enorm forskjell.

 

Har du normalt syn enten naturlig eller korrigert så vil du kunne dele en 2732x2048 oppløsning i to uten å ha problemer.

 

 

Videre mener du at skjult filsystem er bedre enn Windows og OSX's løsning....?

Jeg har ca. like mye behov for at OSet sine systemfiler er et valg når jeg åpner i filer i Word som jeg har for å telle antall føflekker på kassadama før jeg betaler.

 

 

Om du vil faktisk jobbe med noe annet enn å sketsje diverse kryssedyller med Pencil, så er nok uansett en laptop bedre, her er det ingen om og men.

 

Pencil er en av hovedgrunnene til at jeg kjøpte Pro, og tegning gjør jeg tilnærmet ingenting av. Annotering av dokumenter, derimot...

 

 

Surface Pro og iPad er nærmest to motsetninger av hverandre. Den ene er en ultraportabel PC i nettbrettformat som fungerer bra som PC.

 iPad er på helt motsatt side. Et kjempeflott nettbrett, men temmelig begredelig som en PC erstatter dersom man har behov for noe som krever tastatur, tung multi-tasking eller programvare som ikke er tilgjengelig til iOS.

Den stasjonære PCen min iPad fjernstyrer over 4G kjører sirkler rundt hva en Surface klarer alene, og når jeg lukker den appen har jeg et mobilt OS som jeg ikke irriterer meg grønn over å bruke. Ting jeg irriterte meg over med Viliv S5 og Windows Xp for årevis siden er ting som irriterer meg ved Surface/wintabs den dag i dag. Er dog litt vanskeligere å lukke seg ut av Windows på en Surface.

 

Trenger jeg Windows logger jeg på PCen fra iPaden. Mus og tastatur tar ikke mye plass i bagen, funker fint over 4G, og både batteritiden og brukeropplevelsen når jeg ikke trenger Windows er bedre enn på en Surface. Pluss at jeg kan bruke alt av software jeg har lett meg grønn etter å finne på Windows uten hell. 

 

 

Jeg lurer på hvorfor Apple tviholder på 2-kjernet prosessor? Har ikke iOS støtte for 4 kjerner? Greit nok at den har bra ytelse, men ville ikke iOS-enheter hatt nytte av en lik løsning som på Android-enheter med 8 kjerner? 4 for ytelse og 4 lavtytende kjerner for strømsparing? Eller er A9X såpass bra når det kommer til prioritering av ytelse vs batteritid at det ikke trengs?

Jeg har flere Android-enheter, hvorav en er en tab med octacore cpu og gpu, 3GB RAM, etc. Testet den mot en iPad mini 2 en gang på PDF bruk - noe av det jeg gjør mest på iPad - og taben klarte desverre ikke holde følge. "Desverre" fordi jeg hadde håpet å bruke den på jobb i tillegg.

iPad mini 2 har 1.3Ghz dual core CPU og 1GB RAM. Den har god GPU med hardwareopptimalisering i apps, og det gjør hele forskjellen. 

 

 

Seriøst, det er temmelig ofte jeg ønsker å åpne en fil i flere programmer, slik som daglig.

Ingenting som stopper deg fra å åpne en fil i en app etter den andre på iOS. Åpner du samme fil i flere apps samtidig får du samme problem som på Windows, at de enten lager duplikater eller overskriver hverandre.

 

Forskjellen er at du (hvis du vil unngå frustrasjon) bruker sentrale lagringssystemer som Dropbox og iCloud Drive på iOS. "Open in..." funksjonen i iOS er også en del raskere enn å lagre en fil, rote seg frem i 11000 undermapper for å finne den igjen, og så åpne den i neste program. 

 

 

Men som produktivitetsverktøy er det elendig. Man kan skrive enkle word-dokumenter der. Man kan gjøre enkle regneark. Man kan få lest mailer og skrevet enkle mailer. Skal du ha vedlegg til mailen du skriver som reply til noen? Glem det. Strukturere med å legge pdf, word, bilder, regneark etc i en fellesmappe? Glem det.

iOS er rett og slett for tungvint og talentløst for bedriftsbruk.

Bra du sa det. Nå må jeg skynde meg på Windows-PCen min og sende ut en epost til alle jeg har sendt vedlegg til som svar og be dem slette dem da de tydeligvis aldri eksisterte i utgangspunktet. Tror du det fungerer på samme måte som tidsreiser, at alt arbeid som er gjort med de filene i etterkant vil slutte å opphøre når folk får vite at jeg aldri sendte dem?

 

---

 

Som sagt, det er bra at hva folk mener ikke er mulig ikke stopper meg fra å gjøre det. Sliter dog litt mer med å få bruk for de to Windows-brettene jeg har liggende, da jeg ikke finner tilsvarende programvare som det jeg bruker på iOS til Windows. 

 

 

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

 

 

Hva er det du gjør som folk har sagt ikke er mulig å få til?

 

AtW

Gadd bare se på de to første sidene da tullpratnivået her går over skalaen, men...

 

 

 

SÅ hva er det du gjør som noen på de to første sidene sa var umulig?

 

AtW

 

 

Prøv å lese posten før du svarer. 

 

WoF

Lenke til kommentar

Jeg leste posten, jeg ser ingen påstander om at ting er umulig å få til som er relevante, det handler om at det er tungvindt. Så siter gjerne konkret hvor du mener folk sier at noe er umulig, som du har vist er mulig.

 

AtW

Du som er så opptatt av at folk skal kutte ut meningsløse innlegg og diskusjoner...jeg syns ikke akkurat du fremstår som et godt eksempel på dine egne kjepphester...

 

Ta heller diskusjonen tilbake til trådens tema og skriv hva du syns om det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Stakk bare innom her for å som disse 6 sidene var krangler om hvor Pro en iPad Pro er, og resultatet skuffer ikke. Kjenner igjen kranglefantene på begge sider også. Kjør på, en vakker dag blir dere helt sikkert enige!

 

Før jeg nå går tilbake til å bruke Windows og iOS sammen til å jobbe litt så vil jeg bare takke universet for at folks meninger om hva som ikke går an heldigvis ikke stopper meg fra å gjøre det.

 

tsqgVdb.jpg

Hehe :)

 

Endelig et fornuftig svar ^^

 

Hvilket app bruker du for å fjernstyre PCen btw?

Tenkte et lignende oppsett selv. Har vel bare kommet over astropad men trodde ikke den funket over 4g? Og ikke med windows.

 

Personlig kommer jeg til å bruke den meste til Tegning (industriell design/produktutvikling, illustrasjon og tegneserie), men også nettsurfing, youtube, email, notater, matte (det finnes et par brilliante "håndskrift til matte" apper)

Denne kan jeg lett ta med meg og dra frem på jobben eller kafè når inspirasjonen/kreativiteten slår til og det kribler i fingrene for å få det ned på "papiret".

 

Mest sansynlig kommer den til å ta over for det meste jeg til vanlig ville ha gjort på mac eller pc. Men jeg har fult forståelse for at andre ikke vil kunne gjøre det :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...