Gå til innhold

Har jeg et godt reningsopplegg? Trenger noen til å se over

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har prøvd i årevis å gå ned i vekt og få en slankere kropp etc. Men jeg gir alltid opp, og jeg tror nok det skyldes skyhøye forventinger/urealistisk ambisiøst opplegg når jeg først setter i gang. Derfor har jeg prøvd å lage meg et nytt opplegg nå, som jeg håper er mer realistisk. Jeg håper derfor noen kan se over og komme med tilbakemeldinger. Takker så mye på forhånd.

Jeg tenker å kjøre slik mandag-fredag

• 1 time jogging/løp ute i intervaller + 3 ulike videoer jeg har funnet på YouTube, hver video 3 ganger/3 sett.

Lørdag og søndag:

• 2 timer jogging/løp + samme opplegg med videoene over
  • 1 time sykling hjemme

Av en eller annen grunn får jeg ikke limt inn linkene til YT-videoene, men det er i alle fall en 5 min video for armer, en 6 min for rumpe og en 5 min for slim legs. De to siste er fra Blogilates.

Litt om meg:

Jente, 1.60, midten av 20-årene. Veier ca. 56 kilo.

Problemet er at jeg har bulkete bein, dvs. de er ikke så slanke som jeg ønsker. Så det er primært bena jeg ønsker at skal bli SLANKE. Har også en del å ta på armene, men det er ikke noe krise.

Det er altså ikke vekta som er problemet, men bena mine rent utseendemessig.

Jeg har stålkontroll på maten, spiser lite og sunt. Godsaker og brus i svært liten mengde kun i helger.

Jeg ønsker å kunne gå i kjørt og kjoler til sommeren uten å bli flau over utseende på bena mine; jeg har veldig store legger også og det er veldig flaut når jeg går med kjørt og kjoler. Overkroppen/mageområdet er helt OK.

Så jeg lurer på om det opplegget jeg har over er realistisk ift. målene mine. Kommer jeg til å få slankere ben ila. sommeren?

NB!

- Når jeg skriver "intervall" så pleier jeg å gå etter sangene på mobilen når jeg løper, dvs. jeg jogger/løper ila. en sang, og så går over til rask gange når sangen skiftes, og slik fortsetter det.

- Sykkel hjemme: Det er en gammel stasjonær-/treningssykkel. Den hadde opprinnelig funksjoner for å vise km, kalorier forbrent osv, men disse funksjonene er nå ødelagt. Så når jeg sykler vet jeg egentlig ikke hvilken hastighet det er eller hvor mange kalorier jeg har forbrent... Men jeg pleier alltid å skru den på det som er øverste styrke på sykkelen (nr. 8).

- Spørsmål ift. sykling: jeg er redd for at syklingen skal medføre ytterligere bulking av leggene mine, da jeg har lest flere steder at bena kan bli større av sykling. Ser jo det for øvrig at det er tilfelle for profesjonelle syklister. Men kan jeg slå meg til ro med at bena ikke vil bli større grunnet syklingen så lenge jeg går i kaloriunderskudd?

På forhånd takk for hjelpen - jeg vet det ble veldig mye, men trenger virkelig veiledning her. Hver gang jeg begynner med trening føler jeg at det ikke er "Nok" - at jeg burde trene i timesvis hver dag for at det skal gi meg resultater. Vet jo at det ikke stemmer, men det er ekkel følelse jeg sitter inne med hele tiden og som også er en av grunnene til at jeg alltid gir opp.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt spørsmål er som følger; hvordan skal du, som ikke har resultatene du ønsker, lage et program til deg selv? Det blir som at jeg, som så vidt kan lage en saus, skal være kokk på en Michelin-restaurant. Det fungerer bare ikke.

Det første som er åpenbart her, er at det er ALT for mye trening for en nybegynner. Det er ingen styrketrening, hvilket er den trening som vil forme kroppen din. Du skriver også svært lite om mat, som er det aller viktigste.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Først og fremst for å gå ned i vekt, må du endre på kostholdet ditt. Spis sunt og variert. Det å begynne med gåturer/jogging i skog og mark, eller hvor enn det passer for det, er super! Husk å ikke tren alt for mye om du er nybegynner. Begynn litt etter litt, så kroppen din venner seg til treninga. Om du ønsker det kan du også melde deg inn på et treningssenter. Der kan man få veiledningstime av PT. Lykke til med å nå dine mål! Dette får du til skal du se! :D

Lenke til kommentar

Ser du skriver i en annen tråd at det du spiser i løpet av en dag er bare knekkebrød, og som oftest en salat til lunsj. 

Jeg må bare slenge meg på de andre her, invester i noen råd fra en som kan veilede deg både på kost og trening, da vil du komme mye lengre enn med opplegget du har laget selv. Flott at du er i gang, da, men du vil få bedre resultater (dersom du ønsker å forme beina, ikke kun gå ned i vekt) og føle deg bedre med en litt annen vri :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...