Morgens Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 I går lyste bilen rødt og ba meg om å sjekke oljenivået. 2015 Golf kjørt 11-tusen. Jeg kjøpte olje, kjørte hjem og peilet oljen. Syntes ikke det var lite olje, men ville ta av meg dressen og ordne det senere. Var nettopp ute en kjapp tur, lyset var borte. WTF? Er det vanlig med falske alarmer eller var det nok at jeg peilet? Har null kunnskap, panseret klarte jeg og få opp på egenhånd. Må jeg til Møller - eller kan jeg gi gass? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 (endret) Den kan komme og gå litt hvis nivået ligger i grenseland. Samme på min BMW. Så lenge det er over min-merket på pinnen er det bare å kjøre. Endret 18. april 2016 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Nå er det noen VAG-motorer som bruker veldig mye olje (helt fra de er ny), så det kan være smart å peile det manuelt fra tid til annen og ikke stole blindt på elektronikken.Men som sedsberg sier, er det på MIN eller over, så er det bare å kjøre. Husk å peile når bilen har stått i ro en stund, samt at du står på flatt underlag. Det er lett å bli lurt. Lenke til kommentar
GA Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Fikk du ikke med "top up" olje når du kjøpte bilen? Det har jeg fått på mine 2 VAG biler(lå ca 1 liter i bagasjerommet, som de informerte om at skulle fylles på når oljelampa begynte å lyse etter en stund). Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Fikk du ikke med "top up" olje når du kjøpte bilen? Det har jeg fått på mine 2 VAG biler(lå ca 1 liter i bagasjerommet, som de informerte om at skulle fylles på når oljelampa begynte å lyse etter en stund). Tøyser du? Er det virkelig tilfelle at du får med ekstra olje når man kjøper ny VAG? Lenke til kommentar
GA Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Fikk du ikke med "top up" olje når du kjøpte bilen? Det har jeg fått på mine 2 VAG biler(lå ca 1 liter i bagasjerommet, som de informerte om at skulle fylles på når oljelampa begynte å lyse etter en stund). Tøyser du? Er det virkelig tilfelle at du får med ekstra olje når man kjøper ny VAG? Nei, jeg tuller ikke. Fikk det på både min forrige, og min nåværende. Og tror det var etter ca 5000km jeg måtte fylle på på begge. Men etter dette har ingen av de brukt en dråpe olje (40 000km og 90 000km). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 (endret) Stemmer det, fulgte også med 1 liter ekstra olje på min Audi da jeg kjøpte den i 2012. Praktisk, da vet produsenten at den oljen det etterfylles med tilfredsstiller spesifikasjonene. Den lå innpakket i en "flaskevarmer" med borrelås på siden, så den enkelt kunne festes på teppet i bagasjeromsveggene. Uansett bilmerke er det lurt å følge med væskenivåer på en ny bil. Min Audi brukte litt olje de første hundre milene, men etter dette var det ikke behov for å etterfylle mellom oljeskiftene. Sjekk også kjølevæskenivå, det kan være at slange etc utvider seg litt når det har blitt varmet opp og kjølt ned noen ganger. Da øker volumet i slangene, og kjølevæske må etterfylles. Endret 19. april 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Snodig at nye biler bruker så mye olje , skulle tru det virka negativt på utslippet.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 En motor er en mekanisk enhet som består av mange ulike komponenter, der de enkelte delene må slite seg til før alt er som det skal være. De første hundre milene vil de fleste biler bruke litt olje, men oljeforbruket bør bli bortimot null etter ganske kort tid. Motoren vil heller ikke yte fullt før den er innkjørt. Man vil merke dette på en manuell gearkasse også, den kan være litt trang og trå den første tiden. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Peila du oljen med en gang du stoppa motoren? Kan bli lurt av resultatet da. Burde vente en stund til oljen har sunket ned i bunnpannen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Spør du meg eller TS nå? Jeg peiler enten på kald motor, eller lar den stå en stund før jeg peiler etter at jeg har kjørt. Lenke til kommentar
Fictivision Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Skjønner ikke at VW lager motorene så elendig at dem bruker så mye olje i begynnelsen.Jeg har kjøpt meg ny Mercedes E klasse i 2013,jeg kjører den som taxi.Aldri måtte etterfylle olje mellom servicer,bilen har kjørt nå 230000km og bruker ikke en dråpe olje. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 (endret) Til TS: Du sier den lyste rødt og ba deg sjekke oljenivået. På min (Audi) lyser det gult når det er lavt oljenivå, dette kommer når nivået er nøyaktig på minimum på peilepinnen. Når det lyser rødt, er det vanligvis oljetrykket det er noe feil med, ikke nødvendigvis nivået (selv om altfor lavt oljenivå på et eller annet tidspunkt vil resultere i lavt oljetrykk). Er du sikker på at den sa det var nivået som var for lavt? Kan være forskjell på VW og Audi. Hadde en Peugeot som firmabil tidligere. Der lyste alltid oljenivålampen, jeg ba verkstedet fikse det på hver service, men det kom igjen etter hundre mil eller deromkring. Tydeligvis dårlig løsning for nivåkontroll, for når jeg peilet manuelt var det passe. Endret 19. april 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 19. april 2016 Forfatter Del Skrevet 19. april 2016 Hei igjen, jeg ble usikker når jeg målte. Går ned i kveld og sjekker, da har den stått i ro i 8 timer. Som vel gir et korrekt bilde? Rødt eller orange, jøss - er det forskjell. Det var også utfyllende tekst om oljenivå. Takk for bra engasjement. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Stort sett: Grønn er indikasjon. Gul/oransje er advarsel. Rød er krise! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Med gult lys kan du kjøre videre. Med rødt lys må du stoppe. Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 19. april 2016 Forfatter Del Skrevet 19. april 2016 Orange lys, fylte på en skvett - hilsen bilmekanikeren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Var det for lite, eller ikke? På peilepinnen. Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 19. april 2016 Forfatter Del Skrevet 19. april 2016 Takk igjen. Det var litt under maks, ca. midt på mellom min og maks. Jeg er faktisk litt imponert over kveldens innsats... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 (endret) Varsel for lavt oljeNIVÅ bør ikke komme før nivået faktisk er for lavt. Varsel for lavt oljeTRYKK kommer nå trykket er for lavt, uavhengig av nivå. Hvilken motor har bilen din? Endret 19. april 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå