Gå til innhold

Bilist dømt for å ha kjørt på syklist i fotgjengerfelt


Darkbill

Anbefalte innlegg

 

hovedårsaken til at vi ikke har det er nok at selve hovedregelen (som syklister og "spesialfelt-brukere" imidlertid har unntak fra) allerede sier at forbikjøring skal skje til venstre...

 

Det er ingen unntak for folk i spesialfelt, man har vikeplikt når man krysser noens felt, uansett om det er et "vanlig" felt eller ikke.

Unntaket jeg siktet til hadde i og for seg ingenting med vikeplikt ved feltskifte å gjøre, men at spesialfelt-brukerne (i likhet med sykkel, enten den nå er til høyre i kjørefeltet, eller i eget sykkelfelt) har unntak (se trafikkreglene 12.1d, og 18.1) fra hovedregelen om at all forbikjøring skal skje til venstre. (og når forbikjøring til venstre allerede er hovedregelen, så er behovet for en regel som sier at all forbikjøring av enhver som forbereder høyresving skal skje til venstre betydelig mindre...)

 

Om det ville vært hensiktsmessig å gi alle spesialfeltbrukere (hovedsakelig kollektivfelt (evt også sykkelfelt, som jo begge vanligvis helt til høyre) vikeplikt for trafikk som tydelig viser at de skal svinge til høyre fra det ytterste "ordinære" feltet, er nok ikke krystallklart; det ville nok ha både fordeler og betydelige ulemper.

 

At det er en (unødvendig) risiko at syklist som skal rett frem lovlig kan kjøre forbi til høyre (se trafikkreglene §18.1) i samme kjørefelt (altså der det ikke er sykkelfelt og vikeplikt ved bilens feltskifte) for en bil som forbereder høyresving, er i alle fall ganske klart for meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er en viss risiko rundt det. Og det har vel vært noen stygge ulykker spesielt i forbindelse med lastebiler som står stille i kryss og venter på å svinge til høyre, hvor sjåfør på disse ikke har sett at en syklist har kjørt opp på siden av dem. Disse sjåførene har vel blitt tiltalt for dette.

 

Om det derimot er så mye bedre å ikke tillate forbikjøring på høyre side er vel ikke sikkert. Det er uansett sjåfører med store og tunge kjøretøy og som har lappen på disse som vil ha ansvar å følge med om det skjer noe på høyre side av seg. Alternativet er jo egentlig at syklister må ha sertifikat for å kunne sykle i trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det høres ut som en dårligere løsning å ikke tillate forbikjøring på høyre, det vil gjøre slike felt nærmest ubrukelige for mange grupper. Det er jo ofte kø i de "Normale" feltene, og "tydelig skal til høyre" vil være rom for masse disputt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er stort sett ikke selve forbikjøringen som er problemet, men at de som er på høyre side skal rett fram og ikke venter på at de som skal svinge har kjørt

Skulle vært forbudt å stå i samme felt på siden av et kjøretøy og forbudt å kjøre forbi i kryss og avkjøringer

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er jo bare når den forankjørende (i feltet til venstre for deg) tydelig forbereder høyresving det burde vært forbudt (i alle fall for syklister i samme felt, muligens også i sykkelfelt; litt mer usikker på buss/taxi/el-bil -det er i alle fall betydelig mindre fare for personskade) å kjøre forbi til høyre, ikke bestandig. Da ville jo mesteparten av poenget med kollektivfelt/sykkelfelt bli borte.

 

"tydelig skal til høyre" vil være rom for masse disputt.

 

AtW

 

Spesialfeltene ligger riktignok vanligvis til høyre for ordinære felt, slik at brukere av spesialfelt vil rammes spesielt hardt, men ser likevel ikke at det skulle være noe vanskeligere å håndheve enn den allerede eksisterende spesialregelen (trafikkreglene §12.1a) om at forbikjøring av en som tydelig (blinklys er en fin ting...) skal svinge til venstre skal skje på høyre side. Er det mye "disputter" om den?

 

§12. Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Når man skal realisere et sikkerhetstiltak vil uansett innføring/bruk av prosedyrer alltid gi den dårligste form for beskyttelse.

 

Istedenfor rekkverk kunne man da satt opp skilt der det står "Ikke gå for nær kanten. Du kan falle ned." Osv.

Vi aksepterer det i trafikken, men det ville aldri bli godtatt i en bygning.

 

Folk er folk, og det er alltids en mulighet for at man blir distrahert av noe eller av andre grunner ikke oppfatter at man er i ferd med å krysse kursen til en syklist i god fart.

 

Hvis vi skulle ha funnet opp veisystemet i dag, så ville vi aldri ha tillatt at myke og harde trafikanter av alle slag skulle blandes sammen i et såpass uoversiktlig mylder. De tryggeste veiene våre holder syklister og fotgjengere på god avstand fra bilene. Det må vi gjøre mer av, i tillegg til at raske syklister må få egne traseer. (Og ikke bare noen centimetre innenfor en hvitmalt linje.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...