Sexylubb1 Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Sykkelen ligger ikke nødvendigvis i samme felt da syklister har lov til å bruke veiskulderen. Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Igjen, aldri ALDRI kjør bil uten dashcam... Når dashcam viser du suser ut av ett kryss for så å kjøre på en syklist i fotgjengerovergangen med grønn mann... hva hjelper det? at syklisten brøt vikeplikten Hadde billisten kjørt på rødt ville han blitt straffet for rødt og delt skyld på syklisten, men siden han antageligvis kjørte på grønt så har syklisten 100% skyld, i følge trafikkreglene Giddet ikke lese saken, men er ganske sikker på at den blir anket, til høyesterett om nødvendig, for det er bare idioter som kan dømme en billist på en sak hvor en syklist blir truffet av bil mens hun sykler over GANGfeltet Akkurat den kommentaren der sier vel sitt... om deg og ikke de som dømte i saken!! Kanskje du burde lese trafikkreglene før du kommenterer? Trafikkreglene kan jeg, trolig mye bedre enn deg. Det eneste klare med denne saken er at den er uklar og det finnes flere sider å se den fra. Flere studier har vist at de som utelukkende klarer å se en sak kun fra en side og prøve å latterligjøre de som ikke er enige med dem selv er klart mindre intelligente enn gjennomsnittet. Ikke mine ord men kan godt se at resultatet av slike studier stemmer godt med virkeligheten. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Igjen, aldri ALDRI kjør bil uten dashcam... Når dashcam viser du suser ut av ett kryss for så å kjøre på en syklist i fotgjengerovergangen med grønn mann... hva hjelper det? at syklisten brøt vikeplikten Hadde billisten kjørt på rødt ville han blitt straffet for rødt og delt skyld på syklisten, men siden han antageligvis kjørte på grønt så har syklisten 100% skyld, i følge trafikkreglene Giddet ikke lese saken, men er ganske sikker på at den blir anket, til høyesterett om nødvendig, for det er bare idioter som kan dømme en billist på en sak hvor en syklist blir truffet av bil mens hun sykler over GANGfeltet Trafikkreglene: § 18.Særlige bestemmelser for syklende 3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart. Som både bilist og syklist blir jeg litt forvirret når jeg leser trafikkreglene nøye nå... Et eksempel: Som bilist får man grønt lys (rundt, ikke pil) og skal til høyre i et kryss. I krysset må man krysse et gangfelt som har fått grønn mann. Da har man vikeplikt for gående i dette gangfeltet. En syklist skal over det samme gangfeltet, og har lov til å sykle over det iht. regelen over. Kan man da si at syklingen vil medføre fare for bilisten, eller gjelder det punktet utelukkende for gående? Hvis bilisten får syklisten på sin høyre side - gjelder høyreregelen, og omvendt? 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Sykling i gangfelt er tillatt, med man kan ikke ut i fra det slutte at gangfeltet gir syklisten noen spesielle rettigheter. Kan man da si at syklingen vil medføre fare for bilisten, eller gjelder det punktet utelukkende for gående?Det er for gående. Det står jo "for gående". Hvis bilisten får syklisten på sin høyre side - gjelder høyreregelen, og omvendt?Sånn jeg har tolket reglene er det ganske klart, syklisten kommer fra enten fortau eller gang- og sykkelveg, og har dermed vikeplikt. Høyreregelen gjelder som kjent ikke når man ikke kommer fra vei. Spørsmålet er om fotgjenger-lyset gjelder for syklisten. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Igjen, aldri ALDRI kjør bil uten dashcam... Når dashcam viser du suser ut av ett kryss for så å kjøre på en syklist i fotgjengerovergangen med grønn mann... hva hjelper det? at syklisten brøt vikeplikten Hadde billisten kjørt på rødt ville han blitt straffet for rødt og delt skyld på syklisten, men siden han antageligvis kjørte på grønt så har syklisten 100% skyld, i følge trafikkreglene Giddet ikke lese saken, men er ganske sikker på at den blir anket, til høyesterett om nødvendig, for det er bare idioter som kan dømme en billist på en sak hvor en syklist blir truffet av bil mens hun sykler over GANGfeltet Akkurat den kommentaren der sier vel sitt... om deg og ikke de som dømte i saken!! Kanskje du burde lese trafikkreglene før du kommenterer? Trafikkreglene er delvis "motstridene", og åpen for tolkning, det er ikke så enkelt at vikepliktsbrudd alltid er skyld. Videre så er det en ting som er ganske klart i dine mange kommentarer i trafikk-delen av forumet, og det er at akkurat når det kommer til trafikkreglene, så er det endel hull i din kunnskap. AtW 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Her står det noe om hvordan fotgjengerlys gjelder for syklister: http://blogg.torvund.net/2015/10/30/ikke-forbudt-a-sykle-pa-rod-mann/ 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Det virker som om folk i denne tråden ikke har kjørt i Oslo. For der går fotgjengere på rødt og syklister sykler akkurat hvor de vil og akkurat når de vil farge på lyskryss betyr ingenting for dem. Det er bare bilistene som følger reglene og som blir holdt ansvarlig for ev- feil de gjør. Hver gang jeg setter meg i bilen kjører jeg som om alle andre er idioter og trenger all den forkjørsretten de føler for å ha, uansett hva reglene sier. Dermed føler jeg meg litt tryggere på at ingen blir drept i dag heller. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Det virker som om folk i denne tråden ikke har kjørt i Oslo. For der går fotgjengere på rødt og syklister sykler akkurat hvor de vil og akkurat når de vil farge på lyskryss betyr ingenting for dem. Det er bare bilistene som følger reglene og som blir holdt ansvarlig for ev- feil de gjør. Hver gang jeg setter meg i bilen kjører jeg som om alle andre er idioter og trenger all den forkjørsretten de føler for å ha, uansett hva reglene sier. Dermed føler jeg meg litt tryggere på at ingen blir drept i dag heller. Haha, bare bilister som følger reglene. Det er fristende å spørre om du har kjørt der også AtW Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Det virker som om folk i denne tråden ikke har kjørt i Oslo. For der går fotgjengere på rødt og syklister sykler akkurat hvor de vil og akkurat når de vil farge på lyskryss betyr ingenting for dem. Det er bare bilistene som følger reglene og som blir holdt ansvarlig for ev- feil de gjør. Hver gang jeg setter meg i bilen kjører jeg som om alle andre er idioter og trenger all den forkjørsretten de føler for å ha, uansett hva reglene sier. Dermed føler jeg meg litt tryggere på at ingen blir drept i dag heller. Finnes ingen lov mot fotgjengere på rødt (unntatt gråsoner) Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Igjen, aldri ALDRI kjør bil uten dashcam... Når dashcam viser du suser ut av ett kryss for så å kjøre på en syklist i fotgjengerovergangen med grønn mann... hva hjelper det? at syklisten brøt vikeplikten Hadde billisten kjørt på rødt ville han blitt straffet for rødt og delt skyld på syklisten, men siden han antageligvis kjørte på grønt så har syklisten 100% skyld, i følge trafikkreglene Giddet ikke lese saken, men er ganske sikker på at den blir anket, til høyesterett om nødvendig, for det er bare idioter som kan dømme en billist på en sak hvor en syklist blir truffet av bil mens hun sykler over GANGfeltet Akkurat den kommentaren der sier vel sitt... om deg og ikke de som dømte i saken!! Kanskje du burde lese trafikkreglene før du kommenterer? Trafikkreglene er delvis "motstridene", og åpen for tolkning, det er ikke så enkelt at vikepliktsbrudd alltid er skyld. Videre så er det en ting som er ganske klart i dine mange kommentarer i trafikk-delen av forumet, og det er at akkurat når det kommer til trafikkreglene, så er det endel hull i din kunnskap. AtW Finnes ingen hull, kun gråsoner Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Det finnes derimot lover mot å hoppe ut foran biler i fart. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Det er forbudt å kjøre forbi på høyre side og syklister er kjørende, så hvorfor tillates det at syklister kan kjøre forbi på høyre side?Det er forbudt å kjøre forbi på høyre side og kjørende i høyre felt der det er 2 eller flere felt i samme kjøreretning er kjørende, så hvorfor tillates det at kjørende kan ligge i høyre felt? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Trafikkreglene er delvis "motstridene", og åpen for tolkning, det er ikke så enkelt at vikepliktsbrudd alltid er skyld. Det stemmer nok det ja, man kan gå fri selv om man f.eks har vikeplikt fra høyre, i enkelte tilfeller. Men det er ikke tvil om hvem som har vikeplikt hvis syklist sykler over fotgjengerfelt. Der syns jeg reglene er klare. (men det virker som det er få syklister som kan det eller bryr seg) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Trafikkreglene er delvis "motstridene", og åpen for tolkning, det er ikke så enkelt at vikepliktsbrudd alltid er skyld. Det stemmer nok det ja, man kan gå fri selv om man f.eks har vikeplikt fra høyre, i enkelte tilfeller. Men det er ikke tvil om hvem som har vikeplikt hvis syklist sykler over fotgjengerfelt. Der syns jeg reglene er klare. (men det virker som det er få syklister som kan det eller bryr seg) Det er ikke noe tvil om hvem har vikeplikt i et ordinært fotgjengerfelt om en syklist sykler over nei, men som jeg sa, og du er enig i, vikeplikt betyr ikke at man nødvendigvis har/får skylda etter en kollisjon. Det spørs på omstendighetene. AtW Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 http://touch.tb.no/nyheter/tonsberg/trafikk/trafikkulykke-i-tonsberg-n-person-til-sykehus/s/5-76-281187 Kjørte forbi her når det allerede hadde skjedd. Feilen og idiotien ligger hos begge spør du meg. Selvfølgelig er det billistens feil og ansvar, før noen kommenterer dette. Billisten har tydeligvis ikke sett seg over skulderen selv om han passerte syklisten, og syklisten gikk vel ut ifra at bilen hadde sett henne. Hun har ikke ansvar sånn sett, men hun burde fulgt litt med om bilen hadde sett og stoppet for henne. Jeg tar ihvertfall ikke vikeplikt for gitt som myk trafikant, er jo mange som ikke følger med når de kjører bil. Hvor står det at han er dømt? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Det har nok bare vært en overaktiv moderator som har slått sammen innlegg fra flere tråder med begrenset relevans til hverandre. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 27. april 2016 Del Skrevet 27. april 2016 Jeg vet at det er lov og problemet ligger der, at det er lov Det skulle vært forbudt å sykle forbi biler på høyre side. Det burde vært en tilsvarende regel som i trafikkreglenes §12.1a, den som sier at "Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre."). En tilsvarende (omvendt) regel som sa at "Når forankjørende svinger til høyre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til venstre", og som også gjaldt for buss, taxi, el-bil (i kollektivfelt...) og sykkel, kunne vært fordelaktig, men hovedårsaken til at vi ikke har det er nok at selve hovedregelen (som syklister og "spesialfelt-brukere" imidlertid har unntak fra) allerede sier at forbikjøring skal skje til venstre... Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 27. april 2016 Del Skrevet 27. april 2016 skal forbikjøring "Passering" Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. april 2016 Del Skrevet 27. april 2016 Jeg vet at det er lov og problemet ligger der, at det er lov Det skulle vært forbudt å sykle forbi biler på høyre side. Det burde vært en tilsvarende regel som i trafikkreglenes §12.1a, den som sier at "Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre."). En tilsvarende (omvendt) regel som sa at "Når forankjørende svinger til høyre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til venstre", og som også gjaldt for buss, taxi, el-bil (i kollektivfelt...) og sykkel, kunne vært fordelaktig, men hovedårsaken til at vi ikke har det er nok at selve hovedregelen (som syklister og "spesialfelt-brukere" imidlertid har unntak fra) allerede sier at forbikjøring skal skje til venstre... Det er ingen unntak for folk i spesialfelt, man har vikeplikt når man krysser noens felt, uansett om det er et "vanlig" felt eller ikke. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå