Gå til innhold

TEST: iPad Pro 9.7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Om SP4 er et bedre valg kommer helt ann på hva du skal bruke den til og om Win10 da er et bedre valg. Liten hensikt å sammenligne epler og pærer.

 

Helt riktig. Epler og pærer er ikke konkurrenter, de er alternativer.

 

Hva er forskjellen?

 

AtW

Det finner du bare ut hvis du prøver...:) :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hva mener du er forskjellen (mellom "Konkurrenter" og "alternativer") er såklart det jeg mener. Jeg forstår ikke helt hva du forsøker å si.

 

AtW

På samme måte som En Tesla p90DL ikke er konkurent til en VW Amarok

Du kjøper ikke Tesla om du skal bruke den til å frakte sementsekker hver dag.

Og du tar ikke en Toyota Hiace dersom du skal dragrace en Porche 911.

Begge kan brukes til mye av det samme men begge har også sine fordeler og ulemper Det kommer helt ann på hva du ser etter.

 

Har du behov for å kjøre fullversjon av photoshop, Autocat etc etc går du ikke for en ipad Pro (med mindre du klarer deg med å kjøre de gjennom astropad) men går heller for en Surface Pro.

Ser du derimot etter en ultraportabel men alikevell kvikk maskin med stort utvalg av helt kurante apper og en pen som overgår mange av konkurentene sine kan kanskje Ipad Pro 9,7 være riktig valg.

Bare fordi den kanskje ikke er riktig valg for deg, gjør det ikke til et feil valg for andre.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at skillet er så hardt, jeg tror det er mange som kunne vurdert både surface pro og og ipad pro, og kun gå for en av de, det illustreres tidligere i tråden også, når folk snakker om å erstatte sin regulære bærbare med en ipad pro. Det er ikke så vantette skott, de er i høyeste grad konkurrenter sånn jeg ser det.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Om det så er å dra strikken or langt, så illustrerer det allikevel at begge har sine fordeler og ulemper.

Til det jeg skal bruke den til passer nok Ipad Pro 9,7 best for meg. Men jeg har fult forståelse for at for noen andre vil Surface Pro være et bedre valg.

Lenke til kommentar

Om det så er å dra strikken or langt, så illustrerer det allikevel at begge har sine fordeler og ulemper.

Til det jeg skal bruke den til passer nok Ipad Pro 9,7 best for meg. Men jeg har fult forståelse for at for noen andre vil Surface Pro være et bedre valg.

 

Selvfølgelig har begge fordeler og ulemper, men akkurat det tror jeg ikke det er mange som er uenig i.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 


Jeg ser stadig folk snakke om at de ikke får gjort skikkelig arbeid på mobil-os, men veldig få som påpeker hva de faktisk ikke får gjort. Programmering er én ting. Men hva er de andre?



Litt "gammel" quote, men spørsmålet er ikke mindre relevant av den grunn... :)

Som student er det en del programvare man bruker som ikke hadde egnet seg på tab/touch. LaTeX/TexStudio, Grapher, Excel med flere titalls kolonner og rader, Adobe illustrator for redigering av PDFer, Acrobat Reader Pro for tekstgjenkjenning og eksportering av tabeller fra .pdf til .xlsx, etc. Dette er eksempler på typiske "studentoppgaver" som ville vært vanskelig med touchskjerm, hvis muligheten i det hele tatt er tilstede. i tillegg kommer spesifikk vitenskapelig programvare, men den er ofte kun tilgjengelig på én plattform i utgangspunktet.

Sier ikke at dette er oppgaver som alle gjør, men vil ikke si at det er noe man enkelt kan utføre med en tablet/mobil-OS :) Endret av Rombeporfyr
Lenke til kommentar

Som student...

...innen det du studerer...

 

En student er jo ikke en student, akkurat som en jobb ikke er en jobb, eller en hobby ikke er en hobby. Det er oppgavene en maskin skal løse som er den aller viktigste faktoren for valg av produkt. Dine oppgaver ser ut til å stille spesifikke krav til maskinvare og programvare, da må du selvsagt kjøpe noe som løser det.

 

Mine døtre studerer noe helt annet enn deg og løser disse oppgavene strålende med Mac. Den ene ville ha MacBook, den andre ville ha MacBook Pro, selv om en MacBook fint kunne løst også de oppgavene.

Lenke til kommentar

Tror ikke et flertall av studenter trenger latex ;)

 

Kanskje litt å ta i, men innen realfag er det en del studenter som foretrekker latex. Ser at både Endnote og Word er tilgjengelig til ipad pro, så denne kombinasjonen kan såklart fungere veldig fint for en del studenter (med tastatur såklart). Spørsmålet blir hvor godt word i iOS håndterer bl.a. vektorgrafikk og andre tyngre grafiske objekter f.eks.

 

 

 

Som student...

...innen det du studerer...

 

En student er jo ikke en student, akkurat som en jobb ikke er en jobb, eller en hobby ikke er en hobby. Det er oppgavene en maskin skal løse som er den aller viktigste faktoren for valg av produkt. Dine oppgaver ser ut til å stille spesifikke krav til maskinvare og programvare, da må du selvsagt kjøpe noe som løser det.

 

Mine døtre studerer noe helt annet enn deg og løser disse oppgavene strålende med Mac. Den ene ville ha MacBook, den andre ville ha MacBook Pro, selv om en MacBook fint kunne løst også de oppgavene.

 

 

Man bruker det verktøyet som passer til jobben, helt klart. Poenget mitt er at iOS som en hoveddatamaskin ila. et studie kan vise seg å mangle en del funksjoner som man trenger, og man må dermed likevel ty til x64/x86 arkitektur for å gjøre en spesifikk oppgave. Hvorfor "safer" man seg ikke da og kjøper en PC med W10 eller OSX i utgangspunktet? I deres tilfelle er ikke dette et problem, siden dere allerede bruker macbook.

Lenke til kommentar

Kanskje litt å ta i, men innen realfag er det en del studenter som foretrekker latex.

Standardsvaret til disse studentene er at de, med mindre de skulle bli på universitetet i en evighet, heller burde lære seg å bruke et verktøy som de faktisk får bruk for i arbeidslivet. Som Word.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor "safer" man seg ikke da og kjøper en PC med W10 eller OSX i utgangspunktet?

 

 

De aller fleste "safer" nok og kjøper seg en PC til studier. Om de kjøper Windows eller OSx spiller mindre rolle dersom studiene er den eneste oppgaven og begge plattformer dekker behovene.

 

De som klarer seg med et nettbrett vil klare seg med et nettbrett, og antagelig er de også klar over det når det kjøper seg et. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kunne denne løst alle oppgavene jeg bruker en datamaskin til på en helt strålende måte, til halv pris av datamaskinen jeg bruker i dag.

 

Hva din nåværende PC koster er jo irrelevant, det relevante vil være hva en PC med ytelse tilsvarende iPad Pro koster, og det er definitivt mindre enn hva din til 14k koster. En laptop til 4-5000 med win10 kan lett konkurrere med ipp, og en laptop til samme pris som ipp med tastatur legger ipp langt bak seg i eksosen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kommer an på bruken og hvor store krav man har til maskinene man bruker. Tror ikke det finnes en datamaskin under 14-15.000 jeg hadde orka å bruke over tid.  Om kravet bare er "få gjort jobben på en eller annen måte" vil jo en Raspberry Pi med skjerm og tastatur være tilstrekkelig for de fleste. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...