Arctic Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 (endret) Aften! Jeg har en viftekontroller her som jeg skulle skiftet lys i. Nå er det blått, skal ha rødt. Det beste hadde vært om jeg fikk en LED-enhet som passet rett i de gamle hullene. Problemet er at jeg ikke finner det (har skjekket Elfa) Så hvis noen vet andre plasser, så skrik ut. Bilde: http://www.home.no/arctic-1/led_01.jpg Mål: L 9,25 mm H 1,8 mm B 1,7 mm C/C til pinnene 7,56 Volt 6,5 (to led i hver enhet) Om det ikke stemmer på millimeteren spiller ingen rolle. Endret 19. desember 2003 av Arctic Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 Ok, jeg har på en måte funnet slike LED i utlandet, men problemet er at ingen av de er laget for høyere spenning en 4-5 volt. At jeg målte 6,5 volt finner jeg svært merkelig. Har jeg gjort noe galt? Jeg målte selvfølgelig med påmontert LED. Har forøvrig spurt fabrikken i Kina om data på de som er der, men jeg tviler jeg får svar... Lenke til kommentar
koff1 Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 du må lodde dem ut for å få rett verdi på målingene. ellers kan det være ting i kretsen som kan lure deg. PS: du trenger bare lodde ut en pinne hvis dioden bare har to pinner Lenke til kommentar
razer Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Kanskje det er noen her? Er det forresten en digidoc du har der? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 (endret) du må lodde dem ut for å få rett verdi på målingene. ellers kan det være ting i kretsen som kan lure deg. PS: du trenger bare lodde ut en pinne hvis dioden bare har to pinner Hmm, jeg trodde det var omvendt. Hvis jeg fjerner dioden, går vel spenningen i taket siden belastningen forsvinner? @ Razer takk takk, men det ser fortsatt ut som de røde ikke tåler spenningen :grine: Det er en Aerogate II. Endret 23. november 2003 av Arctic Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 du må lodde dem ut for å få rett verdi på målingene. ellers kan det være ting i kretsen som kan lure deg. PS: du trenger bare lodde ut en pinne hvis dioden bare har to pinner Dette stemmer ikke. Skal du måle spenningen over en diode må den være på. Ellers måler du spenningen til kildespenningen uten belastning og denne er ofte mye høyere... Skal du måle motstandsverdier så må du lodde ut komponenten fordi hvis det går strøm gjennom den i tillegg til strømmen måleinstrumentet sender gjennom den så får du feil måling...men dette er en annen sak... Lenke til kommentar
koff1 Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 (endret) Målingene bør jo utføres med en diodetester og da må du lodde ut et ben. Det du da måler er den nøyaktige spenningen som dioden åpner på. Hvis LEDen du finner åpner på feil spenning en det du trenger, er det jo bare å endre verdien på den alerede eksisterende seriemotstanden. Endret 23. november 2003 av koff1 Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 Målingene bør jo utføres med en diodetester og da må du lodde ut et ben. Det du da måler er den nøyaktige spenningen som dioden åpner på. Hvis LEDen du finner åpner på feil spenning en det du trenger, er det jo bare å endre verdien på den alerede eksisterende seriemotstanden. Det er nok enklere sagt en gjort for mitt vedkommende *grin* Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 19. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2003 Oppdatering: Slik, nå har jeg fått på plass nytt lys Jeg tok en sjanse og satset på at 2 vanlige LED 30 mA - 2 V hver, i serie ville få ned spenningen til 4 volt. Og jammen klaffet det! Håper ikke jeg svir av motstanden nå.. Lenke til kommentar
razer Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Du har vel ikke bilder? Planlegger å gjøre noe lignende på min Digidoc... Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 19. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2003 Ja, jeg kan maile de. Det blir en bitteliten del av en worklog senere, så jeg kan ikke avsløre alt for alle Lenke til kommentar
Duron rocks Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 du må lodde dem ut for å få rett verdi på målingene. ellers kan det være ting i kretsen som kan lure deg. PS: du trenger bare lodde ut en pinne hvis dioden bare har to pinner Spenninger måles i SERIE med komponenter. Strømmer måles i PARALELL med komponenter. Bare nevner det... Lenke til kommentar
taulen Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 det er no vel omvendt er det ikke? Det er jeg sikker på.... Lenke til kommentar
koff1 Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 du må lodde dem ut for å få rett verdi på målingene. ellers kan det være ting i kretsen som kan lure deg. PS: du trenger bare lodde ut en pinne hvis dioden bare har to pinner Spenninger måles i SERIE med komponenter. Strømmer måles i PARALELL med komponenter. Bare nevner det... Det er nokk motsatt. Bare nevner det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå