Gå til innhold

Spillskjerm 30 tommer eller mer


Tormina

Anbefalte innlegg

Hei dere!
 

På tide med oppgradering av spillskjerm. Har idag 27 tommer, men ønsker oppgradering til 30". Har sett på denne:

 

Philips 40" 4K LED BDM4065UC

https://www.komplett.no/product/827908/datautstyr/skjermer/skjermer/philips-40-4k-led-bdm4065uc00#

 

Men den blir kanskje for stor og jeg ønsker ideelt sett ikke bruke mer enn 5000 kroner.

 

Jeg er lutter øre og er spillskjermen god nok til en billig penge kan jeg vurder 27 tommer igjen.

 

Men jeg ser for meg at 30-34 tommer er mest aktuelt for meg.

 

Alt hjelp mottaes med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei dere!

 

På tide med oppgradering av spillskjerm. Har idag 27 tommer, men ønsker oppgradering til 30". Har sett på denne:

 

Philips 40" 4K LED BDM4065UC

https://www.komplett.no/product/827908/datautstyr/skjermer/skjermer/philips-40-4k-led-bdm4065uc00#

 

Men den blir kanskje for stor og jeg ønsker ideelt sett ikke bruke mer enn 5000 kroner.

 

Jeg er lutter øre og er spillskjermen god nok til en billig penge kan jeg vurder 27 tommer igjen.

 

Men jeg ser for meg at 30-34 tommer er mest aktuelt for meg.

 

Alt hjelp mottaes med stor takk!

 Fint om du sier litt om hva du har fra før og hvilke forventninger du har til den nye skjermen. Du sier du vil ha en 30", men du viser til en 40" i lenken. Hvilken oppløsning er du ute etter? Hva slags skjermkort har du til å drive den nye skjermen du vil ha? Du kan få mye flott i prisklassen 5000, men det blir vanskelig å anbefale noe uten å vite litt mer.

Lenke til kommentar

Jeg tror du har litt store forventninger til hva du får for under 5000 kr i den skjermstørrelsen du vil ha. Det finnes en skjerm som er god til gaming og Photoshop (når du kalibrerer den) : Acer Predator XB321HK

 

Problemet er bare at den koster 11000 kroner... Så i den prisklassen du er ute etter, så bør du nok se etter en 27" 1440p, 144 Hz skjerm. En annen ting du bør vite, og det er at skjermkortet ditt begrenser veldig da når man går over 1440p oppløsning i spill. Den dyre Acer skjermen jeg linka til har 4K oppløsning, og det krever sitt  ;)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Tror du bør regne med ett 980ti skjermkort eller bedre for å spille spill på 4k.

 

TitanX er bittelitt sprekere enn 980ti, og den drar Battlefield 4 med 4K full quality på rett under 60fps. For å klare 144fps så trengs vel 3stk TitanX SLI?

 

På medium quality klarer den rett under 100fps da. Er det g-sync skjerm så trenger ikke fps'en å være så veldig viktig, men det sies at hvis man først har blitt vandt til 100fps, så føles 60fps fælt ut.

 

(Snakker ikke av erfaring, men tok 980ti og TitanX på anandtech bench, og hørt fra andre)

Endret av Profanity
Lenke til kommentar

Etter å ha testet på 3 forskjellige cpu tør jeg uttale meg om akkurat dette.

Min erfaring er at Titan X har ett ca 100mhz forsprang på 980Ti.

 

Det mange glemmer er at det er langt flere oppjazzede 980Ti kort enn TX kort.

 

Mitt TX klarer 1500mhz core og er da relativt langt ifra noe 980Ti før en snakker ekstreme kjølingstiltak.

post-6444-0-73463700-1461066626_thumb.jpeg

Endret av Thobjo
Lenke til kommentar

Jeg kan gå utenfor 5k i penger. Derfor linket jeg den 40 tommeren. Men ideelt sett ikke. Blir vel total oppgradering av PC ila året. Hva skjermkort kreves for 4k forresten?

Når du nevner Photoshop, så er det helt klart for meg at mest mulig korrekt fargegjengivelse står høyt prioritert. Det samme tolker jeg ut i fra det du sier om at fargene på skjermen du har er blasse og at du ønsker en forbedring. Da må vi inn på IPS-skjermer, selv om vi begynner å få andre, gode alternativer.

 

Hvis du allikevel skal oppgradere PC-en din i løpet av året, så vil det kanskje være en idè å tenke litt gjennom hvor mye du skal legge i oppgraderingen og hva du skal skifte ut. Deretter vil du få en tanke om hva slags skjerm du bør ha i forhold til kravene dine og ikke minst budsjettet ditt. Eventuelt så snur du på flisa og velger skjerm først, for og så kjøpe et eller flere skjermkort som takler oppløsningen og oppdateringsfrekvensen du er ute etter. Virker ikke på meg som at du selv er helt sikker på hva du er ute etter. Dermed blir det vanskelig å hjelpe deg.

Lenke til kommentar

:) Hvis jeg visste hva jeg ville ha så hadde jeg ikke spurt om råd.

 

Jeg ønsker bare noen gode råd om konkrete skjermer som passer til spilling. Jeg antar 30 er brytningspunktet som er best for meg. Den 40 tommeren så ba ut og prisen var ikke gale.

 

Noen som har råd om skjermer som passer for deres spilling så kan jeg gjøre ytterligere research i ettertid. 4k er ikke et must.

Lenke til kommentar

Jeg kan gå utenfor 5k i penger. Derfor linket jeg den 40 tommeren. Men ideelt sett ikke. Blir vel total oppgradering av PC ila året. Hva skjermkort kreves for 4k forresten?

 

Jeg har både en 32 tommer 4K skjerm og en 27 tommer 1440 skjerm her, så jeg har testet. For 4K gaming vil jeg påstå at GTX 980Ti i SLI er inngangsbilletten (jeg har testet det). Du kan bare glemme det med singel GTX 970.

 

Det finnes 30 tommer skjermer med 2560x1600 oppløsning, som Dell UltraSharp U3014, men disse er dyre og er ikke laget for gaming. Til Photoshop er den veldig god da.

 

Du har også Acer Predator X34 da, men hvordan den er til photoshop bruk aner jeg ikke (fordi den er buet). Koster flesk den også.

 

Til gaming i dag så anbefaler jeg en 27 tommer, 1440p skjerm, 144 Hz med G-Sync. Asus PG279Q f.eks. Blir den for dyr for deg, så se etter en 24 tommer med 1080p og 144 Hz. Valg av skjerm er ikke lett alltid.

 

Edit : 40 tommer skjerm som PC skjerm er for stort...stikk på Elkjøp å se. Blir kjempe digert.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

:) Hvis jeg visste hva jeg ville ha så hadde jeg ikke spurt om råd.

 

Jeg ønsker bare noen gode råd om konkrete skjermer som passer til spilling. Jeg antar 30 er brytningspunktet som er best for meg. Den 40 tommeren så ba ut og prisen var ikke gale.

 

Noen som har råd om skjermer som passer for deres spilling så kan jeg gjøre ytterligere research i ettertid. 4k er ikke et must.

Oida, nå formulerte jeg meg kanskje litt krøkkete slik at du misforsto hva jeg prøvde å få frem. Mente rett og slett at hvis jeg var deg, så ville jeg planlagt litt og valgt en skjerm og et skjermkort som går godt i lag siden du allikevel skal oppgradere PC-en din iløpet av året. Forøvrig så har du fått mange gode tips allerede, så jeg trekker meg stille ut av tråden :)

Lenke til kommentar

Skal du spille med et gtx 970 skjermkort, så ville jeg ha kjøpt en 24-27" 1080p skjerm med 144hz :D

 

Noen synes 27" med 1080p er skandale, men har selv hatt det, og synes det var diggere enn en 24" med 1080p.

 

4k oppløsning med ett gtx 970 i spill er dårlige greier, for å si det mildt. 4k er 4x oppløsningen til 1080p, og det krever sitt..

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Først og fremst tusen takk til alle for hjelp!

 

Jeg skjønner nå hvorfor kameraten min foreslo 40 tommeren. Den er jo vesentlig billigere enn de andre skjermene som er foreslått her og som er mindre. Det ble altså ikke noe lettere. 40 tommer er jeg imidlertid enig i at er for stort :) Skjermene dere har linket ser imidlertid råfete ut :) Dere har uansett hjulpet meg til følgende:

 

1. Dersom jeg ender med 4k må jeg oppgradere skjermkort!

 

2. Jeg har bestemt meg for 30-34 tommers skjerm med minimumsoppløsning av: 2560x1440

 

Skjermen jeg har idag er denne:

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1300192417

 

Jeg synes den er slapp i fargene men "statsene" her er vel egentlig greie eller?

 

Så til sist. OM folk fremdeles har forslag så er jeg lutter øre:

 

Skjermen jeg har idag skal jeg bruke på hytten og reserve PC derfor jeg skal oppgradere til noe bedre på HOVED pc'en. Jeg skjønner ikke at det ikke skal være mulig å få noe bra til en billigere penge, for denne skjermen gav jeg 4000 for for ca 4 år siden tror jeg.

 

Uansett takker så mye for hjelp!

Lenke til kommentar

Drar fram en liste med det BILLIGSTE jeg finner på prisguiden med kritteriene dine.

 

1080p, 144hz, 24" gaming som hovedmål. 3000kr

https://prisguiden.no/produkt/viewsonic-vg2401mh-225939

 

1440p, 144hz, 27" gaming som hovedmål. 5500kr

https://prisguiden.no/produkt/dell-s2716dg-250852

 

1440p, 60hz, 34" ISP display, bra for photoshop. OK til gaming hvis høy fps og g-sync ikke er ett must. 6900kr

 

1440p, 144hz, 27"gaming skjerm MED ISP panel for bedre bilde, f.eks. for photoshop. 8000kr

https://prisguiden.no/produkt/acer-xb271hu-239793

 

2160p (4k). 144hz. 32" gaming skjerm MED ISP panel for bedre bilde, f.eks. for photoshop. 10.800kr

https://prisguiden.no/produkt/acer-predator-xb321hk-247829

 

Peker du ut en av disse så kan kanskje noen andre foreslå noe mer ut fra den:P

Lenke til kommentar

For å gjøre det enkelt : (med fokus på gaming)

 

- Asus PG279Q til ca 8500 kr. (1440p, 165 Hz, G-Sync)

Ikke så stor som du ønsker, men krever mindre av skjermkortet i forhold til det 4K gjør, men jevnt over bedre til gaming.

 

- Acer Predator XB321HK tll ca 11000 kr. (4K, 60 Hz, G-Sync)

I den størrelsen du er ute etter, og den har G-Sync, så funker bra til gaming, men krever som sagt mer av skjermkortet.

 

Angående skjermkort, så kommer nVidia med ny generasjon til sommeren og mot høsten, så verdt å vente med kjøp av det til da.

Ditt GTX 970 holder vel frem til høsten.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...